Mazda 323f 2000

Geronimo
14 augusti 2023 · 7 Inlägg

Tjenare,

Har ett skumt fenomen på frugans arbetsbil. Positionsljus bak fungerar inte alls.

Broms, blinkers och backljus, dimljus fungerar. Kompisen gjorde felsökning, men utan resultat.

Någon som varit med om liknande och kan hjälpa mig?

Steff240
14 augusti 2023 · 1 038 Inlägg

Dum fråga kanske men är säkringar och glödlampor kontrollerade?
Om dom är hela är det nog dags att dra fram multimetern och mäta upp var strömmen tar vägen.

Sitter positionsljusen i bakluckan? Då skulle jag kollat kablarna mellan bakluckan och karossen, händer på många bilar att kablarna går av där tillslut.

Geronimo
14 augusti 2023 · 7 Inlägg

Steff240 skrev:
Dum fråga kanske men är säkringar och glödlampor kontrollerade?
Om dom är hela är det nog dags att dra fram multimetern och mäta upp var strömmen tar vägen.

Sitter positionsljusen i bakluckan? Då skulle jag kollat kablarna mellan bakluckan och karossen, händer på många bilar att kablarna går av där tillslut.

Det är bytt och alla säkringar och relä kollade. Kontinuitet i hela systemet.

Steff240
14 augusti 2023 · 1 038 Inlägg

Och du får ström till lamphållarna? Isåfall återstår bara dålig kontakt, dålig jord, eller kassa glödlampor...

Senast redigerat av Steff240 (14 augusti 2023)

Geronimo
14 augusti 2023 · 7 Inlägg

Steff240 skrev:
Och du får ström till lamphållarna? Isåfall återstår bara dålig kontakt, dålig jord, eller kassa glödlampor...

Glödlampor byta. Bromsljus och position går på samma lampa. Hade det varit jordfel borde det gett fel på multimeter?

Steff240
15 augusti 2023 · 1 038 Inlägg

Då kan du inte ha ström på kretsen för positionsljus. Bara att börja leta bakåt tills du hittar strömmen.
Finns ström vid säkringen?

Geronimo
15 augusti 2023 · 7 Inlägg

Steff240 skrev:
Då kan du inte ha ström på kretsen för positionsljus. Bara att börja leta bakåt tills du hittar strömmen.
Finns ström vid säkringen?

Ja

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang