Peugoet 308 1.6 motor misständer

ericpitivica
2 januari · 5 Inlägg

Hej allihopa!

Jag la pops n bangs på bilen samt optimeringen vilket fick upp den till 300 hästar men så dom som man är körde man med pops n bangs för hårt så till slut gick trycksensorn sönder. Bilen började misstända lite men förlora kraft. Jag kodade bort katalysatorn men sen började bilen misstända också. Jag har flera felkoder samt gjort datastream om någon kan se vad felet kan vara. Grejen är när jag körde med pops n bangs för hårt gick katten även sönder i lite delar. Man hör delarna razzla i avgasröret vid katten. Kan det vara problemet på misständningarna? Jag bytte trycksensorn och bilen blev lite bättre iallafall. Man kunde tömma felkoder och starta bilen så var inte lampan där. Men den misständer ändå. Ska byta tändspolar nu men frågan är vad kan felet vara? Kan det vara så att katten är så förstörd att den får bilen att misstända? Tack! Har även felkoden P1336https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248244/248244-5d6261924c81a8a1b5628becf1164e35.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248244/248244-d86e6e32c8e9ee74872feea9c17e45d5.jpg

Jesper328 Diagnostekniker
2 januari · 2 410 Inlägg

Vänta nu.. 300hk ur en Princemotor med en optimering?

Aja, oavsett så har du en P1336 vilket kan förklara dina misständningar om du nu inte har eldat avgasventilerna med dina artificiella baktändningar.
Kontrollera tändstiften med öga och med multimeter, mät även primär och sekundärspolarna.

Kontrollera motorvarvtalet via graf i din dator.

Up the RA
ericpitivica
3 januari · 5 Inlägg

Jesper328 skrev:
Vänta nu.. 300hk ur en Princemotor med en optimering?

Aja, oavsett så har du en P1336 vilket kan förklara dina misständningar om du nu inte har eldat avgasventilerna med dina artificiella baktändningar.
Kontrollera tändstiften med öga och med multimeter, mät även primär och sekundärspolarna.

Kontrollera motorvarvtalet via graf i din dator.

Hej!
Har du något enklare sätt jag kan kontakta dig? P1336 vad är det för felkod för när jag googlar får jag olika men är det kamgivaren?

Jesper328 Diagnostekniker
3 januari · 2 410 Inlägg

P1336 är en felkod på vevaxelgivaren, eller snarare att motorstyrdonet får en orimlig signal ifrån denna.
Betyder nödvändigtvis inte att det är fel på den givaren, utan kan bero på att kamrem/kedja hoppat, kamaxelgivare, mjukvarufel, osv.

Hjälpen på det här forumet är gratis, under arbetstid så kostar den.

Up the RA
ericpitivica
3 januari · 5 Inlägg

Jesper328 skrev:
P1336 är en felkod på vevaxelgivaren, eller snarare att motorstyrdonet får en orimlig signal ifrån denna.
Betyder nödvändigtvis inte att det är fel på den givaren, utan kan bero på att kamrem/kedja hoppat, kamaxelgivare, mjukvarufel, osv.

Hjälpen på det här forumet är gratis, under arbetstid så kostar den.

Vad tycker du jag ska göra stegvis? Jag har beställt tändspolar för när jag bytte plats på tändspolarna på cylinder 2 till 1 och den från cylinder 4 till 3 började cylinder 1 och 3 misstända istället, så misstänker att det är tändspolarna. Ska jag gå vidare och kolla tändstift om det inte funkar? Och sen efter byta vevaxelgivaren?

Jesper328 Diagnostekniker
3 januari · 2 410 Inlägg

Ja, om du ändå har beställt spolar så kan du likväl byta dem.
Och kolla då stiften innan du byter dem då dåliga tändstift kan döda tändspolar.
Då menar jag inte att bara titta på dem, utan mät motståndet i dem.

Up the RA
ericpitivica
3 januari · 5 Inlägg

Jesper328 skrev:
Ja, om du ändå har beställt spolar så kan du likväl byta dem.
Och kolla då stiften innan du byter dem då dåliga tändstift kan döda tändspolar.
Då menar jag inte att bara titta på dem, utan mät motståndet i dem.

Vad tror du angående katalysatorn? Kan det vara på grund av den? Vet du vad för flow katalysatorn ska ha vanligtvis i tomgång? Jag bytte ut trycksensorn men för någon anledning mäter den fortfarande 0.

ericpitivica
3 januari · 5 Inlägg

ericpitivica skrev:

Jesper328 skrev:
Ja, om du ändå har beställt spolar så kan du likväl byta dem.
Och kolla då stiften innan du byter dem då dåliga tändstift kan döda tändspolar.
Då menar jag inte att bara titta på dem, utan mät motståndet i dem.

Vad tror du angående katalysatorn? Kan det vara på grund av den? Vet du vad för flow katalysatorn ska ha vanligtvis i tomgång? Jag bytte ut trycksensorn men för någon anledning mäter den fortfarande 0.

Felkoden angående trycksensorn är borta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang