3520
Sök

Diesel temp Renault?

40 Inlägg
11 januari
Trådstartare
#1
Jaha är jag bara dieselnoob eller ska de va såhär? Nyss köpt en 2014 Megane 1,5L dci. Körde 4 timmar men motortempen gick aldrig över 1 plupp från botten. Höll också runt 5,7L/100km förbrukning när de enligt boken ska va 3.2 på landsväg... lite går väl att skylla på vägförhållandena men kom igen.

5 686 Inlägg
12 januari
#2
Hur kallt var det?
Kallare än -20 är det sällan en modern diesel utan hjälpvärmare går upp i temp mer än så.
Motorerna är för bränslesnåla/energieffektiv så det blir för lite spillvärme.

Förbrukningen stämmer aldrig enligt NEDC-körcykeln.
Förbrukningen som anges den ska dra vid blandad körning är det bilen brukar dra landsväg.

Är det dåligt plogat eller kallt så är det inte ovanligt med ca 1-2dl högre förbrukning än vad bilen normalt drar vid körning sommartid.
Förbrukningen brukar vara som lägst runt +10°C eftersom det är då nog varmt för att få upp allt i tillräcklig temp men nog kallt så att AC inte behövs.
Senast redigerat av simlar (12 januari )


Diagnostekniker
2 710 Inlägg
12 januari
#3
Nålen i instrumentet visar sällan rätt.
Så länge du har värme i kupén så är det inget att bry sig om.

Tanten har en 2016, och när jag luftade ur kylsystemet efter kamremsbyte så loggade jag kylartempen.
Med nålen på 90° hade jag 68° faktist temp.
Har du som sagt värme i kupén så.. smile

Förbrukningen stämmer, som sagt, väldigt sällan.
Bästa jag har kört är 0.46 sommartid, nu på vintern snittar vi 0.64 och kör till 95% landsväg.
Du kan ju alltid kolla om du t.ex har anliggande bromsar.

Up the RA

Of World
3 369 Inlägg
12 januari
#4
Min talisman skulle dra snitt 0.46 men det var långt ifrån sanning. Snittet låg på 0.69 vid normalkörning och som bäst mega eco 0.63 . Jag förstod ju att en sån stor bil aldrig kommer i dessa siffror som renault angett, men skatten var "1520" för en stor bil med automat och bi-turbo så det var ok..

Jag hann aldrig prova den i riktig kyla innan jag bytte men 2 kvällar blev det -3 och tempen höll sig stadigt på det blå efter ca 2-3 mil så ska nog vara så... värme i kupén fanns.

Vill inte veta hur den var när vi hade -30

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Diagnostekniker
2 710 Inlägg
12 januari
#5
Ja just det.
Kan tillägga att jag häromveckan körde en sväng i -22° och tempnålen låg strax under 90°.
Bra värme i kupén, inte Bahamas, men bra.

Up the RA

40 Inlägg
12 januari
Trådstartare
#6
simlar skrev:
Hur kallt var det?
Kallare än -20 är det sällan en modern diesel utan hjälpvärmare går upp i temp mer än så.
Motorerna är för bränslesnåla/energieffektiv så det blir för lite spillvärme.

Förbrukningen stämmer aldrig enligt NEDC-körcykeln.
Förbrukningen som anges den ska dra vid blandad körning är det bilen brukar dra landsväg.

Är det dåligt plogat eller kallt så är det inte ovanligt med ca 1-2dl högre förbrukning än vad bilen normalt drar vid körning sommartid.
Förbrukningen brukar vara som lägst runt +10°C eftersom det är då nog varmt för att få upp allt i tillräcklig temp men nog kallt så att AC inte behövs.

Det var -2c bara.. typ 1 cm nysnö på vägen.

188 Inlägg
12 januari
#7
Har en likadan renault i familjen och det är enbart på sommardagar som motortempen går upp till mitten enligt den där mätaren men även då är det sällan (Körs i Norrlands inland så det kanske beror på att varma sommardagar är få) . Aldrig undersökt vad motortempen är i verkligheten men den fixar att få upp värmen i kupén åtminstone!

40 Inlägg
12 januari
Trådstartare
#8
Noobnisse skrev:
Har en likadan renault i familjen och det är enbart på sommardagar som motortempen går upp till mitten enligt den där mätaren men även då är det sällan (Körs i Norrlands inland så det kanske beror på att varma sommardagar är få) . Aldrig undersökt vad motortempen är i verkligheten men den fixar att få upp värmen i kupén åtminstone!

Nå de låter ju som att det inte är något allvarligt, kör också i Norrland inland.


Sök