Mossan1 skrev:
Dessvärre så är väl dom produkterna avsedda för packboxar/oringar, osv. Fungerar så att ett ämne mjukar upp gummit så det ev kan täta igen.
En packbox tex slits ju mekaniskt och därmed snabbare om den blir mjukare. (I teorin) Läcker den är den redan sliten dessutom. Hård/stel kam den bli av ålder också, men då snackar vi traktor från 60talet typ.
Med det sagt, är chansen att fungera på en ventilkåpspackninng sämre och risken finns att du mjukar upp fungerande packboxar. Nu är det ingen direkt ny bil, så 20 000mil TILL är nog uteslutet ändå.
Så det kanske kvittar = i onödan som sämst.
Om jag minns rätt är det faktiskt ingen större grej att lyfta den kåpan. Tror kamaxlarnas lager inte innefattar kåpan som tex på Volvos Vitblockare där kammarna blir lösa utan kåpan.
Men kolla upp det för just DEN motorn.
Etanol som BRÄNSLE skulle torka ut packnigar för motorOLJAN?
Hmmm. Osannolikt, men expert på etanolkonvertering osv är jag INTE.
Öppnad förpackning kan ju knappast ha betydelse. Det är ju inget livsmedel som går ut i datum så, och har den ändå varit försluten har ju inget ämne dunstat eller förorening kommit in.
Edit: Kan faktiskt vara oringar vid tändstiftbrunnarna.