Tjena
Har nyligen kopplat in ett maxxecu sport I min 940 med en relativt orginal b230fk, större turbo, extraktor grenrör, större spridare, topp samt block är orört så orginal kompression 8,7:1 väl.
Har hållt på en del med att försöka få orginal tändsystem med tändspole, slutsteg och fördelare utan nån lycka, sen lyckades jag göra nått dumt så tändspolen paja.
Så nu har jag iaf en vag wasted spark spole från biltema 53-423, samma som maxxecu säljer fast biltema då. Till den har jag audi tändkablar för att få rätt anslutningar, dom har alla 6k ohm. Tändstiften är Volvo original med 0,7mm gap.
Problemet jag har är att den inte tänder på 1an och 2an, vet inte om de e relevant men på 4an så kommer gnistan vid fel vinkel.
De konstiga är att den tänder fint på alla som den ska när man har stiften ur motorn, och att den tänder på ena cylindern av paren.
Har prövat å blanda runt lite me tändkablar å tändstift å utgångar mellan spole å tändstift då. Alla funkar separat, men när man sätter på andra i paret så är det ändå bara på en.
Har kopplat testat att dra 2,5mm² kabel direkt från batterit för spänning till spolen, 2,5mm² kabel för jorden till ventilkåpan även prövat att jorda spolenschassie till motorjord.
Har kopplat IGN 3 och 4 för signal samt konfigurerat i Mtune till Ignition output och valt Wasted spark och 4ms dwell time.
Triggern är orginal och loggern och oscilioskåpet ser de bra ut i.
Det känns lite som att tändspolen är för klen, men allt detta är testat utan soppa på och vid crankning och eftersom den tydligen ska hålla för 600hk på e85 i en b230 med 0,4mm gap så fattar jag nada
Någon som har några tips/erfarenhet
Ber om ursäkt för att det blev en uppsats
Mvh Patrik