4219
Sök

Ford Focus 2004 flexifeul. Motorn tar in vatten Hjälp!!

207 Inlägg
16 april
Trådstartare
#1
Hej. Det är så att glykogen försvinner lite då och då och jag har märkt att det hamnar i oljan (Se bilder). Dock är det en bil som vi kör väldigt mycket små körning med och någon gång om året blir det långkörning... Bilen startar direkt och inga missljud. Men frågan är om det är pga. småkörningarna eller är det topplockspackningen? Om fallet är så, räcker det med att skruva isär och byta denna packning eller måste man plana om toppen? Vattenpump samt kamrem har aldrig blivit bytt kan jag tillägga. Ser ingen olja som är märkbart runt toppen heller om det kan hjälpa? Tacksam för snabba och hjälpsamma svarhttps://www1.garaget.org/gallery/images/67/66102/66102-fdf334d0519b5dbd11cd091d55c9864e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66102/66102-19d490fb58704513aa537e4524e7a486.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66102/66102-9f7ecdffd8444b58eea60153afeca2df.jpg

3 199 Inlägg
16 april
#2
Kortfattat: Man får inte KYLVÄTSKA i oljan pga kortkörningar.
Idel kortkörning gör dock att kondensvatten inte ångar bort utan blandas med oljan och ger en grå sörja, ofta i vevhusventilationer eller under påfyllningslocket.

Men det ska inte försvinna kylvätska för det.
Är inte läckaget utvändigt, inräknat värmeelementet som ofta glöms bort försvinner det in i motorn. Kan bli kombi av att hamna i oljan och försvinna ut med avgaser så oljenivån ökar inte nödvändigtvis av olja+kylvätskan.
Senast redigerat av Mossan1 (16 april )

7 393 Inlägg
16 april
#3
kolla med ford om du har vätskekyld oljekylare,, det kan börja läcka mellan där,, kallas sandwish



Sök