3207
Sök

Lödning av läckande kylare

26 Inlägg
1 juli 2023
Trådstartare
Jag upptäckte att min kylare på min Land Rover serie 2a  har börjat läcka. Den har suttit och skavt emot en grej på undersidan ett tag och nu droppar det lite om den. Jag tänker att det borde gå att laga med lite lödning. Där kylaren läcker är den gjord i mässing. Hade tänkt att använda Biltemas minigasbrännare samt lödfett från Jula.

Nu till min fråga. På Julas hemsida finns det mässingslod som är flussbelagd och kadiumfri och har en smältpunkt på 720°C. Sedan finns det också fosfor-kopparlod som är kadiumfria och har en smältpunkt på 660°C. Båda verkar vara lämpade för lödning på mässing men vilken är att föredra i detta fall? Blir Biltemas gasbrännare ens tillräckligt varm?

Är tacksam för alla svar (:

6 117 Inlägg
1 juli 2023
Du behöver /bör ju inte hårdlöda !
rör på en kylare är alltid mjuklödda så varför inte löda med tenn?!

26 Inlägg
1 juli 2023
Trådstartare
jaka54 skrev:
Du behöver /bör ju inte hårdlöda !
rör på en kylare är alltid mjuklödda så varför inte löda med tenn?!

Jag vet inte. Har inte mycket erfarenhet av lödning. Så om jag rengör ytan noggrant, applicerar lödfett och löder med vanligt tenn så blir det som bäst? Ska lödtråden vara 100% tenn eller går det lika bra med bly och tenn i tråden? Antar att en vanlig värmepistol duger i detta fall.

Ruter Knekt
720 Inlägg
1 juli 2023
Biltemas gasolbrännare är specad 1100, så ja?
Och som Jaka skriver, är det med hög sannolikhet inte nödvändigt att hårdlöda. De gånger kylaren sprungit läck har jag med näbbtång kunnat avhjälpa läckaget.

Du använder en lödkolv när du löder tenn?
Senast redigerat av Duvetdet (1 juli 2023)

Något sen på bollen

7 438 Inlägg
2 juli 2023
Ett annat förslag är silverlod, som har låg smältpunkt, och som används av bl a reparatörer av kyl- och frysskåp.
Räcker med gasolbrännare eller lödkolv.

Har själv lagat och byggt bensintankar av mässingsplåt med silverlod.

Men är kylaren tennlödd blir det problem med både mässings- och silverlod.

6 117 Inlägg
2 juli 2023
Värmepistol ska du inte använda, en sån funkar inte att löda med.
Antingen kör du med gasolbrännare med fin låga eller med en kvalitets lödkolv. Ex Weller på 50W och nr 9 spets. Den klarar det mesta om de nu är små hål du ska laga. Sen är det viktigt att du har tenn med bly (vilket inte säljs över disk till privatpersoner nu mer ,men kan köpas via eBay från ex Kina). Det går lättare att löda när man har bly i tennet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-92481819420b7b51fde4921d5d7d42df.jpg
Senast redigerat av jaka54 (2 juli 2023)

Sök