2115
Sök

Uppgradera styrsystem till lh 2.4

505 Inlägg
11 juli
Trådstartare
#1
Jag har hallgivare i fördelaren för impuls, går det enbart att använda hallgivare för svänghjulet på senare styrdon? Volvo.

Professionell hatare

Diagnostekniker
2 524 Inlägg
11 juli
#2
Nej, en hallgivare producerar en fyrkantsvåg medan en VR-givare (som sitter som vevaxelgivare på lh2.4) producerar en sinusvåg.
Svänghjulet är ett 60-2 också, så lite annan upplösning än vad du har i fördelaren. smile

Up the RA

505 Inlägg
11 juli
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Nej, en hallgivare producerar en fyrkantsvåg medan en VR-givare (som sitter som vevaxelgivare på lh2.4) producerar en sinusvåg.
Svänghjulet är ett 60-2 också, så lite annan upplösning än vad du har i fördelaren. smile
Tack för svaret, då blir det att avvakta. Orkar inte dra lös motorn på donatorbilen ännu.

Professionell hatare

5 614 Inlägg
11 juli
#4
Varför? Det är inte värt besväret.
Är det för att trimma så är det mer värt att byta till eftermarknadsstyrsystem på en gång.


505 Inlägg
11 juli
Trådstartare
#5
simlar skrev:
Varför? Det är inte värt besväret.
Är det för att trimma så är det mer värt att byta till eftermarknadsstyrsystem på en gång.
Haft ögonen på en Maxxecu mini men osäker på vad som är mer värt. Använda system från en bil man redan har tillgänglig eller köpa in nytt.

Vet inte heller hur man kopplar in nya styrsystem och vad som hade behövts göras exakt. Kan bli en lång och dyr historia. 2.4 uppfattar jag personligen bara som bättre för bränsleförbrukningen samt underlättar vid möjligt trim bara på grund av tillgängligheten av nya chip.

Professionell hatare

505 Inlägg
11 juli
Trådstartare
#6
Exempelvis:

Med en maxxecu vad är det för typ av givare för tändningen? Använder man då svänghjulet eller använder man någonting annat? Bör väl vara VR som Jesper beskrev eller är det en digital variant?

Professionell hatare

Diagnostekniker
2 524 Inlägg
11 juli
#7
Var ute och gatmappade en 940/b230fk i Söndags åt en kund.
Den går med Megasquirt 1v3.
Det enda extra som krävs är en spjällägesgivare ifrån en 850, och en insugstempgivare.
Gärna en fin koaxialkabel till vr-givarn OM man får störningar, likväl en bredbandslambda.
Allt annat går på originalprylar.

Nu har den här bilen varit ett mörker vilket krävde att jag drog om en ny kabelstam till motorn, och tillverkade en separat för sprutet.
Säkringscentral och huvudrelä nere vid batteriet, sopparelä på inkopplat på originalkablage bakom askkoppen, osv.

Hade det varit en orörd bil, mao inte 500 meter gröngul kabel och strömtjuvar överallt, så hade jag splicat in på originalstammen nere vid boxarna med kontaktstycken för att slippa tillverka en stam.

Maxx, Vems, Haltech, osv är säkert betydligt ?enklare? att ha och göra med, men jag gillar MS1 för att jag är snål.
Gillar Tunerstudio också.

Up the RA

505 Inlägg
11 juli
Trådstartare
#8
Jesper328 skrev:
Var ute och gatmappade en 940/b230fk i Söndags åt en kund.
Den går med Megasquirt 1v3.
Det enda extra som krävs är en spjällägesgivare ifrån en 850, och en insugstempgivare.
Gärna en fin koaxialkabel till vr-givarn OM man får störningar, likväl en bredbandslambda.
Allt annat går på originalprylar.

Nu har den här bilen varit ett mörker vilket krävde att jag drog om en ny kabelstam till motorn, och tillverkade en separat för sprutet.
Säkringscentral och huvudrelä nere vid batteriet, sopparelä på inkopplat på originalkablage bakom askkoppen, osv.

Hade det varit en orörd bil, mao inte 500 meter gröngul kabel och strömtjuvar överallt, så hade jag splicat in på originalstammen nere vid boxarna med kontaktstycken för att slippa tillverka en stam.

Maxx, Vems, Haltech, osv är säkert betydligt ?enklare? att ha och göra med, men jag gillar MS1 för att jag är snål.
Gillar Tunerstudio också.
Jag googlar runt lite nu och uppfattar MaxxECU som det "bekväma" alternativet. Rätta mig om jag har fel men tolkar att Megasquirt är ungefär som räcerbilarnas raspberry pi? Kodningen är jag inte en höjdare på, och det verkar finnas många kits till lh2.2 med Maxxecu som är "plug and play". Blir lite lockad att faktiskt gå den här vägen i framtiden men lyckas inte få svar på om det krävs någon extra givare för vevaxeln. Medföljer kamaxelgivare och adapter från en 850, men vevaxelns signal verkar kunna komma från både 60-2 svänghjul och fördelare med hall-sensor. Nästan föredraget att man har min fördelare med hallgivare då den redan är "stum" i tändningen.

Professionell hatare

5 614 Inlägg
11 juli
#9
Till eftermarknadssprut använder du lh2.4 svänghjul och givare då hallgivare i fördelaren ger för inexakt triggersignal.

Volvo 850 TPS med adapter för F-insugsspjäll.

Original LH2.2 kylvätsketempgivare

Original tomgångsmotor

Original spridare (tills du behöver mer flöde)

Valfri map-sensor om systemet inte har inbyggd.

Brukar själv köra med speeduino då min bror designat ett som är anpassat för rödblock.


Bränslebesparing är minimal oavsett vilket  styrsystem du använder, hästarna vill ha sin mat.
Med eftermarknadssprut kan man enklare laborera för att hitta optimal bränsleförbrukning, men tar många mil innan eventuell förbättring betalar av sig.


505 Inlägg
11 juli
Trådstartare
#10
simlar skrev:
Till eftermarknadssprut använder du lh2.4 svänghjul och givare då hallgivare i fördelaren ger för inexakt triggersignal.
Hur inexakt talar vi här? Är småsaker egentligen då kopplingen ändå ska bytas inom snar framtid men jag planerar inte att åka på strippen.

Professionell hatare

505 Inlägg
11 juli
Trådstartare
#11
https://ems-shop.se/ecu/maxxecu/maxxecu … patchharva

kring 8000kr för en sats med en fin kabelhärva för lh 2.2. Men då är det med hall-givaren Simlar. Finns ingen givare för kamaxeln heller i härvan.
Senast redigerat av Blanke (11 juli )

Professionell hatare

5 614 Inlägg
11 juli
#12
Blanke skrev:
simlar skrev:
Till eftermarknadssprut använder du lh2.4 svänghjul och givare då hallgivare i fördelaren ger för inexakt triggersignal.
Hur inexakt talar vi här? Är småsaker egentligen då kopplingen ändå ska bytas inom snar framtid men jag planerar inte att åka på strippen.
Mina erfarenheter då vi körde hallgivar-fördelare på turbokonverterad b230 så fungerade bilen bra men tändningen hoppade omkring på tomgång.
Problemet var att starta bilen då den ibland tände baklänges pga det glappade så mycket så gnistan skickades fel.
Dödade 2st startmotorer på en sommar pga detta innan vi gav upp på hallgivar-fördelare.

Det man kan göra är att låta hallgivar-fördelaren styra tändningen och bara sköta bränslet med eftermarknadsystemet.
Man kan ju då inte mappa tändningen men bränslet går ju då att leka med.

Bredbandslambda rekommenderas, går att använda original lambdasond men är inte lika enkelt att få till bränsleblandningen rätt.


505 Inlägg
11 juli
Trådstartare
#13
simlar skrev:
Blanke skrev:
simlar skrev:
Till eftermarknadssprut använder du lh2.4 svänghjul och givare då hallgivare i fördelaren ger för inexakt triggersignal.
Hur inexakt talar vi här? Är småsaker egentligen då kopplingen ändå ska bytas inom snar framtid men jag planerar inte att åka på strippen.
Mina erfarenheter då vi körde hallgivar-fördelare på turbokonverterad b230 så fungerade bilen bra men tändningen hoppade omkring på tomgång.
Problemet var att starta bilen då den ibland tände baklänges pga det glappade så mycket så gnistan skickades fel.
Dödade 2st startmotorer på en sommar pga detta innan vi gav upp på hallgivar-fördelare.

Det man kan göra är att låta hallgivar-fördelaren styra tändningen och bara sköta bränslet med eftermarknadsystemet.
Man kan ju då inte mappa tändningen men bränslet går ju då att leka med.

Bredbandslambda rekommenderas, går att använda original lambdasond men är inte lika enkelt att få till bränsleblandningen rätt.
Har tyvärr inte lambdasonden installerad på bilen då någon gjort en lambda-delete.

Men okej jag ska ta med det du skrev i framtiden. Blev faktiskt otroligt sugen nu på att göra detta och kommer spendera några timmar imorgon med att forska vidare.

Tror du förövrigt att hallgivar-fördelarproblemet du beskrev kan ha varit på grund av glappkontakt? Är ju inte ovanligt att kablaget från kontakten in till fördelaren spricker med åren. Jag kan ju då iaf prova mig fram och se hur det går.

Om jag kör med VR-signalen bör jag väl också kunna implementera en wastefire för gnistan?
Senast redigerat av Blanke (11 juli )

Professionell hatare

5 614 Inlägg
11 juli
#14
Hade helt nytt kablage så det var det inte.
Kan eventuellt ha berott på störningar då kontakten blir väldigt nära gnistan i fördelaren.
Eller så var bara fördelaren så pass glapp.

Jo med lh2.4 svänghjul kan du köra wasted spark.
Kompletterar du med kamaxelgivare kan du även köra helt sekventiell tändning och bränsle bara styrsystemet tillräckligt med ingångar samt har 4st tändutgångar och 4st spridarutgångar.


505 Inlägg
11 juli
Trådstartare
#15
simlar skrev:
Hade helt nytt kablage så det var det inte.
Kan eventuellt ha berott på störningar då kontakten blir väldigt nära gnistan i fördelaren.
Eller så var bara fördelaren så pass glapp.

Jo med lh2.4 svänghjul kan du köra wasted spark.
Kompletterar du med kamaxelgivare kan du även köra helt sekventiell tändning och bränsle bara styrsystemet tillräckligt med ingångar samt har 4st tändutgångar och 4st spridarutgångar.
Det verkar Maxxecu ha beroende på modellen! Men fan vad smidigt. Då vet jag ungefär vad jag har för planer för framtiden. Men kan nog vara en bra idé då att renovera block och topp innan jag börjar med detta. Och sen efter ecu så har jag en väldigt bra och stabil grund att bygga kraft utifrån.

Professionell hatare

Diagnostekniker
2 524 Inlägg
12 juli
#16
Blanke skrev:
Jesper328 skrev:
Var ute och gatmappade en 940/b230fk i Söndags åt en kund.
Den går med Megasquirt 1v3.
Det enda extra som krävs är en spjällägesgivare ifrån en 850, och en insugstempgivare.
Gärna en fin koaxialkabel till vr-givarn OM man får störningar, likväl en bredbandslambda.
Allt annat går på originalprylar.

Nu har den här bilen varit ett mörker vilket krävde att jag drog om en ny kabelstam till motorn, och tillverkade en separat för sprutet.
Säkringscentral och huvudrelä nere vid batteriet, sopparelä på inkopplat på originalkablage bakom askkoppen, osv.

Hade det varit en orörd bil, mao inte 500 meter gröngul kabel och strömtjuvar överallt, så hade jag splicat in på originalstammen nere vid boxarna med kontaktstycken för att slippa tillverka en stam.

Maxx, Vems, Haltech, osv är säkert betydligt ?enklare? att ha och göra med, men jag gillar MS1 för att jag är snål.
Gillar Tunerstudio också.
Jag googlar runt lite nu och uppfattar MaxxECU som det "bekväma" alternativet. Rätta mig om jag har fel men tolkar att Megasquirt är ungefär som räcerbilarnas raspberry pi? Kodningen är jag inte en höjdare på, och det verkar finnas många kits till lh2.2 med Maxxecu som är "plug and play". Blir lite lockad att faktiskt gå den här vägen i framtiden men lyckas inte få svar på om det krävs någon extra givare för vevaxeln. Medföljer kamaxelgivare och adapter från en 850, men vevaxelns signal verkar kunna komma från både 60-2 svänghjul och fördelare med hall-sensor. Nästan föredraget att man har min fördelare med hallgivare då den redan är "stum" i tändningen.
Ja, MS1 är inga översofistikerade grejer, men det fungerar utmärkt.
Man får ratta in hysteres på ett par potentiometrar i boxen.
Egentligen bara att skruva tills man får en schysst vevaxelsignal i mjukvaran.
Köper man ett MS av Mofid så slipper man ratta.
MS1 kräver också ett separat program för att generera en motståndskurva för tempgivarna, inget konstigt, bara att fylla i X motstånd vid Y temperatur

Till min egna 940 så modifierade jag fästet för TPS så att det passade mot en 850 tps.
Har för mig att jag bara schimsade lite.

Det du KAN göra är att skippa svänghjulet och montera en triggerskiva bakom remskivan på vevaxeln.
Sedan bara tillverka ett fäste för vevaxelgivaren.
Har själv aldrig kört den varianten, men jag vet att Simlar har.

Up the RA

505 Inlägg
12 juli
Trådstartare
#17
Jesper328 skrev:
Blanke skrev:
Jesper328 skrev:
Var ute och gatmappade en 940/b230fk i Söndags åt en kund.
Den går med Megasquirt 1v3.
Det enda extra som krävs är en spjällägesgivare ifrån en 850, och en insugstempgivare.
Gärna en fin koaxialkabel till vr-givarn OM man får störningar, likväl en bredbandslambda.
Allt annat går på originalprylar.

Nu har den här bilen varit ett mörker vilket krävde att jag drog om en ny kabelstam till motorn, och tillverkade en separat för sprutet.
Säkringscentral och huvudrelä nere vid batteriet, sopparelä på inkopplat på originalkablage bakom askkoppen, osv.

Hade det varit en orörd bil, mao inte 500 meter gröngul kabel och strömtjuvar överallt, så hade jag splicat in på originalstammen nere vid boxarna med kontaktstycken för att slippa tillverka en stam.

Maxx, Vems, Haltech, osv är säkert betydligt ?enklare? att ha och göra med, men jag gillar MS1 för att jag är snål.
Gillar Tunerstudio också.
Jag googlar runt lite nu och uppfattar MaxxECU som det "bekväma" alternativet. Rätta mig om jag har fel men tolkar att Megasquirt är ungefär som räcerbilarnas raspberry pi? Kodningen är jag inte en höjdare på, och det verkar finnas många kits till lh2.2 med Maxxecu som är "plug and play". Blir lite lockad att faktiskt gå den här vägen i framtiden men lyckas inte få svar på om det krävs någon extra givare för vevaxeln. Medföljer kamaxelgivare och adapter från en 850, men vevaxelns signal verkar kunna komma från både 60-2 svänghjul och fördelare med hall-sensor. Nästan föredraget att man har min fördelare med hallgivare då den redan är "stum" i tändningen.
Ja, MS1 är inga översofistikerade grejer, men det fungerar utmärkt.
Man får ratta in hysteres på ett par potentiometrar i boxen.
Egentligen bara att skruva tills man får en schysst vevaxelsignal i mjukvaran.
Köper man ett MS av Mofid så slipper man ratta.
MS1 kräver också ett separat program för att generera en motståndskurva för tempgivarna, inget konstigt, bara att fylla i X motstånd vid Y temperatur

Till min egna 940 så modifierade jag fästet för TPS så att det passade mot en 850 tps.
Har för mig att jag bara schimsade lite.

Det du KAN göra är att skippa svänghjulet och montera en triggerskiva bakom remskivan på vevaxeln.
Sedan bara tillverka ett fäste för vevaxelgivaren.
Har själv aldrig kört den varianten, men jag vet att Simlar har.
Jag sökte faktiskt på triggerhjul igår och hittade flertalet 60-2 triggerhjul. Men orolig över att det blir för trångt vid remhjulet.

Professionell hatare

5 614 Inlägg
12 juli
#18
Bäst är LH2.4 svänghjul.

Varför jag kört med trigger på remskivan en gång var för att det var på en B23 och dom har inte möjlighet att montera svänghjulsgivare.

Det fungerade faktiskt bra med 2-tands trigger på remskivan på B23.
B230 har däremot annan remskiva så vet inte om det går att få dit.
Det är inte heller att rekommendera då diametern på triggerhjulet blir så pass litet.
Det kan bli bekymmer att få tydlig triggersignal  med många tänder på liten diameter.


505 Inlägg
12 juli
Trådstartare
#19
simlar skrev:
Bäst är LH2.4 svänghjul.

Varför jag kört med trigger på remskivan en gång var för att det var på en B23 och dom har inte möjlighet att montera svänghjulsgivare.

Det fungerade faktiskt bra med 2-tands trigger på remskivan på B23.
B230 har däremot annan remskiva så vet inte om det går att få dit.
Det är inte heller att rekommendera då diametern på triggerhjulet blir så pass litet.
Det kan bli bekymmer att få tydlig triggersignal  med många tänder på liten diameter.
Blir svänghjulstrigger. Kanske till en början hallgivare, men sedan wastespark och vr-signal.

Professionell hatare


Sök