Bilen startar men går knappt gasa eller varva och den dör efter typ 10 sekunder.

golfsam
29 december 2023 · 6 Inlägg

Har en Golf MultiFuel 2011 som startar men går knappt gasa och den varvar knappt upp och sedan dör den efter typ 10 sekunder. Har sökt och felkoden som visas är : P0171. Någon som vet vad den vanligaste orsaken till problemet brukar vara?

Tack på förhand.

Jesper328
29 december 2023 · 2 392 Inlägg

Finns många olika anledningar till P0171 - system för magert.
Jag brukar börja med att kontrollera lambdasonderna med och utan startgas, dock så gör jag det via grafade ärvärden i min dator.

Utöver det;
Avgasläckage före sonderna.
Insugläckage.
Dåligt bränsletryck.
Dåliga spridare.
Och så vidare, med mera, plus.

Up the RA
Jesper328
29 december 2023 · 2 392 Inlägg

Jag tror att du har något bränslerelaterat fel pga symptomen, men det är bara en gissning.

Up the RA
golfsam
29 december 2023 · 6 Inlägg

Jesper328 skrev:
Jag tror att du har något bränslerelaterat fel pga symptomen, men det är bara en gissning.

Okej! Fel på lambdasonderna ingår i bränslerelaterat? Nämligen en jag känner som också misstänkte fel på dem.

Jesper328
29 december 2023 · 2 392 Inlägg

golfsam skrev:

Jesper328 skrev:
Jag tror att du har något bränslerelaterat fel pga symptomen, men det är bara en gissning.

Okej! Fel på lambdasonderna ingår i bränslerelaterat? Nämligen en jag känner som också misstänkte fel på dem.

Man kan säga att felkoden sätts av en lambdasond.
Sond #1 läser av syrehalten i avgaserna vilket påverkas av hur mycket bränsle motorn får.

Bör understrykas att det SÄLLAN är fel på sonderna när det kommer till såna här felkoder.
De byts många gånger helt i onödan.

Senast redigerat av Jesper328 (29 december 2023)

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 december 2023 · 13 775 Inlägg

bara en vild gissning från min sida men den saknar nog bränsle.. derför den stannar..  lambdan ska inte göra att a den stannar 

när den har svårt att bygga tryck då brukar dom bara gå en liten stund sen räcker inte soppan till då är det i regel ingen soppa eller stopp i bränslefiltret.. 


första jag skulle kolla är bränslepumpen..     stopp i filter brukar oftast bilen gå men går väldigt illa när man lägger lite mer belastning.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
29 december 2023 · 5 874 Inlägg

Jag är ingen expert på sånt här, men brukar inte en motor starta utan att använda data från lambdasonderna medan den är kall? Jag tvivlar på att kassa lambdasonder skulle kunna ge ett sånt här resultat. Så jag är nog också inne på dålig bränslepump. Är det direktinsprutning på denna motor så skulle det vara intressant att koppla upp datorn och se vilket bränsletryck man får.

spillolja
29 december 2023 · 4 043 Inlägg

Denna bil har en gammal 1.6:a utan direktinsprutning, man kan slå på tädningen och lyssna på pumpen som sitter i tanken om den går oregelbundet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
golfsam
29 december 2023 · 6 Inlägg

Ny info! Provade för skoj skull igen att starta bilen och nu håller den sig igång, men den var strulig i början, efter ett tag reagerade den på gasen och varvade samt gasade som normalt. Provade igen efter ett par timmar när den var kall, då var det problem igen men efter en stund reagerade den på gas och började varva och nu körde jag den ett par kilometer utan problem. Så detta verkar bero på något när bilen är kall. Vad kan det vara?

golfsam
29 december 2023 · 6 Inlägg

På tomgång så går den också bara upp till 4000 varv.

husseman
29 december 2023 · 1 605 Inlägg

Hmm, bränslerelaterat definitivt... kolla bränsletryck o att tempsensorn till Motorstyrdonet e´frisk.
VCDS är det du ska använda på dessa bilar. - Lycka till mvh/Husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang