Mossan1 skrev:
Automatiska laddare som tex ofta sitter i husvagnar klarar inte att ladda batterier som är allt för urladdade.
Har för mig det måste vara MINST 9v eller så. Annars känner den inte av batteriet.
Så inkopplad 230v betyder inte nödvändigtvis att den laddar. Eller ens att laddare finns....
Det är ENDAST 230v läget på kylen, ev elvärme, batteriladdare och 230v eluttagen som jobbar med 230v. All belysning, köksfläkt, vattenpump, cirkulationspump för värmen och (ofta) STYRNING av värmen är 12v.
Dvs Även tillslaget av 230v elpatronen är i regel ett 12v styrt relä på äldre vagnar. Men det kan skilja.
Elpatronen för värmen kan ha en egen 230v cirulationspump också. Men ibland används 12v cirkulationspumpen även för elpatronen. Skiljer mellan vagnarna.
Nyare vagnar skiljer helt ang värmesystemet.
Om kylen har ett 12v läge, så tänk på att det drar rejält med ström. Bortmot 8-10A. Det är ENDAST avsett för under färd, och då med stödladdning från dragbilen. Annars räcker inte batteriet, och med laddare inkopplat får den jobba stenhårt. Brandrisk i längden.
Använd kylen på gas eller 230v.
Vanligt rockie misstake.