2405
Sök

Köpare vill häva privat bilköp

8 Inlägg
24 juli
Trådstartare
#1
Hej,

I helgen sålde jag en bil och idag har köparen kontaktat mig och påstått att hans bilmekaniker upptäckt att växellådan samt motorn håller på att gå sönder och att de behöver bytas inom kort.

Jag blev rätt så chockad då jag inte hört/känt några konstigheter med varken lådan eller motorn så att han kommer nu och påstår att han vill häva köpet på grund av detta förvånade mig. Han nämnde även att han kommer ta det vidare med advokater.

Behöver jag oroa mig? Vill helst inte ha tillbaka bilen.

6 614 Inlägg
24 juli
#2
Bara blockera numret så blir de bra

"Min mekaniker och jag ska blanda in en advokat" är klassikern för att skrämma upp folk, större risk att de fattas något på bilen om den skulle köpas tillbaka

De/Dem

6 014 Inlägg
24 juli
#3
Han har väl plockat ur både motor och växellåda och bytt mot de han hade i sin gamla bil som var sönder. Som sagt, blockera numret och glöm honom. Privata bilaffärer går inte tillbaka på det viset, varken med eller utan advokater.

5 993 Inlägg
24 juli
#4
"Motor och låda håller på att gå sönder" ???? Hur kan man bara säga något så korkat! En motor och en växellåda "håller inte på att gå sönder". Antingen är motorn trasig eller så är den det inte. Likadant med växellådan. Köparen köpte ju bilen (antar jag) i befintligt skick ...och då får man stå sitt kast om det nu är något fel. -Vilket i det här fallet det antagligen inte är.
Klart att du inte ska häva köpet! Du behöver inte oroa dig!


3 112 Inlägg
25 juli
#5
Juridiskt kommer man ingenstans med privata bilköp.
Då ska det finnas uppenbart dålt fel i stil med tejp över airbaglampa, målad kartong i rosthål, typ och påstått felfri.

Eller påstått fyrhjulsdriven och så inte fallet. Oavsett måste köparen bevisa, tex med en annons, osv.
Men få skulle riskera att få juridiska kostnader med så låg chans att vinna trots om det är uppenbar bluff, enl ovan.

En begagnad bil som plötsligt går sönder = GLÖM DET! Shit happens.
Och här är den inte ens sönder utan någon hävdar att den kommer att gå sönder SNART.
Och motor OCH växellåda.
Jesus alltså.

Risken för hot från vederbörande finns nog.  Då givetvis utan lagen på sin sida.  Spara alla sms, osv. Speciellt otrevliga sådana.
Senast redigerat av Mossan1 (25 juli )

4 114 Inlägg
25 juli
#6
Det kanske inte räcker med att det står renoverad motor i annonsen, det ska finnas skriftlig dokumentation tex. inköpkvitton fakturor etc. som inte är förfalskade om man ska ha en liten chans att vinna ett sådan tvist
rent generellt ska man avisa alla krav, är man inte bekväm med att det kan finnas fel på en bil  kanske man ska köpa en ny/nyare bil med alla garantier eller möjlighet att försäkra tex. maskinskada

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

819 Inlägg
25 juli
#7
DrIbbson skrev:
Hej,

I helgen sålde jag en bil och idag har köparen kontaktat mig och påstått att hans bilmekaniker upptäckt att växellådan samt motorn håller på att gå sönder och att de behöver bytas inom kort.

Jag blev rätt så chockad då jag inte hört/känt några konstigheter med varken lådan eller motorn så att han kommer nu och påstår att han vill häva köpet på grund av detta förvånade mig. Han nämnde även att han kommer ta det vidare med advokater.

Behöver jag oroa mig? Vill helst inte ha tillbaka bilen.
Vad är det för bil
Hur mycket kostade den


Sök