21 juli 2023
Trådstartare
Hej,
Vill inte hänga ut tillverkaren/butiken (än). Men farsan var inne på den officiella butiken för sitt bilmärke och ville köpa en sprayburk förbättringsfärg till sin klassiker, det är en bil från 1975.
Sagt och gjort, han angav exakt rätt färgkod och några dagar senare ringer dom och säger att färgen, inkl grundfärg med mera finns att hämta. Farsan noterar att det inte är exakt samma siffror på burk och vad han angav och nämner att det skiljer lite och får som svar att det ska vara rätt, farsan åker hem och börjar lacka/spraya.
Det visar sig då att det är en nyansskillnad mellan den nya lacken och den gamla, först tänkte vi att det kunde vara just för att lacken åldrats men det är bara för stor skillnad, i princip 2 nyanser ifrån.
Det blir inte bra och vi börjar Googla och hittar mycket riktigt att den lack som användes 1975 hade förbjudits för den hade en blyinblandning i sig och var tydligen även ganska avancerat blandad. Den ersättningslack min far har fått har nu gjort att 3 dörrar och motorhuv har fel nyanser och det blir inte bra när vi polerar heller.
"Vems är felet?"
Självklart anser vi att säljaren skulle informerat att den lacken inte finns längre, vi anser även att det är deras fel att bilen nu ser ut som en Zebra. Samtidigt så kanske det även är vårt fel men vi var noga med att ange exakt rätt färgkod och frågade även om det verkligen var rätt färg när vi fick påsen/lådan med färgburkar.
Kan man begära kompensation? Kan kanske säljaren bli ansvarig för det hela?
Vad fasen gör man nu?
Redigerade rubriken en aning..
Mvh mod