2918
Sök

Golf 5 1.6l fsi misständer

5 Inlägg
14 augusti 2023
Trådstartare
#1
Skulle Starta bilen idag och den startade inte! Den tuggar och tuggar men inget händer. Trodde först kamkedjan gått men började felsöka lite och såg då att tändstiften fick dålig gnista.
tror det måste vara något innan tändspolarna som kablage dålig jord eller kanske någon givare! Antisladd ABS och någon gulratt och epc felkodslampor lyser i mäterhuset! Har kollat med Biltemas felkodsläsare och fått upp 2 felkoder, p3034 signal to large och p0098(g229) intake air temperature sensor 2
Parkera bilen felfritt efter 3 mil körning för 2 dagar sedan och inte rört motorn! Har dragit upp den på domkraft efter ett ljuddämpare byte men de borde inte ha något med det att gö.! Någon som har några tips på vad det kan vara för fel!😀

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
15 augusti 2023
#2
Att antisladd och den gule ratten lyser kan vara p.g.a dålig batterispänning.
De tänds i regel alltid (ibland fullständing julgran) när batteriet varit bortkopplat på en Vag.

Prova med startgas.
Tänder den ej på det så skulle JAG kontrollera synken mellan vev och kamaxelgivare via dator.

Hur låter den?
Växel i och bilen rullade bakåt när den släpptes ned ifrån domkraften?

Up the RA

5 Inlägg
15 augusti 2023
Trådstartare
#3
Bilen har stått någon månad så antispinn och ABS dök upp när jag gasa på med den på skogen för bromsarna hade fastna! Sen kom gula ratten upp senare! Provat med startgas och det hjälper ej! Synken lät intressant vad är det för något?

Det låter som när man försöker starta bilen som normalt fast den alldrig startar inget konstigt ljud så från motorn eller något
Tex dra ur tändhatten på en Volvo 940 och vrida på nyckeln i 10 sek.

Hade växel i och den rulla inte bakåt

3 207 Inlägg
15 augusti 2023
#4
Det som menas är att om motorn via transmissionen drogs med bara lite åt fel håll (så kan det bli i motlut) så kan det på vissa VAG motorer innebära att kamkedjan tappar sin spänning så den hoppar över några kugg vid start.
Då stämmer inte ventiltiderna längre och den startar ev inte.  Kamkedjan kan tom hoppa av så, med större otur.

(Ja, det är en feldesign av VAG. Vet ej om just den motorn är en av dom, men "Jesper328" brukar ha koll)

Självklart kan det vara annat fel också.

5 Inlägg
15 augusti 2023
Trådstartare
#5
Tog loss tändstiften och fick väldig dålig gnista så jag hållerfast vid de lär vara något innan det med jord/kablage/givare. Hade kamkedjan gått så tycker jag man borde hört det. Varvräknar går upp 200 varv när man vrider på nyckeln och ibland så får bilen en liten poff när man hjälper till gasen men det är sällan

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
15 augusti 2023
#6
Mossan1 skrev:
men "Jesper328" brukar ha koll)

Nu tog du väl ändå i ifrån tårna? lol

T_Wessling: Hur jordade du stiften när du kontrollerade gnistan?
Förövrigt så kan du givetvis ha lite halvdålig kontakt någonstans, och det är ju definitivt värt att prova jorda med en startkabel mellan motor och batteri.
Likaså mäta upp spänningsmatningen till varje tändspole medans du bryter omkring på kabelstammen upp till dem.

Up the RA

5 Inlägg
16 augusti 2023
Trådstartare
#7
Jo jag tog ur tändstiften ur motorn och satt dom mot en jord mitt på motorn😏 Provade en jord från fjäderbenet till motorn.hjälpte inte drog ur tändkontakterna och fick se de var 12 v i alla 4, har en multimeter!


Sök