3420
Sök

740 ..går ner för lågt i varv.!!!

svetsare
119 Inlägg
9 februari 2007
Trådstartare
#1
hallå!!
740 gl -88.
när jag gasar till den en gång så går den ner i varv o nästan dör,sen går den upp till 1000 varv.ligger kvar där sen.
jobbigt när man kör bilen o släpper gasen o den nästan dör.
kan även tillägga att när man kör i ca 50 o håller jämn gas så hackar den lite,så fort jag gasar mer så slutar det.

har kollar o det är någon vakumslang som är paj men det verkar det inte vara.
drog även ut luftmängdsmätaren på den o då ändrades tomgången på den,så den verkar det ju inte vara heller.
vad kan det vara???
insugningspackningen??
tändningen??
inget akut men irriterande...

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

699 Inlägg
Dude
197 Inlägg
9 februari 2007
#3
skulle med behöva veta lite... min är exakt lika dan

Ät aldrig snö som blivit gul!

svetsare
119 Inlägg
9 februari 2007
Trådstartare
#4
okej .har för mig att det inte satt någon på dom .
sitter den under insuget???
frågan är  om det räcker med o rengöra den eller byta till en begagnad.

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

SKÅNING
1 215 Inlägg
9 februari 2007
#5
förgasare eller insprutt?

kan vara att tänningen står lite förtidigt hade det problemet på min när den hackade fram i ca 50km/h..... kolla även tomgångs skruven prova att andra på den, sitter vid gas reglaget på förgasare och vid/under insuget om det är insprutt

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

svetsare
119 Inlägg
9 februari 2007
Trådstartare
#6
insprutare är det...
ska kolla det imorgon då.

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

Smålänning
7 883 Inlägg
9 februari 2007
#7
Min var liknande, men inte lika allvarligt. Hällde i en STP injection cleaner så slutade det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

778 Inlägg
9 februari 2007
#8
gl är vel inte insprut! det siter en skruv på förgasaren som bestämer tomgången!

svetsare
119 Inlägg
9 februari 2007
Trådstartare
#9
ja du,det är ingen förgasarmotor på den i alla fall.
insprutare.b230f.

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

vectra--power
9 februari 2007
#10
Prova med en flaska K-dojja (T-sprit) och om de inte funkar dra i en flaska redline! Prova med de!

136 Inlägg
9 februari 2007
#11
Hade exakt samma problem med min bil, då var det lambdasonden som var dålig..

Peugeot 206 GTi -00 "TILL SALU!", Nissan 200sx s13 -92

svetsare
119 Inlägg
10 februari 2007
Trådstartare
#12
jag kan ju tilägga att det saknas två skruvar till grenröret,så den läcker lite .kan det orsaka tomgången tro??

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

274 Inlägg
10 februari 2007
#13
ta bort tomgångs motorn,"den sitter inunder insuget" och smörj upp skiten..tongue funkar inte det så prova o låna nåns som du vet funkar..

fyllo

Servicetekniker
235 Inlägg
10 februari 2007
#14
Jag hade prövat att spruta startgas runt insugspakningen och alla vakumslangar och kollat om motorn gick upp lite i varv av det. Men jag skulle kunna tro att det kan vara en insugspakning som är lite otät.

Lycka till

Team Chevy740

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
10 februari 2007
#15
tycker de låter som luftmassemätaren, men den hade du ju redan kollat... hade de symtomen när min luftmassemätare va trasig

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

svetsare
119 Inlägg
10 februari 2007
Trådstartare
#16
ska kolla tomgångsmotorn i morgon o hälla i en flaska insprunningsrengörning.
tror inte att det är insugspackningen !!
för den går ju jämt tills jag gasar till den.när den går ner igen så går den lite för lågt..så den nästan dör.

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

Mr White
1 072 Inlägg
11 februari 2007
#17
Till 99% så är de nog fel inställd gasspjällskontakt..Den sitter på insuget..Svart liten dosa..

Lossa de två skruvarna som håller den vrid dosan medurs en bit sendan moturs till de klickar..Där låser du skruvarna..Då är den rätt inställd

//Robban


593 Inlägg
11 februari 2007
#18
ditt problem har inte med tändning, lr massa annat tjafs att göra.. att bilen dimpar kan bara bero på 3 saker, gasspjällskontakt, tomgångsmotorn lr BTR, har skruvat 740 sen ja va 15 så lite kött på benen börjar man få...

steg ett: Ta bort tomgångsmotorn som sitter under insuget ( avlång sak med två slangar till), häll i lite disel i den och rör runt med en lite pensel lr nåt så skiten lossnar, sedan spola igenom men ren disel.. montera tillbaka o prova..

Steg 2: vrid på gasrullen ytterst lite, ett svagt klick ska höra från spjällkontakten , gör de det? (annars justera (se tidigare inlägg)

Om felet kvarstår efter dessa åtgärder så är det bara gå o köpa en ny BTR, bräsnletrycksregulator, (sitter på fuelrailen) utav 10 volvo med detta problem så har felet legat i BTR:en på 8 av dem

Det är nämligen så att har du lite lågt sopptryck (pga, trasig BTR) så när du varvar upp den så ökar trycket imed att de e vaccumstyrt,  o när du sedan släpper gasen går trycket ner snabbt och pga, att BTR en är defekt så orkar den inte hålla fullt tomgångtryck och därmed "dimpar" bilen, kan även dö ibland, har haft detta fel på 2 av min volvos..

men lycka til nu, o hör av dei om de inte funkar lr om du har frågor,.,


Sök