Dag 1 = Klånkande ljud i v sida framvagnen vid gupp/fullt rattutslag.
Dag 2 = Skallrande ljud v sida framvagnen i gupp, och från ingenstans så rallade denna del lös och föll ner på asfalten under färd...därefter fungerar bilen som vanligt och gör inga missljud ifrån framvagnen...
Obs! Jag TROR att delen föll från min bil, men kan kanske ha legat på asfalten tidigare och jag bara körde på den...kan ej veta säkert..
Vad är de? Måste de bytas omgående? Blir bilen underkänd av besiktningen om den inte byts?
Bilen körs väldigt lite, så tänkte låta bli att ha allt för stora utgifter på den...
Det där är en bit av en fjäder. Passar helt klart bra in på din beskrivning av ljud och annat.
Lösningen är att byta fjädrarna fram. Besiktningen underkänner avbruten fjäder.
Finns också en risk att den flyttar sig och tar i hjulet. Hände mig med sambons dåvarande BMW, var en upplevelse att få fjäderns ände rätt in i framhjulet i 60-70 km/h.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Det där är en bit av en (skruv-)fjäder. Kan mycket väl vara så att den inte tillhör din bil utan har legat på marken och du kört över den. Kolla för säkerhets skull om någon fjäder är av på din bil.
Har bilen gått över 15.000 mil skulle jag överväga att byta hela fjäderbenen. Kostar lika mycket att köpa sådana som att byta en fjäder på befintligt fjäderben. Byt då även krängningshämmarna.
Det där är en bit av en fjäder. Passar helt klart bra in på din beskrivning av ljud och annat.
Lösningen är att byta fjädrarna fram. Besiktningen underkänner avbruten fjäder.
Finns också en risk att den flyttar sig och tar i hjulet. Hände mig med sambons dåvarande BMW, var en upplevelse att få fjäderns ände rätt in i framhjulet i 60-70 km/h.
Båda mina bakfjädrar var paj då jag besiktade senast, på en av dem hadde till och med "gummikudden" ramlat ner och låg inne i fjädern. Bilen låg nästan i botten bak. Fick inte ens en anmärkning. Så även om det ska kollas så verkar det inte alltid göras.
Det där är en bit av en fjäder. Passar helt klart bra in på din beskrivning av ljud och annat.
Lösningen är att byta fjädrarna fram. Besiktningen underkänner avbruten fjäder.
Finns också en risk att den flyttar sig och tar i hjulet. Hände mig med sambons dåvarande BMW, var en upplevelse att få fjäderns ände rätt in i framhjulet i 60-70 km/h.
Båda mina bakfjädrar var paj då jag besiktade senast, på en av dem hadde till och med "gummikudden" ramlat ner och låg inne i fjädern. Bilen låg nästan i botten bak. Fick inte ens en anmärkning. Så även om det ska kollas så verkar det inte alltid göras.
Att besiktningen missar saker är ju långt ifrån en nyhet. Men frågan här var om besiktningen anmärker på det och det gör dom. Om dom inte missar det...
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Kolla för säkerhets skull om någon fjäder är av på din bil.
Okej precis som ni skriver verkar de vara en del av en skruvfjäder. Finns det något sätt att kolla de om man inte har tillgång under bilen?
Bilen är inte sen när den står plant, när man ställer sig och skakar bilen så fungerar alla dämpare utan anmärkning och gör inga missljud heller...Tyvärr så är de jättesvårt att ta en bra bild, och det verkar vara svårt att komma åt från motorrummet också.
Det där är en bit av en fjäder. Passar helt klart bra in på din beskrivning av ljud och annat.
Lösningen är att byta fjädrarna fram. Besiktningen underkänner avbruten fjäder.
Finns också en risk att den flyttar sig och tar i hjulet. Hände mig med sambons dåvarande BMW, var en upplevelse att få fjäderns ände rätt in i framhjulet i 60-70 km/h.
Finns det något sätt att kolla de om man inte har tillgång under bilen?
Om du skruvar av däcket blir det mycket enklare att se, man behöver inte hissa upp bilen. (Alltså inte hela bilen med lyft, domkraft som vanligt när man byter däck behövs givetvis Lägg också däcket under vid trösklarna som skydd ifall domkraften skulle ge upp, eller sätt bilen på pallbock om du har.)
Titta i toppen och botten av fjädern så borde du kanske kunna se. Jämför med andra sidan (där den kanske är hel).
Tror inte det där skulle fastna på besiktningen, då får de kolla noggrant. Men inte hundra beroende på var de där färgmarkeringarna sitter på andra och var den har gått av, kan bli mer synligt, och hur noggran besiktningsmannen är. Men om jag skulle gissa är det att den skulle gå igenom.
Finns det något sätt att kolla de om man inte har tillgång under bilen?
Om du skruvar av däcket blir det mycket enklare att se, man behöver inte hissa upp bilen.
Jo... Skruvar du loss hjulet så måste du hissa upp bilen först. Annars kommer du få en rejäl överraskning och kan göra både dig och bilen rejält illa.
Haha, givetvis Menade att man inte behöver lyfta upp hela bilen med billyft, tänkte det var det han mena med tillgång under bilen. Självklart ska man hissa upp vid hjulet.
Du lär kunna se rätt snabbt om fjädern är av eller ej. Oftast går den sönder i nedre fjäderskålen, så bara filma med telefonen med fullt rattutslag ned i fjäderskålen så lär du se om den är av eller ej.
Som sagts ovan: Hissa upp bilen med domkraft ,ta av hjulet och vrid lite på fjädern...då kommer fjädern att snurra och då vet du att fjädern är av! Hur vet man då att fjädrarna eller en fjäder är av? Jo man hör ett klonkade ljud när man kör över en ojämnhet i vägbanan! Någon krängningshämmare behöver inte bytas , bara fjädern! Eller allra helst bägge fjädrarna även om den andra inte gått av ! Att ta ner fjäderbenet är tämligen enkelt men lite tidskrävande. Man behöver några fjäderspännare och någonstans att mecka.Bilden nedan visar när jag en gång bytte (har gjort det några gånger) framfjädrarna på min Audi 100 Avant från 1989.
Okej, har beställt några sommardäck som kommer nästa vecka. Kommer att ta nya bilder i samband med att jag byter till dessa. Tack för hjälpen hittills!
Då har jag bytt till sommardäck och hittade detta när jag tog av v.framdäck. Det ser inte ut som att de är fel på själva fjädern, däremot så sitter damasken lös....hade delen som föll ner som funktion att hålla uppe damasken?
Och kommer besiktningen underkänna pga detta? (Gammal bil) 🤔
Är helt ny på bilar...vilka delar ska jag beställa och vad kommer det att kosta att fixa detta eftersom jag inte har möjlighet att fixa de själv? 😐
Är helt ny på bilar...vilka delar ska jag beställa och vad kommer det att kosta att fixa detta eftersom jag inte har möjlighet att fixa de själv? 😐
Kostade 2000 på "hemmaverkstad" att byta fjädrar på båda sidor för mig. Var dock lite jävligt med rost/utrymme där, kunde inte göra på enklaste sättet. Jag köpte fjädrarna själv på autodoc.
Skulle höra av mig till olika småverkstäder och fråga.