Köpråd: Volvo V70R gen 2 / 2001-2007

haggzter
6 juli 2023 · 13 Inlägg

Hej alla!

Vad har ni för tankar kring denna bilen? Jag har läst runt lite och det är spridda skurar känns det som. Är det något man bör backa ifrån eller vad säger ni?

Om det är någon som har egna erfarenheter att dela med sig så godtager jag de gärna.

Just idag kör jag en BMW E60 2008, men nu vill ha en kombi istället, då jag har fått upp ögonen för V70 R.

Några allmänna fel man bör känna till? Finns en del på blocket med lite högre miltal just nu. Men V70 går långt utan problem i vanliga fall, men jag vet inte hur V70R står sig där då den är något vassare.

Tacksam för alla svar!

Senast redigerat av haggzter (6 juli 2023)

Mack Forum- och sitemoderator
6 juli 2023 · 26 174 Inlägg

Vilken generation är det vi pratar om?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
haggzter
6 juli 2023 · 13 Inlägg

Förlåt, generation 2 pratar jag om, men tidigare är intressanta även dom.

Jag gillar verkligen stilen och sleeper looken på V70R. Men jag är kluven om jag ska köpa en XC70 eller en V70 i fint skick för samma peng.

Senast redigerat av haggzter (6 juli 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juli 2023 · 17 559 Inlägg

haggzter skrev:
Förlåt, generation 2 pratar jag om, men tidigare är intressanta även dom.

Jag gillar verkligen stilen och sleeper looken på V70R. Men jag är kluven om jag ska köpa en XC70 eller en V70 i fint skick för samma peng.

En Vanlig räcker väl. Krånglande awd efter alla år är väl nästan standard snart. Dessutom gillar XC70 bränsle. I mängder.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Noobnisse
6 juli 2023 · 182 Inlägg

Superfina bilar! Har du tänkt behålla den ett längre tag?  Känns som samlarbilar och inget man använder som slit och släng. Har du inga större ambitioner kring att förvalta en framtida klassiker så "duger" nog en helt vanlig T5 bra! Bra krut i grejerna och driftsäkra även om de inte är lika fräcka som V70R.

Vad tänker du dig för budget?

haggzter
6 juli 2023 · 13 Inlägg

Noobnisse skrev:
Superfina bilar! Har du tänkt behålla den ett längre tag?  Känns som samlarbilar och inget man använder som slit och släng. Har du inga större ambitioner kring att förvalta en framtida klassiker så "duger" nog en helt vanlig T5 bra! Bra krut i grejerna och driftsäkra även om de inte är lika fräcka som V70R.

Vad tänker du dig för budget?

Jättebra svar, tack så mycket.

Jag är ute efter något mer långsiktigt. Då kanske inte detta är bilen för mig ändå, då det ska vara en bil som används dagligen.

Budget: inbyte alt. sälja BMWn och använda pengarna. Så kring 100K

Senast redigerat av haggzter (6 juli 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juli 2023 · 17 559 Inlägg

haggzter skrev:

Noobnisse skrev:
Superfina bilar! Har du tänkt behålla den ett längre tag?  Känns som samlarbilar och inget man använder som slit och släng. Har du inga större ambitioner kring att förvalta en framtida klassiker så "duger" nog en helt vanlig T5 bra! Bra krut i grejerna och driftsäkra även om de inte är lika fräcka som V70R.

Vad tänker du dig för budget?

Jättebra svar, tack så mycket.

Jag är ute efter något mer långsiktigt. Då kanske inte detta är bilen för mig ändå, då det ska vara en bil som används dagligen.

Budget: inbyte alt. sälja BMWn och använda pengarna. Så kring 100K

Bränsleförbrukning? Kör du mycket? Vi hade också 100-120k och lägga på en bil i våras. Visst hade en S80 V8 varit skoj! Men kostnader... Vi köpte en mindre bil. Med automat givetvis. Någon jävla ordning får det vara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
6 juli 2023 · 3 320 Inlägg

Hybrid_ skrev:

haggzter skrev:

Noobnisse skrev:
Superfina bilar! Har du tänkt behålla den ett längre tag?  Känns som samlarbilar och inget man använder som slit och släng. Har du inga större ambitioner kring att förvalta en framtida klassiker så "duger" nog en helt vanlig T5 bra! Bra krut i grejerna och driftsäkra även om de inte är lika fräcka som V70R.

Vad tänker du dig för budget?

Jättebra svar, tack så mycket.

Jag är ute efter något mer långsiktigt. Då kanske inte detta är bilen för mig ändå, då det ska vara en bil som används dagligen.

Budget: inbyte alt. sälja BMWn och använda pengarna. Så kring 100K

Bränsleförbrukning? Kör du mycket? Vi hade också 100-120k och lägga på en bil i våras. Visst hade en S80 V8 varit skoj! Men kostnader... Vi köpte en mindre bil. Med automat givetvis. Någon jävla ordning får det vara.

