Hemmamek skrev:
Kan man inte ens byta batteri i bilar från 2011?
Hur lyckas de ens med det? Är väl bara 12 volts anslutning, inge data kablar emellan?
Det sitter en BMS på minusanslutningen någonstans.
Avsikten är att bilen har intelligent laddning, både för batteriets livslängd och för att den ska ha koll på batteriets status ang start/stopp, och styra laddning för bättre förbrukning och miljö.
Bara byta batteri?
Visst. Tar väl en en stund för bilen att hitta rätt igen bara. Inget pajar av det.
Men det rekomenderas, för i extremfall skulle det kunna överladda och skada batteiet, eller underladda och ge problem.
Sannolikt? njaaaeeee....Men...
Man bör också tänka på dessa BMS när man laddar batteiet i bilen. Helt ok, så länge strömmen passerar BMS. = Ladda med klammor på +pol och JORD.
Då går det via BMS och allt är frid o fröjd. Underhållsladda så mycket ni vill mam bra laddare.
Men INTE direkt på +pol och -pol. I så fall bortkopplat från bilen, men även då kommer mjukvaran vara lite off en stund.