Dags för en projekt tråd på gölfen som ska fixas med i vinter inför sommaren. Hämtades i maj efter att den hade stått i en lada i 4 år.
Här var efter första tvätten när vi hade fått den att gå. Gick igenom besiktning efter lite småfix med damasker och tutan.
definitivt dax för lite ny fjädring. väldigt ihop sjunken
Köpte ett par dimljus och smällde dit
Första projektet på den inför vintern är påbörjat, wire tuck och snygga till i motorutrymmet. har hittils bara rivit vilket brukar vara den enkla delen
Då vart det lite mer gjort i helgen. Började med att göra hålen där kabelhärvan ska gå ut och in i skärmen så man gömmer undan det lite mer, Där jag ville ha det bakre hålet vart dock ett ställe med dubbelplåt och där kommer jag inte kunna ha en riktig gummigenomföring nu. Osäker om det kommer behöva vara vattentätt där dessutom så vatten inte kan samlas mellan plåtarna och hur man isåfall lättast löser det.(Ville inte ha hållet direkt ur kupen då det vart mycket krångligare och så extremt behöver det inte vara) Främre hålet kan jag ha en riktig genomföring på. Generatorn ska fräschas till så klart. Kapade bort det här fästet och batterihyllan ska bort men den var riktigt dryg att borra ur nitarna på. Här hamnar batteriet istället, skulle eventuellt haft en bättre fastsättning men kan inte bygga uppåt nå mer för då kommer det ta i skuffgolvet. Kapade bort infästningen för original fläkt också blir det en Biltema 80w elfläkt istället i dimension 10 tum. Den passar ganska perfekt i det där hålet men måst fortfarande fixa ett sätt att få fast själva fläkten på. Målade den med svart hammarlack. Även slängt in mätare i mittkonsolen men de behöver kopplas in, funderar på att skippa de vita mätarhusen och köra på svarta istället. Börjat slipa rent vippkåpan så det blir nog borstad finish med klarlack över.
Då har lite mer hänt igen. Började med att plocka ur stolar och interiören för att få ur det gamla dämp materialet som aldrig torkade ur pågrund av inte jätte täta lister på bilen. gamla dämp materialet sen var det dags att hinka ur motorn. steg ett var att börja släppa på allt som är kopplat till den. gick sådär när bitsen till drivaxlarna sprack. vart att åka o köpa en ny sats och ta en lite större mutterknack denna gången så släppte det så fint. Vart klar med generatorn och väldigt nöjd med resultaten Sen skulle motorn ur. Vart ett jäkla rövhäng på bilen utan motor. sen splittade vi lådan ifrån motorn för att kunna få upp motorn i stativet. kopplingen såg helt okej ut Sen plockades toppen av från motorn, sjukt mycket koks som hade byggt upp, skulle tro att motorn alltid fått gå på mineral olja:rolleyes: Antar att det bara är att börja göra rent allting, Kammen såg sådär ut också på nokarna. Blocket såg desto roligare ut och cylinderväggarna såg fina ut och samma i vevhuset.
Då var det dags för en liten uppdatering igen. Har målat motorblocket vitt (får se hur länge blocket stannar vitt..).
Sen började jag fixa iordning fördelare, oljefilterhus och soppa pumpen.
Tog tag i att börja med att porta toppen. Första gången jag ger mig på något liknande så finns väll en risk att jag tappar effekt och vart inte helt jämt men inte helt klar än heller. Precis hämtat en ny större kompressor då den gamla inte riktigt hänge med. Tog givetvis ut ventiler o diverse då ventiltätningarna ändå ska bytas. Toppen fick spendera en vecka i ett dieselbad och sen en tandborste och brakeclean så såg den betydligt renare ut.
Förgasaren var nästa steg, minst sagt dags för en rengöring inuti flotörskålen. Ett helt grustag hade flyttat in där.
Förtillfället så är toppen iväg lämnad för planing och när den kommer tillbaka ska ventilerna slipas in och toppen monteras ihop igen.
MrHyde skrev: Kul projekt, ska följas! Bilden på batteriet i skuffen, tycker inte det är nåt fel på den fastsättningen faktiskt, ser ju att bandet går runt batteriet också. Det du däremot kan göra är stoppar typ bokstödsliknande och ha på vardera sida batteriet så kommer det aldrig röra på sig. Tänk också på att vissa batterier inte mår bra av att ligga ner, EFB och SMF gillar inte att ligga ner.
Tack! Tänker att jag ska fixa någon typ utav bättre fastsättning men jag tar det när motordelen är klar. Är ett AGM batteri så bör inte vara några problem med att ligga ner.
Hänt lite mer och motorn börjar se mycket mer färdig ut. Toppen är tillbaka från planing och jag slipade in de gamla ventilerna i sätena på nytt samt bytte en insugsventil då den var väldigt ful och läckte som bara den.
Sen när toppen hade satts ihop igen så var det dags att bulta på den på toppen, MEN hade givetvis fått fel topplockspackning som var till en senare årsmodell. Så bara att beställa en ny och invänta den.
Sen match portades grenröret. Tanken är att byta till extraktorgrenrör längre fram men detta får duga tills vidare. Lådan fick bli svart. Härnäst ska mer saker bultas på, Timingen ställas in. och sen in med bilen i garaget och påbörja på motorutrymmet.
Dåligt med uppdateringar på sistonde, gått lite sakta framåt men nu börjar det ta fart igen.
Motorn bultades ihop och står och väntar på att motorutrymmet ska bli klart.
Motorutrymmet tömdes på det mesta som fanns kvar batteri hyllan lyckades jag till slut kapa bort Och sen har jag svetsat igen hål, slipat, spacklat och slipat lite mer.
Då var det dags igen. Lack av motorrum stod först på schemat. Slipat och redo för grund Grundat och redo för 3 lager av första bas färgen. Sen vart det 2 lager utav andra bas färgen och då började det faktiskt likna något. Sen fick det härda i 2 timmar innan 3 lager klarlack. Resultatet vart betydligt mycket bättre än vad jag hade tänkt att det skulle bli. Detta tar en vecka innan det är fullhärdat så under tiden så skulle framvagn göras klar. Jag började med att åka till svärfar för att pressa ur gamla hjullager och pressa i bussningar i nya länkarmarna. Sen for det hemmåt för att slipa, göra rent och börja måla massa delar. vart svart hammarlack som pensals på. Började sedan att bulta upp länkarmar fram samt fjäderben med nya topplagringar. Kommer inte köra med hjälpfjädrar mer än för bess. Även börjat snygga till kabelhärvan och ska ta och förlänga den sen för den bortre lyktan. Mycket kontakter som var urpluggade när jag hämtade bilen så osäker om de går till något viktigt men de får fortsätta vara urpluggade om jag inte märker att det behövs för något. Även satt i nya framlyktorna. Fick tag på dem billigt på tradera oanvända.