Raka rör

NollKoll69
8 juli 2023 · 49 Inlägg

Tjena tänkte bah kolla om någon vet om de finns något sätt så man göra att raka rör går lagligt eller är de kört om man har raka rör. Ha de gott

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 juli 2023 · 14 077 Inlägg

NollKoll69 skrev:
Tjena tänkte bah kolla om någon vet om de finns något sätt så man göra att raka rör går lagligt eller är de kört om man har raka rör. Ha de gott

Det beror väl på om polisen eller besiktningen tycker att ljudnivån är okay.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
torsen
9 juli 2023 · 7 264 Inlägg

Är det fråga om turbodiesel kan det mycket väl passera både besiktningens och polisen öron utan synpunkter.
Har själv på 2 Land Rover Defender, en 5-cyl och en 4-cyl, demonterat ljuddämparna och ersatt med passbitar, som finns att köpa färdiga i England.
Jag har demonterat ljuddämparna för att förbättra markfrigången - ljuddämparen är lägsta punkten på Defender.
Den stora skillnaden är att motorn "sörplar" tydligt vid gasuppsläpp - t ex vid växling.
På samma sätt som man kan höra när långtradare växlar.
Inte alls oangenämt ljud - tvärt om - tycket jag hahaha.
Turbon "tuggar sönder" avgasljudet.
Men har inte provat på en bensinturbo.
Andra har har kanske erfarenheter av bensinturbo och avsaknad av ljuddämpare?

Jesper328
9 juli 2023 · 2 385 Inlägg

Ett lagligt sätt att få till det är väl med en cut-out före ljuddämparen... eller direkt efter kollektorn om man gillar sånt.
Går väl att fippla ihop med något gammalt vajerstyrt spjällhus om man inte vill lägga pengar på ett elektriskt.

Vad är det för bil ens?
Många bilar blir bara jobbiga att köra t.ex motorväg med rakbössa.

Up the RA
NollKoll69
9 juli 2023 · 49 Inlägg

Jesper328 skrev:
Ett lagligt sätt att få till det är väl med en cut-out före ljuddämparen... eller direkt efter kollektorn om man gillar sånt.
Går väl att fippla ihop med något gammalt vajerstyrt spjällhus om man inte vill lägga pengar på ett elektriskt.

Vad är det för bil ens?
Många bilar blir bara jobbiga att köra t.ex motorväg med rakbössa.

De är en volvo 850 -95

NollKoll69
9 juli 2023 · 49 Inlägg

Vettemannen skrev:

NollKoll69 skrev:
Tjena tänkte bah kolla om någon vet om de finns något sätt så man göra att raka rör går lagligt eller är de kört om man har raka rör. Ha de gott

Det beror väl på om polisen eller besiktningen tycker att ljudnivån är okay.

/Benny

Så alltså är de bara att kapa bort ljuddämpare på den och sen köra och hoppas att besiktningen inte tycker de låter för högt?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 juli 2023 · 13 756 Inlägg

förstör inte det underbara 5cyl ljudet med raka rör..   dom låter bäst med ljudämpare och lite grövre rör bara..      annars låter det bara illa..  lite som att köra raka rör på en gammal cheva small blockare..  låter så förjävla illa..  dom behöver ljudämpning för att låta okej och en v8 ska aldrig ha raka rör utan ett x rör och ljudämpare...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 juli 2023 · 14 077 Inlägg

Growe skrev:
förstör inte det underbara 5cyl ljudet med raka rör..   dom låter bäst med ljudämpare och lite grövre rör bara..      annars låter det bara illa..  lite som att köra raka rör på en gammal cheva small blockare..  låter så förjävla illa..  dom behöver ljudämpning för att låta okej och en v8 ska aldrig ha raka rör utan ett x rör och ljudämpare...

Jag tycker inte jag har så bra V8:a-ljud med X-rör och ljuddämpare. Har så på båda bilarna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 juli 2023 · 13 756 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:
förstör inte det underbara 5cyl ljudet med raka rör..   dom låter bäst med ljudämpare och lite grövre rör bara..      annars låter det bara illa..  lite som att köra raka rör på en gammal cheva small blockare..  låter så förjävla illa..  dom behöver ljudämpning för att låta okej och en v8 ska aldrig ha raka rör utan ett x rör och ljudämpare...

Jag tycker inte jag har så bra V8:a-ljud med X-rör och ljuddämpare. Har så på båda bilarna.

/Benny

nu låter ju ingen v8 som inte varvar mer än 6k speciellt bra  men raka rör utan x pipa låter riktigt illa ett slamrade ljud som skär i hela huvudet...   

men avgasljud ska vara dovt och mullrande inte högljud och pipigt som det blir mer raka rör utan ljudämpare som slår sönder ljudet lite så man får bort topparna.......

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jaka54
10 juli 2023 · 5 777 Inlägg

Varför raka rör på en Volvo?

NollKoll69
10 juli 2023 · 49 Inlägg

jaka54 skrev:
Varför raka rör på en Volvo?

Vill att den ska låta mer

SportPilot Ubåtsingenjör
11 juli 2023 · 7 234 Inlägg

NollKoll69 skrev:

jaka54 skrev:
Varför raka rör på en Volvo?

Vill att den ska låta mer

Det är inte speciellt tufft att åka omkring med en volvo 850 med raka rör. Plocka bort en ljuddämpare så låter den mer än tillräckligt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
jaka54
11 juli 2023 · 5 777 Inlägg

Bilar ska väl helst gå tyst...utom V8 försedda amerikanare förstås!

Putteliten
11 juli 2023 · 9 083 Inlägg

En Volvo 850 är helfordonsgodkänd, då är det bara orginal avgassystem eller liknande som gäller. Allt annat är inte tillåtet då det kan bli regbesiktning eller ombesiktning på det.

Mossan1
11 juli 2023 · 2 856 Inlägg

Det är ju mycket få bilar som har ett skönare ljud än en 850/S/V70 med 100% orginalsystem.
Dom "förstörde" ljudet runt 1999 när 5ans "korrande" blev mycket tystare.

Lucif3r
11 juli 2023 · 2 221 Inlägg

En välavstämd(dvs, dämpad) volvo-5a är ju bland det skönaste motorljud som finns.

Däremot låter dom rent ut sagt förjävligt utan dämpare/"raka rör".


Mossan1 skrev:
Dom "förstörde" ljudet runt 1999 när 5ans "korrande" blev mycket tystare.

Mjo, 99 fick dom ju ytterligare en dämpare precis innan ändröret.. Fast den gör inte så himla mycket utöver tomgångsljudet. Den kan man dock gott plocka bort för att lösa det problemet smile

NollKoll69
12 juli 2023 · 49 Inlägg

Yes tack för alla svar, själv är jag ung vuxen och vill att bilen ska låta lite men ni säger att de är bra ljud för att vara original så kanske behåller de!

torsen
12 juli 2023 · 7 264 Inlägg

jaka54 skrev:
Varför raka rör på en Volvo?

Kanske en A-traktor?

Många 850 & V70 A-traktorer verkar ha raka rör.
2 grannars barn har dyrt fått lära sig följderna av "raka rör".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang