3117
Sök

Köpråd/bygga om bil?

13 Inlägg
16 juli 2023
Trådstartare
Hej,

Har snart tre barn som behöver sitta bakåtvända i bilstol samtidigt, och vi tänker väl behålla dem så tills de blir 5-6 år och växer ifrån sina stolar. Hur som helst så har vi växt ifrån bilar med 5 säten.

Jag har framförallt kollat på S-max och Galaxy men även de känns små tyvärr. Sambon har kollat lite på minibussar typ volkswagen multivan men de är tyvärr för dyra för min smak.

Däremot så har det fått mig att fundera lite. Det finns massor av skåpbilar/vans av olika märken avsedda för hantverkare som är hyfsat billiga och har 2-3 säten. Går det att installera sätesskenor och säten själv och registrera som 7-9 sitsig bil?

Har någon annan gjort det och hur jobbig är den processen?

* Voff voff *
10 657 Inlägg
16 juli 2023
Timmar skrev:
Hej,

Har snart tre barn som behöver sitta bakåtvända i bilstol samtidigt, och vi tänker väl behålla dem så tills de blir 5-6 år och växer ifrån sina stolar. Hur som helst så har vi växt ifrån bilar med 5 säten.

Jag har framförallt kollat på S-max och Galaxy men även de känns små tyvärr. Sambon har kollat lite på minibussar typ volkswagen multivan men de är tyvärr för dyra för min smak.

Däremot så har det fått mig att fundera lite. Det finns massor av skåpbilar/vans av olika märken avsedda för hantverkare som är hyfsat billiga och har 2-3 säten. Går det att installera sätesskenor och säten själv och registrera som 7-9 sitsig bil?

Har någon annan gjort det och hur jobbig är den processen?

Det finns en anledning till att tex en Multivan kostar mer än en skåpbil. Säkerhet och komfort är svaren. Att sitta i en plåtlåda gör i bästa fall bara barnen lomhörda, i sämsta fall saknar man sidoairbags och liknande...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 256 Inlägg
16 juli 2023
Som sagt, det är en avsevärd skillnad mellan hantverkar-van's och familjeverisionen av samma bilmodell.
Att "bara" typa om är nog att glömma helt.

Sök