1153
Sök

Turbo konverterad b230f ojämn tomgång

596 Inlägg
15 juli
Trådstartare
#1
Hej har en b230f som är turbo konverterad. Den började "rulla" på tomgången när den blev varm. Provade att koppla ur tomgångsmotorn men då dog den.
Provade spray startgas runt insug och slangar för att se om det var nått läkage men ingen skillnad.
Sen provade jag att koppla ur lmm och då började den gå sämre men om jag lät kontakten sitta kvar och tog lös hela lmm från slangen till turbon så blev det bättre men inte helt bra? vad kan det vara för fel då? Kan det vara något med turbon för det är litet lager glapp i den.
Tacksam för all hjälp jag kan få för har slut på idéer nu?

2 284 Inlägg
16 juli
#2
Du skriver turbokonverterad, okej, men vad exakt är gjort/utbytt? Bytt allt inkl boxar, spridare, spridarmotstånd osv från en original turbobil?
Senast redigerat av Mew (16 juli )


596 Inlägg
16 juli
Trådstartare
#3
Elsystem med boxar å spridare kommer från en 240 turbo lh2.4 samt bränslepumpar från samma bil. Den gick bra förut.

2 284 Inlägg
16 juli
#4
Ah okej, problemet kom inte i samband med ombyggnationen då. Det är bra att veta. smile Hur ser tråden i LMM ut? Är den hel och ren? Är den väldigt sotig så testa rengör den med bromsrengöring och se om det blir skillnad. (Spruta igenom med LMM borttagen men rör inte tråden, den är väldigt känslig.) Har du en LMM liggandes med samma nummer, eller om du kan låna en ur en kompis bil, så kan du ju prova att byta den också. (Ska vara slutnummer -016 på lh2.4)

Du kan också ta bort tomgångsmotorn och rengöra den invändigt, kolla om den rör sig som den ska.
Senast redigerat av Mew (16 juli )


596 Inlägg
16 juli
Trådstartare
#5
Nu har jag provat rengjort lmm och tomgångs motor och båda ser hela ut. Provade även att byta spridare till likadana men ingen skillnad. Finns det något mer som kan spöka? kan det vara lambdasonden tempgivare eller knacksensor?
Provade att ställa upp bränsletrycket och enligt mätaren på btr så står den på 8bar? och då går den jämt och tomgången ligger på runt 1000 varv.
Ska inte bränsletrycket vara 3bar?
Senast redigerat av sellstedt1 (16 juli )


Sök