Bromsok

Lianders
25 april · 1 Inlägg

Hej! Lämnade in bilen till Ford pga att bilen har krånglat. Dom säger att alla fyra bromsok måste bytas ut, är det rimligt att alla fyra går sönder på en och samma gång? Och vad skulle ni säga är ett rimligt pris för att byta detta?

Kanske ska tillägga att bilen är en Ford mondeo från 2010

Senast redigerat av Lianders (25 april )

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 april · 14 076 Inlägg

Lianders skrev:
Hej! Lämnade in bilen till Ford pga att bilen har krånglat. Dom säger att alla fyra bromsok måste bytas ut, är det rimligt att alla fyra går sönder på en och samma gång? Och vad skulle ni säga är ett rimligt pris för att byta detta?

Kanske ska tillägga att bilen är en Ford mondeo från 2010

Fråga på några verkstäder istället för här.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Xebers76
25 april · 2 278 Inlägg

Har aldrig hört talas om ett scenario där alla 4 oken behöver bytas ut samtidigt. Men jag har ju inte heller sett bilen eller hört något om dennes historia.

master_lars
25 april · 1 162 Inlägg

Vad var det för fel du lämnade in den för?

Nog för att ok kan ge med sig med tiden, men att alla 4 skulle gå samtidigt känns orimligt. Däremot är det idag oftast lättare, billigare och mycket mycket smidigare att byta ok än att renovera. Har kolvarna rostat till den grad att de är kassa kan du mycket väl behöva byta alla oken enligt verkstaden. Det kostar liksom mer med deras arbetstid att byta kolven än att köpa ett nytt ok..

Däremot så får du nog börja lära dig göra dessa jobb själv, mycket billigare och så vet du att det är gjort rätt.

Saab 9-5 "Vector Sportcombi" (2008)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Utmarks-Loke
25 april · 5 850 Inlägg

På min bil började bromsoken kärva, ett efter ett. Jag smorde upp och de funkade hjälpligt, men det är ju inget som håller för evigt. När det tredje började kärva det med bytte jag alla fyra på en gång. Det kan ju vara samma här att alla är i princip slut, trots att kanske bara ett verkligen sitter fast.

Mossan1
25 april · 2 836 Inlägg

Vad var felen som bilen lämnades in för?

Visst kan man komma i läget där alla 4 är kass, men man vill veta hela historien här så det inte blåses på pengar. Tex 4 nya ok på skrotbil eller för att fixa orelaterat fel...

mats757
26 april · 915 Inlägg

Ett bromsok går väl inte direkt sönder, men den rostar och kärvar ihop. Salt och blöta vägar gör att det blir så. Helst, ska man byta dem parvis, så att bromsverkan blir jämn och fin. Det är väl inte otroligt att ett fram och ett bak är väldigt rostigt, och motsvarande på andra sidan börjar rosta väldigt mycket.
En hemma pulare skulle säkert kunna lägga tid på rengöring och få alla oken att fungera. Men på verkstad skulle den rengöringen kosta lika mycket som nya ok.... Kan också vara en mekaniker som är sugen på att sälja delar till dig

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang