2608
Sök

Volvo 740 dör helt random

36 Inlägg
4 augusti 2023
Trådstartare
#1
Hejsan som rubriken lyder har jag problem med min 740 från 1987 med LH 2.2 om det har någon betydelse.

Helt plötsligt när jag skulle åka hem från jobbet så stängdes bilen av som om man vred av den på nyckeln, jag fick dock igång den igen direkt utan problem. Dagen efter dog bilen helt mitt framför uppfarten på precis samma vis förutom att den här gången ville inte bilen starta alls.

Jag lämnade den stående över natten och dagen därpå startade den igen som ingenting hade hänt. Sedan dess dör den lite då och då men går att starta, det känns som bilen har börjat rycka lite vid låga varvtal som om man har för hög växel i för låg fart och sedan tvärdör. Ligger jag med 2an runt 1500 varv så hoppar och rycker den lite, inte mycket.

Jag har testat byta tändstift, tändkablar, tändmodul, rotor, fördelare, bränslefilter men problemet kvarstår. Har försökt googla lite och hittar inte riktigt något bra svar och många av trådarna är väldigt gamla, vissa nämner hallgivare men vad jag läst mig fram till så borde den då inte starta alls/varvräknaren stå helt stilla när man försöker få igång den? Vilket min inte gör heller....

Är det någon som har något idé var man ska kolla?


6 060 Inlägg
4 augusti 2023
#2
Nästa gång bilen dör kan du börja felsöka, det är mycket lättare att göra medan felet är aktivt. Kolla om bilen tänder på startgas. Efter att du försökt starta en stund och misslyckas kan du plocka ut ett tändstift och kolla hur det ser ut, vått eller torrt. När det ändå är ute, kolla om du har gnista. Allra mest grundläggande och simpel felsökning med andra ord.

Bakhjulsdriven
338 Inlägg
4 augusti 2023
#3
Om den dog precis som att man vrider av med nyckeln så är det med största sannolikhet tändningslåset.


36 Inlägg
4 augusti 2023
Trådstartare
#4
Utmarks-Loke skrev:
Nästa gång bilen dör kan du börja felsöka, det är mycket lättare att göra medan felet är aktivt. Kolla om bilen tänder på startgas. Efter att du försökt starta en stund och misslyckas kan du plocka ut ett tändstift och kolla hur det ser ut, vått eller torrt. När det ändå är ute, kolla om du har gnista. Allra mest grundläggande och simpel felsökning med andra ord.

Ja, det låter som en bra idé. Dumt av mig att inte kolla första gången den tvärdog egentligen. Känns inte jätteoptimalt att kolla gnista och bensin vid ett rödljus.


36 Inlägg
15 augusti 2023
Trådstartare
#5
Uppdatering om någon hittar denna tråd:
Bytte bränslerelä och blev ingen skillnad.

Jag bytte insugspackning, visade sig att det var sprickor i hela packningen och bilen drog tjuvluft. Nu har bilen rullat i 1 vecka utan ryck och har aldrig dött, så jag tror den fungerar.



Sök