3992
Sök

Köpråd: Första bil som är billig i drift

1 Inlägg
15 februari
Trådstartare
#1
Tänkte köpa min första bil, helst något som är ganska billig i drift. Kommer köra gissningsvis runt 1000 mil om året, många längre resor (25-30 mil). Föredrar manuell. Budget max 50 000, helst mindre. Kombi eller sedan spelar ingen roll, men är 195 cm och vill helst inte sitta med huvudet tryckt mot taket. Förslag uppskattas!
Senast redigerat av sdfjisdjfsidfji (15 februari )

7 444 Inlägg
15 februari
#2
Om du vill ha en driftsäker ska du välja mellan Honda, Suzuki, Toyota och Mazda.
Dock svårt att få en bra bil för 50.000:-.

2 406 Inlägg
15 februari
#3
Exakt vad menas med "billig i drift"? Bränslesnål? Driftsäker? Gamla volvo's är ju driftsäkra och piss-billiga att laga när något väl går sönder(med undantag koppling på framkraffsarna..), men då på bekostnad av bränsleförbrukning... Eller ja, beror väl på hur man ser det.. V70in min kan dra 0.68l/mil på landsväg, men såklart rätt betydligt mer vid stadskörning.. 945an(automat) är dock snudd på omöjlig att få under litern big_smile

Att hitta en som både är driftsäker/billig att laga och bränslesnål för 50k blir nog svårt... Så man får nog välja lite där vilket som är viktigast...


2 401 Inlägg
15 februari
#4
torsen skrev:
Om du vill ha en driftsäker ska du välja mellan Honda, Suzuki, Toyota och Mazda.
Dock svårt att få en bra bil för 50.000:-.

En volvo v70 2,4 är också ett väldigt driftssäkert alternativ.


Muskelbil
16 februari
#5
Corolla 2002 och uppåt.
En av mina anställda, 201cm i strumplästen, kör en sådan som pendlarbil 38km enkel resa var dag. Han köpte den ny efter ha arbetat hos mig i två år och har inte haft några problem med den. Den har gått runt 400.000km nu med enbart vanlig enkel service.

Forummoderator
18 009 Inlägg
16 februari
#6
Vi köpte en Swift till frun i april -23. Pga av att de ska vara "skottsäkra". Vi är nöjda! Trevlig bil som är lite småpigg med sina 94hk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

732 Inlägg
16 februari
#7
Nybergrobin skrev:
En volvo v70 2,4 är också ett väldigt driftssäkert alternativ.

Driftsäkert må vara, men absolut inte billig i drift. Dom är inte snål i förbrukningen jämfört med en mindre japan.

Live long, and prosper.

2 401 Inlägg
16 februari
#8
MrHyde skrev:
Nybergrobin skrev:
En volvo v70 2,4 är också ett väldigt driftssäkert alternativ.

Driftsäkert må vara, men absolut inte billig i drift. Dom är inte snål i förbrukningen jämfört med en mindre japan.

Fast med 1000 mil per år är kanske inte bränsleförbrukningen den viktigaste faktorn? 
En gammal v70 kan de flesta verkstäder skruva med samt reservdelar finns i överflöd.


2 406 Inlägg
16 februari
#9
Nybergrobin skrev:
En gammal v70 kan de flesta verkstäder skruva med samt reservdelar finns i överflöd.

Precis, plus att både arbete och delarna i sig är snorbilliga i förhållande till andra kanske mer bränslesnåla bilar. Med undantag för kopplingen smile


1 701 Inlägg
17 februari
#10
Hmm, överpriser på alla beg. bilar nu- men en V70 står högt över vad den förtjänar. Det är ingen problemfri bil o även om alla kan skruva med skiten, så kommer det komma nya fel hela tiden.
Så varför köpa en bil som alltid har nåt fel...?  - o drar soppa som fan. 
Kör på en jappsare, inga fel o bara service. - Lycka till /husse


Sök