3396
Sök

Stabiliseringskontroll esc Tiguan

52 Inlägg
8 juli
Trådstartare
#1
Råkade glömma att stänga av tändningen på min Tiguan -21 så när jag skulle starta bilen igen så hade batteriet dött.
Fick hjälp med att starta bilen igen med startkablar men då började den där lampan för motorfel(eller vad den heter) lysa.
Då provade jag sen att koppla bort minuspolen på batteriet då jag tidigare har ägt en Passat och fått samma felmeddelande på bilen men då har det hjälpt att lossa ena polen.
Nu efter jag gjorde det så fick jag massa felmeddelanden bla det här med stabiliseringskontroll.
Vad tror ni felet är? Törs man köra vidare med bilen? Ska ju inte bli massa fel på den bara för att batteriet laddar ur.

Diagnostekniker
2 637 Inlägg
8 juli
#2
VW m.fl är sådär.
Ut och kör över 30-50km/h så kommer allt att släckas.
Styrservon kan behöva få sig en initiering, göra genom att ratta fullt åt vardera håll.
Motorlampan kommer troligen att vara kvar, och beror säkert på en eller flera koder relaterade till underspänning.

Up the RA

52 Inlägg
8 juli
Trådstartare
#3
Jag åkte med bilen över fem mil efter att motorlampan börjat lysa och den hade inte slocknat när jag startade bilen igen. Dock så har jag inte vart ute och kört med bilen efter att jag drog bort både plus och minuspol.

Diagnostekniker
2 637 Inlägg
8 juli
#4
Nej, motorlampan kommer du nog få dras med ett tag beroende på felprioritet.
HAR FÖR MIG att VW kan sträcka sig så långt som 255 omstarter/uppvärmningsfaser utan aktivt fel för att lampan ska släcka sig.

Up the RA

52 Inlägg
8 juli
Trådstartare
#5
Okej. Men det är inga problem med att köra med bilen va?
Vi är nämligen på semester 95 mil hemifrån och det är så typiskt att det ska hända nu ?

5 666 Inlägg
8 juli
#6
Starta bilen. Ratta fullt höger sedan fullt vänster och sen tillbaka till mitten.
Av och på tändningen.
Sen ska alla varningslampor vara borta, om inte krävs avläsning av händelseminnen.


52 Inlägg
8 juli
Trådstartare
#7
Det funkade att ratta fullt åt båda hållen!
Dock så lyser motorfelslampan fortfarande. Kan lägga till att bilen bara har gått 2100 mil så batteriet borde ju inte vara dåligt?

5 666 Inlägg
8 juli
#8
Batteriet kan mycket väl vara dåligt trots få mil. Få mil betyder ofta många kortkörningar och det sliter mer på batteriet.
Även större risk att batteriet tagit skada på vintern om bilen stått med svagt batteri.

Men motorlampa brukar inte tändas pga dåligt batteri.
Händelser/felkoder måste läsas ut.


Diagnostekniker
2 637 Inlägg
8 juli
#9
Bongo skrev:
Okej. Men det är inga problem med att köra med bilen va?
Vi är nämligen på semester 95 mil hemifrån och det är så typiskt att det ska hända nu ?
Går bilen precis som vanligt så är det bara att köra.
I och med att lampan tändes efter att du fått batteritorsk så har det troligen med underspänning att göra, dock så vet man ju aldrig säkert utan att läsa ur felkoder. smile

Up the RA

Forummoderator
17 920 Inlägg
8 juli
#10
Batteriet kan vara dåligt från start. När jag jobbad inom PDI i en hamn var det inte ovanligt att bilar stod i 2-3 månader på en parkering... Sen om det gått ner till 6-8 volt så aj fan. Det kan överleva men nja. Å andra sidan så köra hem 95 mil ska inte vara något problem. Bara inte batteriet blir så dåligt att bilen inte kan starta efter 10-15 minuter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök