Nästa katastrof (nåja) var då jag skulle kolla hjulvinklarna. Jag mätte camber först då jag misstänker jag har ändrat det då jag bytte kulled och bilen vill gå åt vänster. Jag mätte korrekt camber på höger framhjul men inkorrekt camber på höger framhjul, den var negativ och då borde bilen dra åt vänster.
Man justerar genom att ändra shims på övre länkarmen, vilket jag tänkte prova.
Shimsen där framme gick att få ut ganska lätt:
Men då jag skulle prova på de bakre...
Bultskallen gick av.... Kändes ganska ledsamt just då, svårt att slippa åt där också för att svetsa på en mutter. Bulten har rostat fast i själva lagerbocken.
Efter en massa slösad tid på snällare metoder med penetrerande olja och gasol så tog jag till TIG svetsen och glödgade skruven och då släppte det.
Syns inte så bra men det rör sig nu i hålet
Innan jag gick vidare lyfte jag bilen och monterade fjäderspännare som jag fick låna, för att avlasta länkarmen:
Nedre bulten har jag också lossat, jag tiggade den också för den satt som fasiken och jag ville inte vrida av den skallen också.... Med hjälp belysning och spegel gick det ganska bra att placera elektroden rätt, annars skulle jag inte sett vad jag gjorde.
Efteråt filade jag flata ytor på bulten utan huvud så fick jag en nyckel på och efter mycket lirkande fram och tillbaka tillsammans med borstande och penetrerande olja så kom den snällt ut.
Och efter det jobbade jag på att skruva ut den nedre bulten, fick köpa en lednyckel det var enda verktyget jag fick att passa dit. Nu är alla fyra bultar bytta mot nya M10x50.
Här är de gamla bultarna: