Trumbromsar

Rakfyra
29 juni 2023 · 39 Inlägg

Börjar bli galen nu hade diffande bromsverkan på bakaxeln på min 89corolla
Har bytt cylinder, backar, fjädrar, bromsslang, broms rör och får samma resultat 0,7 på vänster och 1,1 på höger
Ja jag har luftat bromsarna, vad ska jag kolla på nu?! Alla svar hjälper

Steff240
29 juni 2023 · 1 026 Inlägg

Har du justerat backarna rätt? Eller om det är automatisk justering, fungerar funktionen ordentligt?

Hur ser trumman ut? Ibland kan den vara blankpolerad på insidan och behöver då ruggas upp med tex grovt slippapper.

Rakfyra
29 juni 2023 · 39 Inlägg

Finns ju en pinne att skruva på som jag gjort mitt bästa att ställa in(tajt att få på trumman, kan skicka bild på trumman i men nu regnar det så orkar inte skriva av den just nu, har slipat lite med sandpapper i så borde inte vara det, oavsett hur noggrant pinnen är skruvad borde det inte på verkar supermycket? Eftersom det är cylindern som trycker ut och pinnen bara är till för att se till så backarn ”inte får för långt bak”

zzr94092
29 juni 2023 · 4 407 Inlägg

Det ligger inte på o går varmt?

Steff240
29 juni 2023 · 1 026 Inlägg

Sen är kanske frågan vilka backar du köpt, kan vara stor skillnad i passform och bett mellan billigare pirat-delar och original/OEM.

Det faktum känner nog alla till som grejat med parkeringsbromsen på Volvo 240/740/940... roll

Rakfyra
30 juni 2023 · 39 Inlägg

Har köpt biltemas ska man köpa en ny trumma och testa det?

Rakfyra
30 juni 2023 · 39 Inlägg

Pratade med en kille som sa att jag måste byta på andra sidan också, varför skulle jag behöva byta där det tar bra? Kan det vara huvudbroms cylindern?

Senast redigerat av Rakfyra (30 juni 2023)

Rakfyra
30 juni 2023 · 39 Inlägg

Såhär ser det ut, jag tycker trumman ser bra ut, någon som ser något fel?https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245534/245534-653bd0fb298db8d1d6f3b692f75f428a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245534/245534-1a273a18a9c8a472ab5cbf06c88f9653.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245534/245534-01b78d66d8eccfabb2a6fe247139c54e.jpg

Mew
30 juni 2023 · 2 169 Inlägg

Trumman ser normal ut. Byt bromscylinder på andra sidan så blir det nog bra. Exakt samma sak hände på en Polo jag hade, bytte en läckande cylinder och hade ojämna bromsar på ombesiktningen. Den nya tog väl bättre än den gamla slitna, även om den sistnämnda fortfarande höll tätt. Bytte ut även den andra och fick sedan perfekta bromsvärden. Jag bytte då bara cylindrarna och bromsbackarna, inget annat.

Rakfyra
30 juni 2023 · 39 Inlägg

Problemt är att den gamal cylindern och backarna tar bra1,0-1,3-1,1 när jag försökt besatt det är den nya cylindern som tar dåligt på 0,6-0,7-0,7  så att byta cylindern som funkar vet jag inte om jag tjänar nått på?

Mew
30 juni 2023 · 2 169 Inlägg

Kanske... minns faktiskt inte vilken som tog bättre än den andra, den bilen är såld sedan länge. Kan ju även hända att de ser olika ut invändigt, så det blir olika tryck mot backarna? Bara en gissning.

mb_pucken
30 juni 2023 · 5 089 Inlägg

Vad har hänt med den stackars bromsslangen? Såg inte ut att vara så pigg.

Inte så att du fått olika bromscylindrar så diametern på kolvarna är olika?
Ingen skadad kona på rör eller slangar?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Rakfyra
30 juni 2023 · 39 Inlägg

Mew skrev:
Kanske... minns faktiskt inte vilken som tog bättre än den andra, den bilen är såld sedan länge. Kan ju även hända att de ser olika ut invändigt, så det blir olika tryck mot backarna? Bara en gissning.

Det är en bra poäng biltema kanske inte trycker på samma sätt..??

Rakfyra
30 juni 2023 · 39 Inlägg

mb_pucken skrev:
Vad har hänt med den stackars bromsslangen? Såg inte ut att vara så pigg.

Inte så att du fått olika bromscylindrar så diametern på kolvarna är olika?
Ingen skadad kona på rör eller slangar?

Skulle byta slang men fick ju inte loss jäveln så konade bromsröret som kommer framifrån skruva på en ny slang och gjorde nytt rör mellan slang och cylinder, det är tätt och får samma bromsvärden som innan jag bytte så inte det som är tokigt, vet att upphängningen inte är nå vidare men just nu är inte det prio ett ska lösa nått vettigt sen, efter jag bytte slang rör osv tjänade jag runt om så det va tätt och ingen blött på utsidan av slangen

Rakfyra
5 juli 2023 · 39 Inlägg

Tänkte bara lämna en lite uppdatering, försökte göra högerbromsen sämre så åkte jag och bessa och på nått sätt hade båda blivit bättre 1,0 på vänster och 1,3 på höger så nu e den bessad

Senast redigerat av Rakfyra (6 juli 2023)

jaka54
5 juli 2023 · 5 797 Inlägg

Din trumma såg väldigt sliten ut! Den skulle jag byta och samtidigt byta backar

Mossan1
6 juli 2023 · 2 874 Inlägg

Rakfyra skrev:
Tänkte bara lämna en lite uppdatering, försökte göra högerbromsen sämre så åkte jag och bessa och på nått sätt hade båda blivit bättre 1,0 på vänster och 1,3 på höger så nu e den bessad

Hade du för spänd handbromsvire kanske?
Hävarmen ska gå helt tillbaka annars funkar det inte riktigt som det ska.
Virejusteringen är endast för att ta upp slack i viren. Inte spänna handbromsen. Det ska autojusteringen av backarna se till, dvs samma som fotbromsen.

JN1975
6 juli 2023 · 235 Inlägg

Rakfyra skrev:
Finns ju en pinne att skruva på som jag gjort mitt bästa att ställa in(tajt att få på trumman, kan skicka bild på trumman i men nu regnar det så orkar inte skriva av den just nu, har slipat lite med sandpapper i så borde inte vara det, oavsett hur noggrant pinnen är skruvad borde det inte på verkar supermycket? Eftersom det är cylindern som trycker ut och pinnen bara är till för att se till så backarn ”inte får för långt bak”

"Pinnen att skruva på" ska du justera efter att du monterat trumman, antingen genom ett hål i framsidan av trumman/navet eller bakifrån genom ett hål i bromsskölden på vissa bilar.

Senast redigerat av JN1975 (6 juli 2023)

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
caromania Forummoderator
6 juli 2023 · 9 296 Inlägg

Som någon hade sagt så är det nästan nödvändigt att byta på båda sidor när det handlar om trummor. Man kan ha tur att den nya sidan tar lika som den gamla men på en så pass gammal bil så är det som sagt bara tur.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
6 juli 2023 · 7 276 Inlägg

Rakfyra skrev:
Såhär ser det ut, jag tycker trumman ser bra ut, någon som ser något fel?https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245534/245534-653bd0fb298db8d1d6f3b692f75f428a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245534/245534-1a273a18a9c8a472ab5cbf06c88f9653.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245534/245534-01b78d66d8eccfabb2a6fe247139c54e.jpg

Ett sätt att FÖRSÖKA få jämna trumbromsar, om man har nya backar, är ett köra en längre sträcka och "fisbromsa" så att banden blir överhettade och svettas utlösningsmedlet i banden.

Så gjordes av ANA på bilarna som skulle typprovas på Malmby flygfält utanför Strängnäs på 60-talet.
Gick till som så att man bogserade MoPar-bilarna efter en lastbil, samtidigt som föraren i MoPar-bilen bromsade.
Man körde så tills det rök om bromsarna.
Sedan iltransport på bärgare till typprovningen, och godkännande.

Trumbromsar kan ha mer eller mindre självservoverkan.
Den kan bli olika på skilda sidor.
Kolla och jämför båda sidor hur stort avstånd det är mellan att backen börjar till att bandet börjar på backen.
Kan även i vissa fall inverka på hur avfasningen ser ut på den delen av backen "som möter rotationsriktningen".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang