3728
Sök

Hyundai i30 N 275 hk 2019 - tappade kraft under färd

1 Inlägg
22 september 2023
Trådstartare
#1
Hej!

Hyundai i30 N Performance 2019 års modell, tillverkad 2018. 3200 mil. Servad 1 gång per år.

Jag åkte ner från Karlstad till Helsingborg (ca 46 mil) idag.
Efter ca 20 mil, på väg ut ur en rondell, så tappade den orken totalt.

Bilen har ett par sportlägen som påverkar ljudet från avgassystemet. Den lägger till lite extra brum och muller då. I samband med att bilen tappade kraft så blev den också konstant extra mullrig när man kör, trots att den inte är i sportläge. Att byta till sport gör ingen skillnad på ljudet längre. Den kördes inte i sport när det hände, den kördes i Eco.

Det går att köra bilen men ligger man i 110-120 på sexans växel och trycker till på gasen så är det nästan så att motorn kvävs av det. Det går att komma upp i hastighet om man är försiktig på gasen. Den orkar lite mer på de lägre växlarna men också där märkbart sämre tryck.

Turbotrycksmätaren ger bara ett ytterst litet utslag när man gasar och jag kan inte höra det glada vinande ljudet från den alls längre. Jag antar att den inte går som den ska.

Varvtalsbegränsaren slår till redan vid 4000 rpm.

Det hörs inga som helst missljud från motorn (annat än att den låter lite sportigare som sagt). Så inget skrammel, gnissel, tjutande osv. Inga varningslampor lyser.

Vad tror ni kan ha hänt? Vågar jag köra upp bilen till Karlstad igen till min vanliga verkstad eller bör den kollas innan den gör en till 46-milare? Den kändes liksom inte trafikosäker på något vis under de ca 25 mil jag körde efter att det hände. Jag tänker mest om något kan ta ordentligt med skada av att den körs?

71 Inlägg
22 september 2023
#2
toxi skrev:
Hej!

Hyundai i30 N Performance 2019 års modell, tillverkad 2018. 3200 mil. Servad 1 gång per år.

Jag åkte ner från Karlstad till Helsingborg (ca 46 mil) idag.
Efter ca 20 mil, på väg ut ur en rondell, så tappade den orken totalt.

Bilen har ett par sportlägen som påverkar ljudet från avgassystemet. Den lägger till lite extra brum och muller då. I samband med att bilen tappade kraft så blev den också konstant extra mullrig när man kör, trots att den inte är i sportläge. Att byta till sport gör ingen skillnad på ljudet längre. Den kördes inte i sport när det hände, den kördes i Eco.

Det går att köra bilen men ligger man i 110-120 på sexans växel och trycker till på gasen så är det nästan så att motorn kvävs av det. Det går att komma upp i hastighet om man är försiktig på gasen. Den orkar lite mer på de lägre växlarna men också där märkbart sämre tryck.

Turbotrycksmätaren ger bara ett ytterst litet utslag när man gasar och jag kan inte höra det glada vinande ljudet från den alls längre. Jag antar att den inte går som den ska.

Varvtalsbegränsaren slår till redan vid 4000 rpm.

Det hörs inga som helst missljud från motorn (annat än att den låter lite sportigare som sagt). Så inget skrammel, gnissel, tjutande osv. Inga varningslampor lyser.

Vad tror ni kan ha hänt? Vågar jag köra upp bilen till Karlstad igen till min vanliga verkstad eller bör den kollas innan den gör en till 46-milare? Den kändes liksom inte trafikosäker på något vis under de ca 25 mil jag körde efter att det hände. Jag tänker mest om något kan ta ordentligt med skada av att den körs?

Vill säga limp mode men då hade du nog inte kunnat köra mer än 50. Har själv en jättegammal bil men liknande händer även på den emellanåt - klart försämrad prestanda, taskigt ladd, julgran på instrumentpanelen. I mitt fall fuktproblem. Märkligt om ingen lampa lyser i din bil.


1 725 Inlägg
22 september 2023
#3
Hmm, åk in till en verkstad o kolla felkoder e´mitt tips, 46 mil med taskig gång kan förstöra mkt. Kan vara nåt som e´lättlagat för stunden- en brusten turboslang tex.
Lycka till/ mvh. husse

Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
23 september 2023
#4
Hade åkt till närmsta verkstad



Sök