Alla förbannade låtar i Melodifestivalen är alltid lik någon gammal låt.
Om man är en sådan som känner igen gammla melodislingor känner man igen någon låt varje gång.
De gånger jag tittar brukar jag rota up låten, spela upp en för folk för att bevisa min teori.
Och oftast har jag rätt.
Men vadå?
Alla låtitlar som släpps i dag (förutom kreativa hip-hop titlar som Whogga-whoomp-my-backsieoops!") finns ju redan också.
Framförallt Bodies Without Organs är RIKTIGT duktiga på att släppa låtar med låtitlar som redan är kända för andra låtar. De har släppt 3-4st i rad nu som redan "finns"
Gissa om man lackar när man hör "Nu ska vi spela en låt du tycker om!" så är det BWO *s*
Men, åter till melodierna då.
Nästan allt "nytt" är "snott" ifrån någonting för "There's only so many combinations"
Förutom att det görs covers rakt av, men som aldrigs marknadsförs som covers (med effekten att mindre bevandrade musiklyssnare tror att tex Metallica skrivit Astronomy eller Gun'n'Roses Knocking on Heavens Door), innehåller dessa "orginalåtar" i sig ofta textrader eller melodislingor lånade ifrån låtar som i sin tur är 20-30 år före den tiden (eller varför inte 300 ifrån barocken).
Rätt roligt när man gräver fram vinylskivor ingen vill ha och hör någon gammal bortglömd folkmusik låt eller smörsång ifrån forntiden och inser "Jäklar! Det är ju den där 80 tals one-hit-wonder låten!"
Fast, klart att det alltid är kul när man hittar två klockrena exempel på likheter