Rost på bromsrör - eller?

ONY_ONY
16 januari · 7 Inlägg

Har fått nedslag på ett rostigt bromsrör, så tog av hjulet och kollade och borstade av med stålborste + någon droppe linolja.

Jag har inte benkoll här, men tycker mest att det verkar som att det är ett yttre skyddande skikt på bromsröret som lossnat och att det är ytrost? Se bild. Att man kanske skulle pröva att ombesiktiga som det ser ut nu?

Bra eller dålig idé?
Tacksam för second opinion smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248328/248328-51d4e586d269b44990f0112a8129d356.jpg

Low
16 januari · 3 320 Inlägg

Är det just där du fått nedslag på?...

ONY_ONY
16 januari · 7 Inlägg

Low skrev:
Är det just där du fått nedslag på?...

Nedslag på vänster fram och det är bara detta som jag kunde se som möjligtvis rostigt, men har ärligt inte sett många rostiga bromsrör så vet inte var ribban ligger.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 januari · 13 776 Inlägg

testa och slipa rent dom...

har gjort det på ett par bilar.. aldrig varit några problem.. dom brukar bli skapligt förbannade på efterkontrollen men det är inte olagligt...  inte heller trampat sönder ett bromsrör pga det heller  men trampat sönder ett antal bromsrör efter bilen blivt godkänd dagarna efter bes smile

ibland missar dom uppenbara sönderrostade bromsrör och ibland har dom en skaplig fantsi och ser rostiga rör som inte är rostiga..

Senast redigerat av Growe (16 januari )

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 januari · 13 776 Inlägg

Growe skrev:
testa och slipa rent dom...

har gjort det på ett par bilar.. aldrig varit några problem.. dom brukar bli skapligt förbannade på efterkontrollen men det är inte olagligt...  inte heller trampat sönder ett bromsrör pga vi slipat rent dom.

ibland missar dom uppenbara sönderrostade bromsrör och ibland har dom en skaplig fantsi och ser rostiga rör som inte är rostiga..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
ONY_ONY
16 januari · 7 Inlägg

Growe skrev:
ibland missar dom uppenbara sönderrostade bromsrör och ibland har dom en skaplig fantsi och ser rostiga rör som inte är rostiga..

…ja det är just den där nyckfullheten som förvånar.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 januari · 13 776 Inlägg

ONY_ONY skrev:

Growe skrev:
ibland missar dom uppenbara sönderrostade bromsrör och ibland har dom en skaplig fantsi och ser rostiga rör som inte är rostiga..

…ja det är just den där nyckfullheten som förvånar.

besiktningar i ett nötskal det är deras personliga bedömning.  problemet är att när man sen gör efterkontrollen så är det inte säkert att dom tycker samma sak..    jag skulle bara slipa ren bromsröret och måla det och på med en jävla massa rostskydds medel.   

om jag har några tveksamheter på röret målar jag tjockt som fan med tunnflytande på en annan del av samma rör smile


kanske inte bromsrör är rätt sak att fuska sig igenom men man får ha lite känsla för vad som kommer fungera och inte.. det jag ser på bilden är ju ingen rost att tala om..


bara ta och slipa rent det och måla på rostskydd på den. 

men kolla vid klämmorna där röret sitter för det är där dom brukar gå sönder..  trampat sönder flera bromsrör på nybes bilar där det gått sönder just vid en hållare till bromsröret..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jaka54
16 januari · 5 811 Inlägg

Ser helt OK ut! Och du är säker på att det vara det bromsrör de menade?

ONY_ONY
16 januari · 7 Inlägg

jaka54 skrev:
Ser helt OK ut! Och du är säker på att det vara det bromsrör de menade?

Det är just det som skaver lite - att magkänslan säger att det är OK.

…har mycket svårt att tro att de menade ngt annat, sen är det ju en flexibel slang till bromsoket och kunde inte se ngt annat bromsrör med rost vänster fram.

Utzoomat ser det ut så här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248328/248328-bb11e0e612058779bdc8d991b8b74f4f.jpg

Brådhis * Voff voff *
16 januari · 10 299 Inlägg

Vi har ju ingen bild på hur röret såg ut innan trådskaparen borstade av det...

Och ingen av oss kan veta hur tunt röret faktiskt är.

Och man kanske ändå i grunden ska förutsätta att den som besiktigar bilen kan sitt jobb...

Istället för att riskera folks liv, vilket man faktiskt gör om ett bromsrör brister vid fel tillfälle.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
16 januari · 2 879 Inlägg

Smetar man bromsröret fullt av underredsmassa och ombesiktar går den knappast igenom ens med nytt rör om det inte syns någonstans.