Man lever bara en gång😉

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juli 2023 · 17 559 Inlägg

Man lever bara en gång😉

Ja, jo. Vilket frun i huset också sa häromdagen då min bil ska bytas ut nästa år. "Men skärp dig! Du kör 650 mil per år! Det är väl bra om vi har en större och starkare bil på semestern" Jaja. Ligger något i det. Men kör du mycket så ta en koll på bränslekostnad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
6 juli 2023 · 7 242 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Man lever bara en gång😉

Ja, jo. Vilket frun i huset också sa häromdagen då min bil ska bytas ut nästa år. "Men skärp dig! Du kör 650 mil per år! Det är väl bra om vi har en större och starkare bil på semestern" Jaja. Ligger något i det. Men kör du mycket så ta en koll på bränslekostnad.

Ja kör man inte mer än 650mil om året så kan man gott unna sig att köra 12 cylindrigt!

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
haggzter
6 juli 2023 · 13 Inlägg

Just nu har jag en BMW 530 xi med 272HK, den drar ju runt en liter milen. Jag har kört cirka 7000 mil men den under mina tre år som ägare. Jag är väl på jakt efter någon kombi som är pålitlig, rullar långt, lite klös i men ser även bra ut.

Jag kör dagligen, dock inte lika långt längre. Men när jag kör långt så är det alltid 2-5 timmar. Det händer några gånger i månaden.

Low
6 juli 2023 · 3 320 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Man lever bara en gång😉

Ja, jo. Vilket frun i huset också sa häromdagen då min bil ska bytas ut nästa år. "Men skärp dig! Du kör 650 mil per år! Det är väl bra om vi har en större och starkare bil på semestern" Jaja. Ligger något i det. Men kör du mycket så ta en koll på bränslekostnad.

Smart fru. Har man bil intresse så why not. Man vet aldrig om man åker på nån stroke eller dylikt.

amazinjoey
7 juli 2023 · 1 139 Inlägg

haggzter skrev:
Just nu har jag en BMW 530 xi med 272HK, den drar ju runt en liter milen. Jag har kört cirka 7000 mil men den under mina tre år som ägare. Jag är väl på jakt efter någon kombi som är pålitlig, rullar långt, lite klös i men ser även bra ut.

Jag kör dagligen, dock inte lika långt längre. Men när jag kör långt så är det alltid 2-5 timmar. Det händer några gånger i månaden.

Och här kommer jag och förstör, men jag hade kollat på en 550i kombi eller en Saab 93 2.8T från 2008.  Opel Insignia opc 2.8 är också ett alternativ.

haggzter
7 juli 2023 · 13 Inlägg

amazinjoey skrev:

haggzter skrev:
Just nu har jag en BMW 530 xi med 272HK, den drar ju runt en liter milen. Jag har kört cirka 7000 mil men den under mina tre år som ägare. Jag är väl på jakt efter någon kombi som är pålitlig, rullar långt, lite klös i men ser även bra ut.

Jag kör dagligen, dock inte lika långt längre. Men när jag kör långt så är det alltid 2-5 timmar. Det händer några gånger i månaden.

Och här kommer jag och förstör, men jag hade kollat på en 550i kombi eller en Saab 93 2.8T från 2008.  Opel Insignia opc 2.8 är också ett alternativ.

Jaså, 550 säger du? Jag hade en 9-5 aero kombi förr. Bra bil! Rätt mycket bil för pengarna om man kollar utbudet just nu på Blocket vad gäller 9-3 2.8T.

Noobnisse
7 juli 2023 · 182 Inlägg

Här är två ev alternativ också:
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /109380418

https://www.blocket.se/annons/skane/ope … 1000103448

Mycket bil för pengarna känns det som? Lågmilade och relativt motorstarka

Men en V70R är klart värt att hålla utkik efte och att du ska behålla den ett längre tag är väl bara positivt! Då brukar man vilja ta hand om grejerna!

Oreggad Ruter Knekt
7 juli 2023 · 673 Inlägg

amazinjoey skrev:

haggzter skrev:
Just nu har jag en BMW 530 xi med 272HK, den drar ju runt en liter milen. Jag har kört cirka 7000 mil men den under mina tre år som ägare. Jag är väl på jakt efter någon kombi som är pålitlig, rullar långt, lite klös i men ser även bra ut.

Jag kör dagligen, dock inte lika långt längre. Men när jag kör långt så är det alltid 2-5 timmar. Det händer några gånger i månaden.

Och här kommer jag och förstör, men jag hade kollat på en 550i kombi eller en Saab 93 2.8T från 2008.  Opel Insignia opc 2.8 är också ett alternativ.

GM motorn är förvisso grym, men inte mycket krut i den utan modifikationer. Knappt någon annan upplevelse (utöver att den är tyst) jämförst med en saab 2.0T. Ja, förutom bränslekostnaden.

Cadillac CTS eller Omega med 3,2L (samma motor) är däremot något speciellt att glida i.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang