3200
Sök

Trasiga halvljus!

6 115 Inlägg
3 april
Trådstartare
#1
Hej!
Har de senaste månaderna lagt märke till att många bilar bara kör med ett fungerande halvljus!  -Kan det vara så svårt att byta lampa!?


1 109 Inlägg
3 april
#2
På många bilar är det rätt bökigt ja... roll


2 397 Inlägg
3 april
#3
På nyare skräp är det ju typ en helgs arbete för att byta glödlampa, OM det ens går.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
4 april
#4
Lucif3r skrev:
På nyare skräp är det ju typ en helgs arbete för att byta glödlampa, OM det ens går.

På vissa bilar eller kanske de flesta nyare bilar får man ju plocka bort fronten, det är ju som gjort för att det ska bli svindyrt att äga bil. För biltillverkarna vill ju att alla ska använda sig av en verkstad för minsta lilla fel. Så bilägandet har blivit en klassfråga.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Muskelbil
4 april
#5
Redan på 70talet fick en del bil ägare ta bort batteriet för att byta lampa

Of World
3 368 Inlägg
4 april
#6
Ren lathet?
Talar av egen erfarenhet....

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 109 Inlägg
4 april
#7
Sen är det nog många som inte märker att en lampa slocknat. Det finns ju bilar som inte ger felmeddelande när lamporna går sönder (sambons KIA ceed är en sådan).
Först när andra lampan slocknar reagerar folk, kanske... roll


2 845 Inlägg
4 april
#8
Presidento skrev:
Ren lathet?
Talar av egen erfarenhet....

Nja... Kanske inte för alla när halva bilen ska plockas isär för att byta lampa. Visst... Äldre bilar är det väl i regel ganska lätt och byta lampa. Men nya bilar. Jösses.

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
4 april
#9
jaka54 skrev:
Hej!
Har de senaste månaderna lagt märke till att många bilar bara kör med ett fungerande halvljus!  -Kan det vara så svårt att byta lampa!?

Enkelt;
Det kryllar av folk på vägarna som knappt kan knyta skorna, än mindre förstå att bilen är enögd oavsett varningsmeddelande eller ej.

Up the RA

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
4 april
#10
Jesper328 skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Har de senaste månaderna lagt märke till att många bilar bara kör med ett fungerande halvljus!  -Kan det vara så svårt att byta lampa!?

Enkelt;
Det kryllar av folk på vägarna som knappt kan knyta skorna, än mindre förstå att bilen är enögd oavsett varningsmeddelande eller ej.

Hur svårt kan det vara. Jag brukar med jämna mellanrum titta efter hur det ser ut på lampfronten. Sen så kan ju en lampa slockna under färd och då kan man ju vara ursäktad.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
4 april
#11
Vettemannen skrev:
Jesper328 skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Har de senaste månaderna lagt märke till att många bilar bara kör med ett fungerande halvljus!  -Kan det vara så svårt att byta lampa!?

Enkelt;
Det kryllar av folk på vägarna som knappt kan knyta skorna, än mindre förstå att bilen är enögd oavsett varningsmeddelande eller ej.

Hur svårt kan det vara. Jag brukar med jämna mellanrum titta efter hur det ser ut på lampfronten. Sen så kan ju en lampa slockna under färd och då kan man ju vara ursäktad.

/Benny

Ja, enkla kontroller före färd ingår ju i uppkörningen när man tar körkort.
Sen kan jag erkänna att jag själv inte är speciellt noggrann vad gäller att kolla belysning, däremot så märker man ju direkt om ljusbilden framåt inte stämmer.

Det jag stör mig bra mycket mer på är däremot bilar med antingen inkorrekt monterade glödlampor så att de bländar ELLER eftermonterade Xenonlampor.
Görs inte bättre av att man är som en fluga och bara måste titta rakt in i ljuset. lol

Up the RA

2 397 Inlägg
4 april
#12
Vettemannen skrev:
Lucif3r skrev:
På nyare skräp är det ju typ en helgs arbete för att byta glödlampa, OM det ens går.

På vissa bilar eller kanske de flesta nyare bilar får man ju plocka bort fronten, det är ju som gjort för att det ska bli svindyrt att äga bil. För biltillverkarna vill ju att alla ska använda sig av en verkstad för minsta lilla fel. Så bilägandet har blivit en klassfråga.

/Benny

Mmm, och så finns ju dom som har lamph-e inbyggd i strålkastaren, så det inte GÅR att byta lampa utan man måste byta hela j-a strålkastaren för sisådär 7-8 tusen...

Visst kan man väl argumentera att xenon och LED inte går sönder lika ofta som halogen men... Dom går sönder tillräckligt ofta.


2 397 Inlägg
4 april
#13
Jesper328 skrev:
ELLER eftermonterade Xenonlampor.

Eh, beror lite på. Antingen kan man eftermontera dom rätt, eller så kan man eftermontera dom fel. Rätt är mer jobb då man lär justera höjden på dom rätt nitiskt, och framförallt köpa RÄTT xenon för sina strålkastare(reflektor/projector)... Fel är att bara köpa första bästa kittet och smacka dit utan ytterligare åtgärd...

Tyvärr är väl det senare det mest vanliga... Det är ju alldeles för omständigt att sätta lite tejp på en vägg och justera ljusbilden...


Diagnostekniker
2 707 Inlägg
4 april
#14
Lucif3r skrev:
Jesper328 skrev:
ELLER eftermonterade Xenonlampor.

Eh, beror lite på. Antingen kan man eftermontera dom rätt, eller så kan man eftermontera dom fel. Rätt är mer jobb då man lär justera höjden på dom rätt nitiskt, och framförallt köpa RÄTT xenon för sina strålkastare(reflektor/projector)... Fel är att bara köpa första bästa kittet och smacka dit utan ytterligare åtgärd...

Tyvärr är väl det senare det mest vanliga... Det är ju alldeles för omständigt att sätta lite tejp på en vägg och justera ljusbilden...

Lite det jag menar, väldigt få som faktist utför en korrekt montering och då blir det bara kaktus av allting.
Bättre att lägga pengarna på kvalitetslampor och en LED-ramp. smile

Up the RA

7 433 Inlägg
4 april
#15
Såg för något år sedan på när en man bytte glödlampan på vänster sida på en Opel.
Palla bilen.
Demontera hjulet,
Demontera innerskärmen genom att borra ur/bort nitarna.
Krångla bort innerskärmen.
Krångla bort glödlampan.
Krångla dit den nya glödlampan.
Krångla dit innerskärmen.
Popnita fast innerskärmen.
Montera hjulet.
Palla ner bilen.

Puh!

Har full förståelse för att alla inte har med glödlampa, borrmaskin, popnittång med popnitar, domkraft och hjulbytesverktyg samt, om det är mörkt, arbetslampa med i bilen om ett glödlampsbyte skulle bli nödvändigt "fältmässigt".

För var det nästan alltid SAABar som var enögda.
Berodde på laddningsregulatorn, av SAABs sedvanligt dåliga kvalitet, som kunde lämna upp till 18 volt innan den blev driftsvarm.

Nu för tiden, har jag läst, är det bilar med H7 som drabbas mest av slocknade lampor.

På min snart 9 år gamla Honda har dock ingen lampa pajat hitintills - bättre kvalitet på japanska gjödlampor?

2 397 Inlägg
4 april
#16
torsen skrev:
Nu för tiden, har jag läst, är det bilar med H7 som drabbas mest av slocknade lampor.

På min snart 9 år gamla Honda har dock ingen lampa pajat hitintills - bättre kvalitet på japanska gjödlampor?

V70in har inte en enda lampa gått sönder på, H7 både i halv och helljus(visserligen xenon på helljus sen ett par år tillbaka) på den smile Haft den bilen snart 12år.


1 508 Inlägg
4 april
#17
Jag ser ibland folk som rullar omkring med infällda backspeglar, så man ska nog inte ha för höga förväntningar på att folk bryr sig om att lamporna lyser...

torsen skrev:
Såg för något år sedan på när en man bytte glödlampan på vänster sida på en Opel.
Palla bilen.
Demontera hjulet,
Demontera innerskärmen genom att borra ur/bort nitarna.
Krångla bort innerskärmen.
Krångla bort glödlampan.
Krångla dit den nya glödlampan.
Krångla dit innerskärmen.
Popnita fast innerskärmen.
Montera hjulet.
Palla ner bilen.

Puh!

Har full förståelse för att alla inte har med glödlampa, borrmaskin, popnittång med popnitar, domkraft och hjulbytesverktyg samt, om det är mörkt, arbetslampa med i bilen om ett glödlampsbyte skulle bli nödvändigt "fältmässigt".

För var det nästan alltid SAABar som var enögda.
Berodde på laddningsregulatorn, av SAABs sedvanligt dåliga kvalitet, som kunde lämna upp till 18 volt innan den blev driftsvarm.

Nu för tiden, har jag läst, är det bilar med H7 som drabbas mest av slocknade lampor.

På min snart 9 år gamla Honda har dock ingen lampa pajat hitintills - bättre kvalitet på japanska gjödlampor?

På min BMW måste jag hissa upp bilen, ta bort hjulet och ta vägen genom innerskärmen för att byta lampan. Inget man är sugen på att göra utanför en bensinmack om en lampa plötsligt skulle gå sönder under en färd.

MEN! På sätt och vis är denna lösningen faktiskt smidigare än på många andra bilar då man åtminstone har utrymme att jobba på. På mina tidigare bilar (Saabar) så tappar man tålamodet rätt fort när man ska klämma ner handen i ett trångt utrymme och  joxa ur en lamphållare som man försöker greppa mellan pekfinger och långfinger, samtidigt som baksidan av handen skaver mot en plåtbit. tongue

Tacka vet jag Volvo V50 (bland flera), två sprintar ur och så har man hela lamphuset i näven sedan, föredömligt!

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

6 056 Inlägg
4 april
#18
En av mina arbetskamrater körde länge runt med en söndrig glödlampa på sin V70, han menade att den var nästan omöjlig att byta. Sedan bytte dom den åt honom när han hade bilen inne på annan reparation och så lös båda ett tag. Men nu har den andra gått sönder och bilen är enögd igen roll

5 119 Inlägg
4 april
#19
Tycker man ofta möter bilar där man tydligt ser att lampan sitter fel och att den därför bländar, ofta bilar som är enkla att byta på.. så är nog lika bra att lamporna sitter jävligt till så folk inte byter själva och i stället lämnar till någon som kan så det blir rätt gjort, gäller inte bara bilreparationer utan husrenoveringar och mycket annat ;-)

Sorry, lite gubbgrinig på kvällskvisten :-p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
26 339 Inlägg
4 april
#20
trubbelturbo skrev:
Tacka vet jag Volvo V50 (bland flera), två sprintar ur och så har man hela lamphuset i näven sedan, föredömligt!

Samma på min V60.
Riktigt smidigt faktiskt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök