3860
Sök

För och nackdelar med Fyrhjulsdrift?

886 Inlägg
9 februari 2007
Trådstartare
#21
ah, okey *lättad* smile

AMBY:
Den jag har funderat på är Audi A3 1.8T med 150 hästar org. om man chippar o byter avgas o luftfilter ska den ge 214 häst enligt BSR. Låter helt ok enligt mig så att säga wink

frågan är om man ska sikta på en med eller utan Quattro, nu bor jag ju rätt lång ner i vårt avlånga land så snön är ju faktiskt inte så farlig här, men det vore faktiskt riktigt najs med Quattro ändå när jag tänker efter smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Drifttekniker
224 Inlägg
9 februari 2007
#22
Om du ska ha en A3:a så står du ju i valet mellan framhjulsdrift och fyrhjulsdrift.. och då hade jag lätt valt det sistnämnda.

1 171 Inlägg
9 februari 2007
#23
Wicca: Tänk inte så mycket rationellt tycker jag. Om du gillar tanken på 4-hjulsdrift och har ekonomin för bilen som är aktuell så kör på det. En bil är ju ändå en ganska dyr sak och valet av den beror mycket på saker som känsla och vad man tycker om.

Ska man vara rationell så är säkert inte en Audi det bästa valet hur som helst, det är väl en bil som snarare lockar mer av känslomässiga skäl.

En vettig bil är kanske en Toyota corolla eller något annat dokumenterat problemfritt och driftsäkert. Är man ute efter ett förhöjt nöje utöver det en corolla erbjuder så kan en Audi A3 1.8T quattro vara ett bra val.


2 Inlägg
9 februari 2007
#24
Jag har en A4 Quattro som jag haft i snart 4 år och är supernöjd!!
Jag har haft både framhjulsdrift och bakhjulsdrift.
Tro mig, har du smakat på 4-hjulsdrift så kommer du inte vilja byta sen.
Hur härligt är det inte att stå vid ett trafikljus en kall dag med en fram-/bak-hjulsdriven bil brevid dig, det blir grönt och du släpper upp kopplingen och det far iväg, när du kommit över korsningen ser du i spegeln att bilen brevid dig stå kvar och spinner på samma ställe.... -Underbart!
Visst en 2-hjulsdriven går förmodligen lite fortare i högre farter men för min del tycker jag inte det är intressant..
Trafikljusrace är det vanligaste förekommande, 0-100 är superkul och jämnför man då en 300 hästars framhjulsdriven med en 4-hjulsdriven så kommer ju garanterat den 4-hjulsdrivna fram snabbast till nästa trafikljus.....

Det enda jag saknar är att burna med min gamla Bmw 325:a, göra lite fint uppställda sladdar i rondellen en torr sommardag.....
Lyckas man med det i en 4-hjulsdriven bil så har man bra med pulver och massor med mod...

97 Inlägg
11 februari 2007
#25
Jag har också kört både RWD, FWD och har nu 4wd. FWD är det helt klart tråkigaste alternativet av alla tycker jag iaf. Har du mkt effekt och FWD och ingen bra diff, ja då rycker det rejält i ratten. En RWD går ju fint att leka med både sommar som vinter. Men svår att hämta hem om man åker för mycket överstyr. Men kör man 4wd (och som en del här har påpekat ) har lite pulver då kan man få mkt skoj. Särskilt på vintern. Underbart att ligga på tvären i långa kurvor och bara styra dit du vill och ge på. Men man får inte fega för då kan det gå illa. Bränsleförbrukning tycker jag är värt det. Min väger ca: 1470kg vilket inte är så farligt och ligger på mellan 1.2 och 1.6l/mil vid blandad körning.  Ung. som en Volvo turbo. smile


2 751 Inlägg
14 mars 2007
#26
Har kört a4 1.8T både med och utan quattro. skillnaden är enorm med quattro både på sommarn och vintern!!! På vintern har du enormt fäste ja körde genom halvmeter snö o stannade mitt i för att testa köra iväg igen. det gick som på rälls. Har till och med dragit loss en annan bil som fastnat på samma ställe.... Nackdelen är ju då bensinförbrukningen och vikten. men vikten ska du nog inte oroa dig så mycket över över 200hk i en a3 räcker gott och väl...