Bromsröret på bilden ser ok ut men kolla så det inte finns något mer rör. Tex mellan ok och slang, eller samma rör fast på annat ställe.  Kolla andra sidan också utifall hen misstog sig på sida. Alla misstar sig

Lucif3r
16 januari · 2 234 Inlägg

Har varit med om/sett upprostade bromsrör, det där röret SER inte rostigt ut men.. Som Brådhis säger vet vi ju inte hur det såg ut innan, och hur mycket material som faktiskt finns kvar. För allt vi vet så kan ju röret numera likagärna vara papperstunt.

Personligen är jag väldigt anti "fusk" när det gäller just bromsar. Det är det absolut sista man ska snåla på. Oljeläckage på motorn? Who cares, det drabbar bara dig. Rost i en balk? Inte direkt nyttigt, men det ska extremt mycket till för att det ska orsaka ett faktiskt problem... Bromsar som fallerar vid en nödsituation? Det kan kosta livet på flera oskyldiga människor. Personen som valt att slarva med bromsarna skiter jag fullständigt i wink - men blanda inte in oskyldiga i eländet.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 januari · 13 776 Inlägg

Lucif3r skrev:
Har varit med om/sett upprostade bromsrör, det där röret SER inte rostigt ut men.. Som Brådhis säger vet vi ju inte hur det såg ut innan, och hur mycket material som faktiskt finns kvar. För allt vi vet så kan ju röret numera likagärna vara papperstunt.

Personligen är jag väldigt anti "fusk" när det gäller just bromsar. Det är det absolut sista man ska snåla på. Oljeläckage på motorn? Who cares, det drabbar bara dig. Rost i en balk? Inte direkt nyttigt, men det ska extremt mycket till för att det ska orsaka ett faktiskt problem... Bromsar som fallerar vid en nödsituation? Det kan kosta livet på flera oskyldiga människor. Personen som valt att slarva med bromsarna skiter jag fullständigt i wink - men blanda inte in oskyldiga i eländet.

problemet är att ibland sätter dom en 2a på ett bromsrör som inte är dåligt för att det är lite bös på det.. 

jag skulle slipa rent det och se om det blir bra och köra tunflytaderostskydd   sen väljer man lite mer en bit bort.  så slipper man deras gissningslek. 

har som sagt aldrig trampat sönder ett bromsrör på en bil jag slipat rent dom på men flera gånger på helt nybesiktade bilar för att dom inte kollat vid hållarna till bromsröret   det är det mest kritiska stället för rost..   det ger en bra fingervisning om ett bromsrör är dåligt eller ej.   för är det inte rostigt vid hållarna är det sällan något att fundera på. 

som värst så trampade jag sönder ett bromsrör dagen efter eller om det t.o.m var samma dag..  på en helt nybesiktad bil.. jag bromsade inte ens hårt den gången..   men klippte dit en skarv från biltema och tog bort den dåliga cm av rör.   fungerade tills bilen gick på skrot.   bästa av allt var att jag lyckades lufta hjulcylindern fast nippeln var av..  genom att låta det droppa vätska som fyllde röret sen drog åt skarven smile

Har kört bortfalll på bromsar ett par gånger det är rätt odramtiskt..   man har ju fortfarane något hjul som bromsar..smile    värst var när jag åkte av motorvägen i icke laglig fart och tappade belägget och tryckte ur kolven..    men det gick fin fint.. blev lite jobbigt en stund..   dom mesta gångerna har jag fått en känsla att något inte står rätt till och pressar till på bromspedalen som går rätt i golvet smile   vet inte om det är jag som bara har tur eller om jag verkligen kände att röret var på väg att gå sönder smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
ONY_ONY
16 januari · 7 Inlägg

Mossan1 skrev:
Smetar man bromsröret fullt av underredsmassa och ombesiktar går den knappast igenom ens med nytt rör om det inte syns någonstans.

Bromsröret på bilden ser ok ut men kolla så det inte finns något mer rör. Tex mellan ok och slang, eller samma rör fast på annat ställe.  Kolla andra sidan också utifall hen misstog sig på sida. Alla misstar sig

Nä, tänker isf inte smeta på några tjocka lager. Gillar linolja då det inte täcker & lugnar ner oxidering + att man fortfarande ser vad som är under.
Har inte kollat andra sidan - valid point!

Lucif3r
16 januari · 2 234 Inlägg

Growe skrev:
problemet är att ibland sätter dom en 2a på ett bromsrör som inte är dåligt för att det är lite bös på det..

Visst är det så, men det är ju inget vi kan veta smile Vi har ju ingen före bild så..

ONY_ONY
16 januari · 7 Inlägg

Lucif3r skrev:

Growe skrev:
problemet är att ibland sätter dom en 2a på ett bromsrör som inte är dåligt för att det är lite bös på det..

Visst är det så, men det är ju inget vi kan veta smile Vi har ju ingen före bild så..

Tog nu inga före-bilder, men det var ett tunt lager uppluckrat ”någonting”. Borstade lite hjälpligt med en liten stålborste och kan inte säga att det var mycket material som försvann.
Mest som att det varit en beläggning på röret som lossat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang