Förvirrande PR-koder bromsbelägg och bromsok

joarr
26 juni 2023 · 16 Inlägg

Hej!

Jag har en Audi A4 b7 8EC som jag försöker byta bromsbelägg, och visade det sig, bromsok på, i första hand nu vänster fram.

Det visar sig snudd på övermäktigt att räkna ut vilka delar jag ska ha dock. Hade köpt fel bromsbelägg upptäckte jag då de inte passade.


Jag har köpt det här oket

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … eko=WOG528

Enligt biluppgifter.se ska min bil ha bromssystem 1LT

när jag kollar det här oket här https://www.skruvat.se/Bromsok-P609957.aspx så ser det ut att vara både 1LE och 1LT mfl.

Dessa två ovan har samma OE-nummer.


Till det oket har jag nu istället sett ut https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000036848


Efter lite googlande hittade jag den här listan, vilket jag tolkar som att det är skivan som skiljer dessa bromssystem åt.

Audi PR-codes for the FRONT brakes:
1LZ = 280 mm
1LB and 1LE = 288 mm
1LT and 1LF = 312 mm
1LA and 1LC = 320 mm
1LJ = 345 mm

Men nu är jag helt snurrig av detta och vet varken in eller ut. Ska kila ner på biltema och köpa de andra bromsbeläggen och försöka montera dem...

Är det någon som har någon input vore jag tacksam big_smile

Senast redigerat av joarr (26 juni 2023)

torsen
26 juni 2023 · 7 285 Inlägg

Varför köper du inte originaldelar från din märkesåterförsäljare?

joarr
26 juni 2023 · 16 Inlägg

torsen skrev:
Varför köper du inte originaldelar från din märkesåterförsäljare?

Det är mest för att två ok kostar vad bilen är värd totalt ungefär...

it_mutt Avstängd
26 juni 2023 · 10 388 Inlägg

Varför...inte bara titta i PR-listan för vad din bil ska ha och köpa utifrån det?

Sitter på insidan i serviceboken (bl.a.)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
joarr
29 juni 2023 · 16 Inlägg

it_mutt skrev:
Varför...inte bara titta i PR-listan för vad din bil ska ha och köpa utifrån det?

Sitter på insidan i serviceboken (bl.a.)

Hej!

Som jag skrev i posten hade jag redan listat ut att bilen ska ha 1LT. Problemet var att det inte fanns några bromsok att finna med den beteckningen.

Men jag skruvade till slut på oket med beteckning 1LE och det verkar funka fint smile

Tack för svar

Mvh

it_mutt Avstängd
29 juni 2023 · 10 388 Inlägg

joarr skrev:

it_mutt skrev:
Varför...inte bara titta i PR-listan för vad din bil ska ha och köpa utifrån det?

Sitter på insidan i serviceboken (bl.a.)

Hej!

Som jag skrev i posten hade jag redan listat ut att bilen ska ha 1LT. Problemet var att det inte fanns några bromsok att finna med den beteckningen.

Men jag skruvade till slut på oket med beteckning 1LE och det verkar funka fint smile

Tack för svar

Mvh

Klart det finns bromsok med 1LT. Sen kan du givetvis inte lita på biluppgifter.se till 100%. Du får utgå från din specifika lista i bilen och/eller servicebok.

Det du listade från biltema är ex.vis 1LT.

Knallar du in på ex.vis skruvat, skriver in ditt regnr, kollar under bromsok, så står det ex.vis under ett;

"För fabrikat: ATE
För pr-nummer: 1LB
För pr-nummer: 1LE
För pr-nummer: 1LF
För pr-nummer: 1LT
För pr-nummer: 1ZC
För pr-nummer: 1ZC
För pr-nummer: LB
För pr-nummer: LE
För pr-nummer: LF
För pr-nummer: LT"

Vill du köpa det på ex.vis annat ställe kan du sen klicka vidare in på skruvat, och få reda på vagnr; 4B0615124, 8D0615124B, 8E0615124A

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang