Har en Golf MultiFuel 2011 som startar men går knappt gasa och den varvar knappt upp och sedan dör den efter typ 10 sekunder. Har sökt och felkoden som visas är : P0171. Någon som vet vad den vanligaste orsaken till problemet brukar vara?
Finns många olika anledningar till P0171 - system för magert. Jag brukar börja med att kontrollera lambdasonderna med och utan startgas, dock så gör jag det via grafade ärvärden i min dator.
Utöver det; Avgasläckage före sonderna. Insugläckage. Dåligt bränsletryck. Dåliga spridare. Och så vidare, med mera, plus.
bara en vild gissning från min sida men den saknar nog bränsle.. derför den stannar.. lambdan ska inte göra att a den stannar
när den har svårt att bygga tryck då brukar dom bara gå en liten stund sen räcker inte soppan till då är det i regel ingen soppa eller stopp i bränslefiltret..
första jag skulle kolla är bränslepumpen.. stopp i filter brukar oftast bilen gå men går väldigt illa när man lägger lite mer belastning.
Jag är ingen expert på sånt här, men brukar inte en motor starta utan att använda data från lambdasonderna medan den är kall? Jag tvivlar på att kassa lambdasonder skulle kunna ge ett sånt här resultat. Så jag är nog också inne på dålig bränslepump. Är det direktinsprutning på denna motor så skulle det vara intressant att koppla upp datorn och se vilket bränsletryck man får.
Ny info! Provade för skoj skull igen att starta bilen och nu håller den sig igång, men den var strulig i början, efter ett tag reagerade den på gasen och varvade samt gasade som normalt. Provade igen efter ett par timmar när den var kall, då var det problem igen men efter en stund reagerade den på gas och började varva och nu körde jag den ett par kilometer utan problem. Så detta verkar bero på något när bilen är kall. Vad kan det vara?
Hmm, bränslerelaterat definitivt... kolla bränsletryck o att tempsensorn till Motorstyrdonet e´frisk. VCDS är det du ska använda på dessa bilar. - Lycka till mvh/Husse