Den framhjulsdrivna a4 jag har kört är också bra på vintern men absolut inte samma sak som med quattro,...
Senast redigerat av n0b0dy_ (14 mars 2007)

Who Djaa bless no man curse

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
15 mars 2007
#27
än annan sak är att samma model med fyrkrafs brukar ha dyrare försäkring


Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
15 mars 2007
#28
Ciao! Jag tycker ju att du utan tvekan ska välja en Audi a3 1,8T (eventullt TS) Quattro!
Efter att ha rattat sambons (jockecruiser) a4 1,8TQ hela vintern, ja stackaren har knappt sett sin bil..tanten har haft den mest hela tiden! smile
Så e valet mkt enkelt, det e quattro som gäller!!! Vi bor visserligen i södra sverige, men på landet å där vill jag lova att jag har haft mkt stor glädje av 4wd! Har plöjt snödriver som andra fått köra omvägar för, å då e dessutom bilen sänkt 40mm, å passerat isbanor som du kunnat spegla dig!
Å den är oxå chippad å så av BSR till nästan 200 pållar, men den drar i snitt 1liter milen blandad körning....å ja..jag gillar att låta den arbeta rejält med jämna mellan rum...å då kan det hamna på 1,1 nästan....men då har den stäckt ut riktigt ordentligt på E6:an, lr varit många korta körningar när det var vinter kallt. Så jag skulle vilja säga att den ligger på en stabil liter milen vid vanlig hyfsad körning.....

E det ngt mer du undrar så bara hör av dig! smile

Lycka till!!!tongue
Senast redigerat av HardcoreHunny (15 mars 2007)

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

C70 byggande djurvårdare
545 Inlägg
15 mars 2007
#29
Vi har haft några 4wd o de bästa med dem har vart att man kunnat koppla ur o in fyrhjulsdriften. kanske nåt o satsa på:)

Två ord räcker, SAAB knäcker

Kettunen
15 mars 2007
#30
Mjoo.- Men 4hjulsdrift är ju dyrare i Försäkring oxå än va 2hjulsdrift är .... Man måste ju tänka på cash oxå .
Audi utöver huvud taget är ganska så dyra i försäkring ( Min åsikt )

Bobo
15 mars 2007
#31
Ser bara fördelar med 4wd

fresh'n'clean
147 Inlägg
15 mars 2007
#32
bensinförbrukning och försäkring är iaf två nackdelar, mer skit som kan gå sönder är en annan ; )
Annars är det väl både lite säkrare och roligare att ha fyrhjulsdrift.

"Svenskt uppslagsord
sport|bil [²sp'år_t:bi:l Uttal] -bilen -bilar subst.
liten snabb bil (för nöjeskörning)"

2 751 Inlägg
15 mars 2007
#33
Asså att 4x4 driften skulle gå sönder är ganska osanolikt.. Om du inte kör rally eller nått, du kan fritt dra på när du vil kommer inte hända nått!!! Men klart allt kan gå sönder om du överdriver... Tänk bara på att de tar lika lång tid att bromsa in även när du har 4x4 haha man överdriver med farten ibland!! smile

Who Djaa bless no man curse

4 554 Inlägg
15 mars 2007
#34
se bara till så du inte har diffspärr på framaxeln så är de lugnt (finns bilar som har de och de verkar inte trevligt mer än i skogen)

220 Inlägg
15 mars 2007
#35
Lurigt som fan när man leker i snön att veta hur hjulen står efter ett tag, när man tror att stället är över och man släpper av på gasen så blir det helt plötsligt fäste och bilfan sticker iväg åt ett helt annat håll än planerat! Ungefär som att låsa framhjulen och svänga ratten fullt åt ett håll och sen släppa bromsen igen. Ni som åker 4wd vet vad jag menar..


77 Inlägg
17 mars 2007
#36
zoopåse skrev:
Nackdelar:

- Det kan ju diskuteras om fyrhjulsdrift verkligen är säkrare då det bättre fästet i princip bara gäller för drivningen. Bromsverkan är ju samma. På så sätt så kan man säga att man får säkerhet på kredit som man betalar tillbaka när man behöver bromsa.

FEEEL! Istället för att ha motorbroms på 2 hjul så har du det på 4, vilket innebär att bromsverkan hos en 4wd är klart BÄTTRE.

Jag kan inte se några nackdelar med 4wd.

// Thomas

Gödseldräng
4 529 Inlägg
17 mars 2007
#37
s4-mannen skrev:
zoopåse skrev:
Nackdelar:

- Det kan ju diskuteras om fyrhjulsdrift verkligen är säkrare då det bättre fästet i princip bara gäller för drivningen. Bromsverkan är ju samma. På så sätt så kan man säga att man får säkerhet på kredit som man betalar tillbaka när man behöver bromsa.

FEEEL! Istället för att ha motorbroms på 2 hjul så har du det på 4, vilket innebär att bromsverkan hos en 4wd är klart BÄTTRE.

Jag kan inte se några nackdelar med 4wd.

// Thomas

nackdelar har du här

mer hårdare slitage på koppling och lameller
högre bränsle förbrukning
farligare på isgata
dyrare försäkring
plus sliter mer på alla 4a däck dyrare inköp av däck

bara några av nackdelarna och dom stämmer har snackat med en mekaniker som jag varit hos


Beredare
561 Inlägg
17 mars 2007
#38
Team-Adolfsson skrev:
s4-mannen skrev:
zoopåse skrev:
Nackdelar:

- Det kan ju diskuteras om fyrhjulsdrift verkligen är säkrare då det bättre fästet i princip bara gäller för drivningen. Bromsverkan är ju samma. På så sätt så kan man säga att man får säkerhet på kredit som man betalar tillbaka när man behöver bromsa.

FEEEL! Istället för att ha motorbroms på 2 hjul så har du det på 4, vilket innebär att bromsverkan hos en 4wd är klart BÄTTRE.

Jag kan inte se några nackdelar med 4wd.

// Thomas

nackdelar har du här

mer hårdare slitage på koppling och lameller
högre bränsle förbrukning
farligare på isgata
dyrare försäkring
plus sliter mer på alla 4a däck dyrare inköp av däck

bara några av nackdelarna och dom stämmer har snackat med en mekaniker som jag varit hos

NJaaa..... Jag kan inte riktigt hålla med dej där på vissa saker....

Köper man rätt bil som har 4wd så sliter det inte mer på koppling o så...
Bränsleförbrukningen håller jag med om. De dricker ju litta mer pga att de är lite tyngre!
Isgata vet jag inte vad du menar... Du har motorbroms på tvåhjul o en 4wd på alla fyra...
Dyrare försäkring tycker jag inte då jag kollade lite på BMW när jag skulle byta bil. BMW var dyrare i försäkring än min Audi jag hade.
Sliter knappt på däcken.... Kan ju fråga dig hur ofta du byter däck på din bil?? För jag hade kört 3 somrar med de däcken jag hade och där fanns lika mkt kvar för att köra 3 somrar till..

Mvh Jonas

77 Inlägg
17 mars 2007
#39
Team-Adolfsson skrev:
nackdelar har du här

mer hårdare slitage på koppling och lameller
högre bränsle förbrukning 
plus sliter mer på alla 4a däck dyrare inköp av däck

bara några av nackdelarna och dom stämmer har snackat med en mekaniker som jag varit hos

Varför skulle det bli mer slitage på koppling och lameller bara för att du har drivning på alla fyra hjulen? Det beror ju helt på hur du kör... det är väl heller inga problem att förstöra kopplingen på en bil med 2wd??!
Kopplingen är alltid anpassad på bilar med 4wd till en starkare variant.

Att ha grepp/drivning när du vill och behöver tycker jag kan vara värt den extra lilla decilitern eller vad det kan vara per mil som bilen vill ha... annars så finns det väl tex Nissan Micra för snåljåpar, som jag har hört ska vara ganska snål. smile

Och det vore väl konstigt om den inte sliter mer däck då du har 50% mer drivkraft som driver bilen framåt...

// Thomas

72 Inlägg
17 mars 2007
#40
Vi säger så här .

Har man en RS4 så finns det inga nackdelar,bara fördelar.Enkelt wink

Mvh


Sök