V70n 2.4t svajande laddtryck

Adrians740
22 januari · 6 Inlägg

Hej, jag har en v70n 2.4t som har svajande laddtryck och går kasst. Har försökt felsöka lite själv och har kollat rören om det läcker vacum men inte hittat något. Samt när jag ska kolla magnetventilen blir jag lite förvirrad då det är 2 stycken magnetventiler? Bilen är chippad och har upställt laddtryck samt har två stycken magnetventiler en sitter där nere till höger i motorutrymmet som orginal och en hänger bredvid insuget till höger lite ovanför orginal. Ska det vara två stycken? En slang från den andra går ingenstans och jag har bara ingen aning om hur jag ska hitta vad felet är då jag inte hittar något på internet om att någon har två stycken.

Volvo V70N (2000)
Marlboroman
22 januari · 8 234 Inlägg

Den vid insuget borde vara till evap-systemet och har inget med laddtrycket att göra.

En slang från vilken av ventilerna? Till ventilen som styr laddtrycket går det 3 slangar: kompressorhus på turbon, wastegaten och anslutningen på röret mellan luftburk och turbo strax efter lmm.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Brådhis * Voff voff *
23 januari · 10 303 Inlägg

Adrians740 skrev:
Hej, jag har en v70n 2.4t som har svajande laddtryck och går kasst. Har försökt felsöka lite själv och har kollat rören om det läcker vacum men inte hittat något. Samt när jag ska kolla magnetventilen blir jag lite förvirrad då det är 2 stycken magnetventiler? Bilen är chippad och har upställt laddtryck samt har två stycken magnetventiler en sitter där nere till höger i motorutrymmet som orginal och en hänger bredvid insuget till höger lite ovanför orginal. Ska det vara två stycken? En slang från den andra går ingenstans och jag har bara ingen aning om hur jag ska hitta vad felet är då jag inte hittar något på internet om att någon har två stycken.

Med tanke på hur extremt vanligt det är med paj magnetventil (den med tre slangar, som sitter på luftburken) på dessa bilar så skulle jag byta den direkt om bilen inte laddar som den ska. Den är som regel alltid trasig faktiskt, så det är nog väldigt många som kör omkring med en alldeles för slö P2-bil.

(Magnetventilen har inte funkat som den ska vid köp på en enda av dom 6 st S80/V70N jag haft sedan 2006...)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang