3164
Sök

Guldklimpen Volvo 960 T5 RWD

Full renovering av motor med smidda kolvar & anpassade vevstakar. Kan väl aldrig finnas för många T5 RWD trådar? ;) Blir lite annorlunda då detta är en 960, elsystemet ser ju lite annorlunda ut jämfört med 7/940.

4 568 Visningar
Uppdaterades senast 25 augusti
100 Inlägg
31 juli
Trådstartare
#1
Tja,

Här kommer ytterligare ett T5 RWD bygge, egentligen mitt första bygge överhuvudtaget så det är med en nervös-nyfikenhet som man tar sig an detta.
Har egentligen hållit på ett tag så kommer bli mycket updates nu i början för att komma ikapp nuvarande status.

Bilen som motorn tillslut ska användas i är en Volvo 964 1992 årsmodell med bla, raka 6an med automatlåda, 14'000mil, multi-link axel.
Taklucka, ECC, grå inredning med gråa plyschstolar, svart innertak, farthållare, elhissar, C-lås, m.m.
Nu kan man tycka att det vore synd att "förstöra" denna bilen men nu är det så att motorn inte fungerar, jag har inte tagit reda på exakt vad problemet är men den har dålig komp på en cylinder åtminstone och bilen har inte varit besiktad sedan 2009.
Den startar och går att förflytta, men så fort motorn kommit upp i arbetstemperatur så dör den, den går ej att hålla vid liv.
Jag köpte den 2023, och här är bild på pärlan när den levererades till mig (skitig och jävlig):
https://lh3.googleusercontent.com/d/1KunOiKZDSZg9W2MSe3hkZjhQLqfux6oq?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1KxobHrCklQeqVipEwF90kiFgRiPkz6E-?authuser=0

Efter lite tvätt och snabbdammsugning invändigt:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1M76DqiNq5wrabt5qBpjgMjNvdckIEWiI?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1MArs6Qm3-EmfrWxpbJKRjrWV7OXMeV3g?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1MCQfKKZHsp-PUcDVzXfe-ny3Vsh9aWWX?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1MF31cUk_ZyfDs2_Sa57XVkViTVVQIEzo?authuser=0

Men detta projekt kommer mest handla om motorbygget och anpassning av elsystemet för 850 T5 B5234T (som slutade med ett B5204T block).
Borrat block till andra ÖD alltså 81.40
Kolv och vevstakspaket från ACM.se
Vevaxel från 2002 V70 90-slag "lätta veven"
Original kamaxlar (Vill inte tappa botten effekt)
Autotech Steg4 chip
Ny Volvo original 19T
"921" grenrör
Individuella tändspolar med JG-box
Senast redigerat av Lehto (31 juli )

100 Inlägg
31 juli
Trådstartare
#2
Här var då donator bilen, tidigare ägare hade börjat riva motorn i den då ett vevlager skurit.
https://lh3.googleusercontent.com/x-2ivlGGbrFhYV9VGN099qhMZwZ8LFCo7WnfAlAc2BdEbHNP0-83fh8R0vE=w2400
Här har då jag gått loss på den lite mer:
https://lh3.googleusercontent.com/u9wfWhC9JY5jdP1QPA8zb-E4X3-0UrZzJvYPM3vvCIMd6-XSa2nHTQ58GtU=w2400

Ut med motorhärvan:
https://lh3.googleusercontent.com/hs1p_hMnYo-EmxYTv_TOoOa4i8ryrA1nxfaekaFcsl3czSdObEjEGcE6yiU=w2400

Och sedan ut med motorn:
https://lh3.googleusercontent.com/PvPC-oRRI5miCkfk5u3ZmNvfBlpFp8TppsvbyDXmtBNJatub1V-CFyBcbOM=w2400
https://lh4.googleusercontent.com/8-EGSbAwmN7mwGhaRmvqrR6IHSYEeSXrthXA_Geuwu_k7v6EfSqRhf3GLac=w2400
https://lh3.googleusercontent.com/XR8WOw6GYNluhj71eKgGph8oUTNF4wXHJVf2Z_XnD0rFBB6XHqxDjtF2ahk=w2400

Motor å låda på pall:
https://lh4.googleusercontent.com/_dEWVd6nvtE_lNBDKz1MxIPm-yCQiexCPOHHjQwvNFG69AMBpVGB8EqtmYU=w2400
https://lh4.googleusercontent.com/djc87INr_ZAx0LlUX3S-FlHJjsYfG503MlG0V2dJBygJY-NiLh94mUrTNq8=w2400

Demontering avgassida, grenröret ska bort har ett bättre beggat "921" grenrör som ska på:
https://lh3.googleusercontent.com/PALwHeG8jx3ZKqWLZxByIqZ7B7v3NyHSiDcwvlZJpjRTqF3xg4WxTjht6Q8=w2400

Grenröret, ganska sliten och spruckit rejält!
https://lh4.googleusercontent.com/eulZnxvM2y6_2qRvs446oozYVmcqGP_S2WpsMfqxjlpFlz3nvkwl58bmZwE=w2400
https://lh5.googleusercontent.com/kOrPpOziWI2YlAENqCF3ahlY6ophKoNNw2AIPag9ccNIPAt7krv5RvPXE1Q=w2400

Då åter stod bara vattenröret och oljematning till turbon som jag skruvade bort:
https://lh3.googleusercontent.com/l39RPIBgG5lDlEFKNWrNK8v36wc0G191ON3nUJ6WeQZbFze9-qRTYzvsNvc=w2400

Över till insugssidan och monterade bort servopump, generator & AC-kompressor:
https://lh5.googleusercontent.com/SKfh2Rx0qpWy0OERDUkwNgn1_CAK1UYvLZ3H5JZY_nMqGCWQWjNPjnOBNcs=w2400

Bort med "hållaren" för dessa också, en gratis bit fick jag på köpet också:
https://lh5.googleusercontent.com/Nb7IGvSP6x64_yI2-y-ISaVI8WlznI7vx1p6lcpFOkFjzSiLXZn0mhLVIxk=w2400

Skapligt koksfyllt efter 31'000 mil...:
https://lh4.googleusercontent.com/yJ-FiN1YygL0goeQcw-GAMmJhx7shlx9LliKpFXczmZIlEY07I_MRbs0E2w=w2400

Här är toppen bortplockad, kolvarna blottade:
https://lh3.googleusercontent.com/ltmKxFKTbW50hU7FUMXsvzbDw3TSSvtkHz0xTiPsmqJu1J4VCIENW1xDf-w=w2400

Toppen lagd åt sidan:
https://lh5.googleusercontent.com/fKmThkgZSHoTurWjXZIVaxO9va4NPoPI-SGDuWPp-qFk979PPJQCLcup-co=w2400

Lite foton från 2 av cylinderloppen, med diverse skador:
https://lh4.googleusercontent.com/WagIjVA4TzoRAJgoNNjkemFQJ6x8f4pMEsLh1gfOXe3xSSlt-GYiDzHk4SM=w2400
https://lh3.googleusercontent.com/HSdkAF_mCltuzHiEunFbK5LXHpdfXIVcqjihCQ-ZdNq5Xr1W4rqg1hYUUWE=w2400
https://lh6.googleusercontent.com/3j6ssuEmMBQ91JZVZr7vm8WVKLE3Ty_5Z6lmz1wwva7jKzztf5JpgonLamY=w2400
https://lh6.googleusercontent.com/bDWGPGKSOd6KOl4jZsUqTuZ8kiRRQlV_Ez82P8CyY1HTmMeZ38wQvCLeQP8=w2400

Bort med tråget också:
https://lh4.googleusercontent.com/8f4JA87avQ9tRE1SiOU9cDbP2ehBjKNJd79KRLnUX_RPe6X9yvg1wBbihmg=w2400
https://lh6.googleusercontent.com/Zhsd4BoUWhuSEngspCBTUSmO4KrOd6Gg5qivaqaE8tmETFQH5xVIXU2OKE4=w2400

Och här är en bild från undersidan, vevaxeln ska bytas som sagt till en låg-milad "lättare vevaxel"
https://lh3.googleusercontent.com/hHV5RA5uEwxK7cmc9v1rLuQMIlFvGM4fUXyRrrhDwblLiQ5TM9VLsdmbE4w=w2400

100 Inlägg
31 juli
Trådstartare
#3
Efter detta var det dags att lämna in blocket på kontroll och borrning, här hade jag ingen aning om hur dåligt blocket var...
Det visade sig att alla cylindrar utom 3an var så pass snea att borrningen gick utanför fodret... Helt sjukt!
Så det blocket gick sedan till smältugnen och jag fick 370kr för dess vikt i aluminium. xD

Här började då en rejäl resa att inte ge upp så jagade ifatt ett motorblock via blocket så pep iväg till Norrköping för att hämta upp det, blocket såg ut att vara i gott skick men mitten-delen av blocket hade säljaren glömt hemma. Stressad som jag var tänkte jag inte mer på det och han sa att jag bara kunde använda min mittendel från mitt block. Svängde förbi motorrenoveraren och lämpade av blocket där och dagen efter fick jag ett samtal där han frågade efter mitten-delen då han måste ha den som hör till detta block då dom är ihop matchade, utan rätt mitten del är det oanvändbart såklart.
Ringde till killen som sålde till mig och frågade om han hade kvar mitten-delen och de hade han såklart inte, så vi kom överens om att han betalade tillbaka 75% av de jag betalade så strök vi allt...

Så då började jakten igen, hittade tillslut ett block som verkade vara i gott skick, där lite bearbetning redan var gjord, blocket var nämligen urfräst mellan cylindrarna så vevhusgaser ska kunna röra sig emellan och de var gjort av en erkänd firma med kvitto och allt så de lät riktigt bra. (Och kostade därefter!)
Men med tanke på tidigare erfarenheter så förhandlade jag till mig av säljaren att jag tar den för utsatt pris men om blocket är skevt eller dåligt efter kontroll så det inte går att borra vill jag få göra återköp.
Jag lämnade blocket åter igen till motorrenoveraren och efter ett par dagar så ringde han och sa att den också är skev men enbart i 1ans cylinder samt vändkanterna är för grova för 81.40 borr... Skulle behövas 81.50 för att de ska bli bra, han sa att de troligen funkar för en original motor med lite anpassning men inte för mitt ändamål.
Säljaren var ärlig iaf och jag fick lämna tillbaka blocket till honom och fick pengarna tillbaka...

Nu började de kännas tungt och kändes som de inte fanns några vettiga block kvar på marknaden och hade ingen lust att skrota ner en till bil...
Det fanns däremot ett block som jag egentligen inte ville ha, ett 2.0 liters T5 block, enligt säljaren ska den ha gått bara 15'000mil enligt ägaren innan honom. De vanliga snacket liksom, hur troligt är de att det stämmer när inga bevis överhuvudtaget fanns och inte heller ngt regnr på vilken bil motorn setat i... Samtidigt kände jag att jag inte ville ge upp så jag brännde iväg ett par timmar till karlskoga och lastade in motorn som var ganska strippad men ej öppnad, och såg verkligen ut som den stått länge.
Rev den snabbt som attan, saker hade fått lite ytrost så hade inga stora förhoppningar. För övrigt om ni har dessa 5cyl se över vevhus ventilationen, i alla block jag kollat har de sett ut så här, typ endast hälften av flödet tillgängligt:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1MovkFLOhEceENHlyGoS53MjNide0xNVs?authuser=0

Sen är ju biltema riktigt kungligt ibland, avdragare som gjord för att lossa drevet från vevaxeln för ynka 120kr!
https://lh3.googleusercontent.com/d/1Mp1vC5ZKGYAwal5RGycDZsgGRLgJL9Bx?authuser=0

När jag väl delat blocket så blev jag förvånad då allt var i riktigt gott skick, inga skador i cylindrar, eller på vevaxeln, alla ram å vevlager i väldigt gott skick.
Så åkte iväg till motorrenoveraren som nu började bli tveksam på alla mina block tongue men han tog denna också och några dagar senare ringer han å säger det är klart!
Åker dit och han säger att blocket var i bra skick och mycket bättre än så här kan de nog inte bli, dessa cylindrar var spikraka och ytterst ytterst lite vändkant blev kvar i två cylindrar (ni ser de små bruna fläckarna enligt bild nedan, dom syns men känns inte.)
Han shimsade även mellan cylindrarna åt mig, tog inte många kronor för de och skönt att få de bra gjort.
https://lh3.googleusercontent.com/d/1N2RGBEANyjMS_Isndjp8-3Zr3kU0aM7m?authuser=0

Allt blev riktigt bra gjort hos Krillesmotor i Torshälla!

Så äntligen hade jag ett block som gick att använda. Smidda kolvar, samt stakar och lätta vevaxeln ligger och väntar:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1NAtPaVW-84m89LuFNhwnG5RvR1mlB5cC?authuser=0

Trots tvätt av blocket så såg den inte så fin ut pga ärg:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1KLsw86cDUKGxk3z1NtCdCeBJgEtiOhlw?authuser=0

Så blev tvungen att slipa hela blocket med roterande stålborste vilket tog tid och blev hyffsat bra, maskade sedan av allt som inte ska ha färg på sig:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1KTCs8uddhHN0nP1-LEs5s5x5FOpwPHis?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1Kb89B3JtJxmDU3vQmIpDbH337ov4uTxx?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1KgR2cZ1XpK8DqQuKPaWy9Bw3zOLSJO3D?authuser=0

Fick tipset att tejpa på lite större bitar och sedan använda en vanlig fil och dra längs konturerna så får man perfekt maskning som ni kan se ovan. Blev riktigt bra faktiskt.
Sen blev det hagmans motorfärg, RÖD! Ska ju bli en rödblockare det här wink
Första lagret färg:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1Kh6sMh0bKRi3seKdN3MyDbQJJUFwfr8k?authuser=0

Färdigt med 2-lager färg, blev nöjd med resultatet. Kanske borde rengjort lite bättre på vissa ställen men sååå svårt att komma åt överallt, blocket är inte direkt slätt som B230 tongue
https://lh3.googleusercontent.com/d/1KkuatkfbTx_-X1F_N2CG2epMziZRqe3T?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1Kl22Y1Q6gzmSKyFwjDgsTteEzTdS-qXn?authuser=0

Och bara för att nämna det så är B5234T och B5204T blocket exakt likadana, det som skiljer motorerna åt är slaget på vevaxel 90-slag på 2.3l och 77-slag på 2.0l. Sen är komphöjden på kolvarna i 2liters blocket lite högre, men blocken är alltså samma oavsett.
Så med mina delar kommer detta "2.0l block" bli en 2.3l.

100 Inlägg
1 augusti
Trådstartare
#4
Vidare med att kontrollera kolvrings gap:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1B7tPKKzzcPEHHSlIpjMVfABJ8xEbEuAn?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1BLuVm_SJfisfIZpaWzR9N2xggs4Jx-BO?authuser=0

Om jag inte minns fel var gapet på 0.356mm i första cylindern och 0.333mm i resten av cylindrarna.
Och i mitt fall är cylinder1 lite lite upp honad eftersom en kolv var aningen lite större. (Inte bästa kvalitén hos ACM, men det hade man nog inte förväntat sig heller sett till priset)

Har även planat svänghjulet så man har en schysst yta, behövdes bara 0.20mm:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1BegN-GoTO3hbbs6lERk2vQ__nGnL7K9g?authuser=0

Sen lite bilder med fix av vevaxeln, ordentlig rengöring och även i kanalerna, är som sagt en lättare vevaxel från v70 2002, väger 22,5kg att jämföra med nära 25kg tror jag 850 original var.
https://lh3.googleusercontent.com/d/1BgBmV4U7-oWKfCQIfsKN2S0dd5slI72F?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1BmlZbIYRJxuypmIWg474UeO_tVF2Nyhr?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1BqxPdIBRn7m2U3SPXwgv9QsBEdX4sqKR?authuser=0

Blev även en snabb kontroll att tapparna hade rätt diameter och alla var inom toleransen:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1BvdJcfXOcu8EcGjBNIh7hldc-D6rGHe9?authuser=0

Sen åkte hela paketet in på balancering hos krillesmotor, vevaxel, kolvar, stakar, svänghjul, koppling, remskiva ja ALLT som sitter på vevaxeln:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1Bvic5zVNFQ23Ze7BDIlKIaLbm7FbhqZI?authuser=0
Riktigt bra resultat, han sa att jag utan problem kan flytta upp varvstoppen en bit om jag skulle vilja det tongue

Sen blev det att montera ihop kolvar, stakar, och ringar. Köpte som sagt kolv och vevstakspaket från ACM.se men även om det är smidda kolvar så var väl inte kvalitén super bra. Kolla skillnaden på en orörd kolv och en som har viktats in för att matcha:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1CElUX3RcU2MYuv3yCFxs91oWAjCuXwiU?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1C8gYreqFwskjDLmE92_glvqwh1B1ioSk?authuser=0
Och tror att det fanns någon som det hade filats bort ännu mer material på.

Här är ringar på plats:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1C9KIULa-m5N0SfNn4Pk4gyJj9EXvFvCx?authuser=0
Köpte mig en kolvringstång, men i ärlighetens namn så gick det lättare att bara använda händerna.

Sedan ska man ha 120 grader kolvringsgapsförskjutning:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1C9qxp6NoPjft6pwssLq1zAA1lTx6cqib?authuser=0

Resultat:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1CAaJyMd0W_SA1t5tUPQgnslZd72cz4HZ?authuser=0

100 Inlägg
1 augusti
Trådstartare
#5
Sen dags för montering av ramlager, men innan dess, noggrann som jag är och allmänt rädd för aluminium så rensar jag alla gängor jag ska skruva i med gängtapp:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1taZ8EPNxHtj46H7o8G8LzBfN5HjgbZSg?authuser=0

Efter att ha torkat rent alla ytor ordentligt så är de redo och lägga i lager:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1tml0xv8kJT4vum3eREgQLT4wuLh1xEOz?authuser=0

Här är alla lagerhalvor som ska sitta i blocket på plats:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1trfAqgq-J3V7ujOo9ykp_VsFpqkn33uJ?authuser=0

Tyvärr så åkte jag på lite problem som vanligt... När jag började montera i lagerhalvorna i mellandelen så upptäckte jag att ett av lagren var rostigt... Säkert inte jättefarligt men när man gör allt från grunden med nya grejer så känner verkligen inte jag för att chansa!
https://lh3.googleusercontent.com/d/1tzbbdiTS1bl7WoAXeP4wdEoF2S6JA3ii?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1uDRCZATJccKbUjPOG7mCVQL5p6NyzWVa?authuser=0

Kontaktade KL som jag köpt ramlagersatsen ifrån för ca 1år sedan, tyvärr sköt dom bara ifrån sig och menade att jag förvarat dom dåligt trots att jag haft dom i extremt torrmiljö inne i min lägenhet. Plus med tanke på hur extremt vakuum packade dom var så ser iaf JAG det som att de omöjligt skulle kunna varit min förvaring som gjort det (Och varför var bara 1 lagerhalva av 12 rostiga, hade det varit min förvaring så skulle alla börjat å rosta... Skulle lika gärna kunnat rostat på KLracings lager då lika gärna. Men men fick tillslut 50% rabatt på en ny sats så nöjde mig med det.

https://lh3.googleusercontent.com/d/1uEuH1oO0pozqL1kMgHxPVusciC_o1SZm?authuser=0
Nya lager på plats i mellandelen och har precis rollat på volvos packningslim (1161059 vilket ska vara det enda som funkar, däremot så verkar det vara samma som Loctite 518), då detta var första gången jag sätter ihop ett T5 block så visste jag inte hur mkt klister man skulle ha. Allt man hitta på nätet sa "rolla tunt". Så det gjorde jag men så blir man osäker om det är tillräckligt så la lite extra "strängar" som ni ser och för information så var det verkligen inte nödvändigt med de extra "strängarna" blev bara överflödigt.

Här är ramlagren i blocket smorda med någon monteringsolja, enligt tips från krillesmotor som borrat och balanserat mina delar så är detta överlägset bästa man kan använda. Den är som sirap kan jag säga, typ exakt samma konsistens:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1uGMb4FN-1chrvIB__j3dFWwQXDYHS9l_?authuser=0

Sedan försiktigt i med V70i (lättare) vevaxel:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1uQOO4VAClx5rE6vGMXVyVrqybC0KI0XB?authuser=0

Och här skruva fast mellandelen enligt Volvos instruktioner, är 3 olika "set" med skruvar som behövs i 4 olika storlekar.
M10 skruvar över ramlager ytorna, M8 för mellandelen, och sist M7 skruvar i 2st olika längder för att hålla ihop oljekanalerna.
https://lh3.googleusercontent.com/d/1uQvp3RvNZR4L04-WPmGmPjo8kWWgM5LG?authuser=0
För den som är i behov så har ni alla Volvo nummer på skruvarna i bild. Om ni kollar på vänster sida en bit ned, i nivå med vevaxeln så ser ni hålen där M7 skruvarna ska vara och allt ska dra enligt detta:
    Steg 1 M10........20 Nm
    Steg 2 M10........45 Nm
    Steg 3 M8........24 Nm
    Steg 4 M7........17 Nm
    Steg 5 M10........90°
Allt klart och den snurrade riktigt smooth:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1ujI9Sxk4AhTiD2E0Lh7fnHICrJAvIKZS?authuser=0
Här är en bild tagen framifrån där oljepumpen sedan ska sitta:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1ukgHzSHhqPe7IiyptmnWwdc0wya-p8re?authuser=0

Kontrollerade axialspelet, svårt å vet hur bra det blev men resultatet var långt innanför spec så tror inte det blir ett problem:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1ul0R0XaiK6ww-nShwiitNj7g_Eqzvnla?authuser=0

Sen var det dags för vevstakarna att få lite lager på sig, självklart har jag inte snålat här heller och har köpt "sputter" lager såklart, dessa användes väl i Diesel och i R-motorerna från början:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1v1bw8wAoL9c-1ZY6vvoO38tu_CfEk4Tt?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1uqnJVxS91T1mVpH8D66HDEkoQ_12bV1I?authuser=0

Det är alltså i varje förpackning 2st olika lager, den mörkare är då "sputter" lagret och ska monteras i vevstakssidan. Sedan ska det ljusare original lagret monteras i överfallet, och anledningen ska väl vara att det är högst belastning när kolven trycks nedåt efter tändning.
Sputter lager på plats i vevstakssidan:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1uxEke-sCg9RcV0XUyHUmXu2HUiO1aXHy?authuser=0

Första kolv och vevstake på plats, dragna med 63Nm enligt instruktion med arpbult. Sen enligt Volvo boken så skulle man placera bladmått på varsin sida när man drar skruvarna för att inte riskera att få vridningar när man drar åt:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1vBDnuU-3rdDGF6L_CPQ_2ko96F7N4TAc?authuser=0

Så efter att ha gjort 4st så visar sig nästa problem... Jag och lager verkar inte gå ihop... Öppnar den 5e kartongen med vevlager, plockar ut ena halvan och märker att kartongen sedan är tom... Va i helvete lådan var helt sealed med såndär tejp över och allt, det är omöjligt att någon ska ha kunnat plocka ut det. Måste blivit fel i fabriken där dom packar det. Och såklart så var det "sputter" lagret som saknades också -.- ...
https://lh3.googleusercontent.com/d/1v4t_7QTUUx_PiHvmyqNSSEOdQ7PfyqCs?authuser=0
Aja beställa en ny kartong, så en vecka senare dök den upp och jag kunde montera i sista kolven och staken:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1vLNrQ3K_4MweT6bW3Hu3v6UeqMH7pmZY?authuser=0

2 397 Inlägg
1 augusti
#6
Nej, den där rosten på lagret hade inte gjort något.. Men som du säger, när man ändå är där och monterar nya grejor, vill man gärna att dom ska vara 100% smile

Men du får nog allt skämmas lite över den röda färgen! wink
Inte nog med att det är fel färg för motorn, t om bilen du stoppar motorn i kom ju med silvermotor!! Så "rödblock" är ju fel hur man än ser på det big_smile


100 Inlägg
1 augusti
Trådstartare
#7
Lucif3r skrev:
Nej, den där rosten på lagret hade inte gjort något.. Men som du säger, när man ändå är där och monterar nya grejor, vill man gärna att dom ska vara 100% smile

Men du får nog allt skämmas lite över den röda färgen! wink
Inte nog med att det är fel färg för motorn, t om bilen du stoppar motorn i kom ju med silvermotor!! Så "rödblock" är ju fel hur man än ser på det big_smile

Jo jag vet det är faktiskt sant tongue Faktum är att jag började med blocket innan jag faktiskt snubblade över den här pärlan tongue
Har varit inställd på att motorn skulle sitta i en 940, det kryllar ju inte direkt av 964 1991 eller 1992 årsmodell så lite tur har jag haft.

100 Inlägg
2 augusti
Trådstartare
#8
Ännu en update, här kommer lite bilder från montering av oljekylningen till kolvarna.

Men innan jag ens monterade kolvarna så hade jag faktiskt fixat och gängat upp oljereturen från turbon. Blev dock inte helt nöjd med det men hoppas det håller tätt iaf. Man kan väl säga som så att första delen är M22 och sedan smalnar den av typ 1cm in till M20.
Jag valde att bara gänga första biten så mycket jag kunde med M22, borde kanske egentligen borrat upp hela vägen till M22 och sedan fått bra med gäng hela vägen. Lätt att va efterklok. Så fick bli lite gängtätning och brickor förhoppningsvis blir det tätt:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1xTzJpDZm5H0gWZh_xgf3MfI99t655cv0?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1xj3X-_NiYjc0ZgGaN_yJzehGPNXIzNHM?authuser=0

Alternativt så borde jag kapat av adaptern 3 varv på gängan som skulle ner i blocket, då hade jag sluppit brickor iaf...
https://lh3.googleusercontent.com/d/1xvHNvMCfdZB-QTKRUh8hJrVYh-pa_uU2?authuser=0

Nya original ventiler från Volvo, fåtal kvar i lager från gcp sen utgår dom som det mesta...
https://lh3.googleusercontent.com/d/1w8hpCuVBb2l48T_3mRJRBtM4VbSyzkum?authuser=0
Dessa är lite intressanta då dom matas med olja från samma kanaler som till ramlagren, ventilerna öppnar först vid 2bars oljetryck och skickar då på olja till munstyckena som sprutar på undersidan av kolvarna. (Tack Jens för informationsbladet från VIDA).

Det går endast åt 3 ventiler för 5st munstycken, första cylindern har egen ventil och munstycke, sedan i resterande fyra cylindrarna så delar två munstycken på en ventil. Här är bild på den första, munstycket till vänster och ventilen till höger:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1wJAXf3LhLQQNws5v6YHfzM0LrMkEXRLM?authuser=0

Lite svårt/trångt att fota ner, men syns skapligt iaf ett litet munstycke som sticker ut. Kolvarna har iaf urfasning för munstycket så det kommer inte ta i kolven iaf. Munstyckena har jag återanvänt, bara badat dom i break cleaner är inget direkt funktion i dom mer än formen då så kändes onödigt att köpa nya:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1w9JobmtZCL8UaKJ_jEUSQLEM3GtDLCXt?authuser=0

Här är från treans cylinder tror jag:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1wFRl9Xpec2c2yor3LsLad5Zw0XCB8rdc?authuser=0

Sen såklart nya packningar:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1wNlTLO7dv0b5H0ErJM8HRC62kHD-zyNV?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1wUXmlr1qfvM3wpjcngqT3UvGoXCyUZjX?authuser=0

Och såklart ordentligt tvättade och nylackade lock. Tyvärr återanvända skruvar men går inte att hålla på att köpa sånt nytt, det är nämligen tokdyrt... Nån limit måste man ju sätta...
https://lh3.googleusercontent.com/d/1wVlmAd6aK1XHivtwqAIdjjjjKO4bhFZi?authuser=0

Självklart snurra man motorn ett par varv och allt gick fritt precis som förväntat!

2 397 Inlägg
3 augusti
#9
Att cyl. 1 har "eget" munstycke är ju för att 5an bara är en avkapad 6a. smile
T6an t ex har 1 ventil för 2 munstycken rakt av, 1-2, 3-4, 5-6. Samma gäller T4, dom har bara 2 ventiler som vardera styr 2 munstycken.


100 Inlägg
3 augusti
Trådstartare
#10
Lucif3r skrev:
Att cyl. 1 har "eget" munstycke är ju för att 5an bara är en avkapad 6a. smile
T6an t ex har 1 ventil för 2 munstycken rakt av, 1-2, 3-4, 5-6. Samma gäller T4, dom har bara 2 ventiler som vardera styr 2 munstycken.

Ah såklart så är de det som är anledningen ja. Tänkte jag inte på tongue

100 Inlägg
3 augusti
Trådstartare
#11
Mer updates! Tråget skulle monteras också, har en Volvo service manual till min hjälp, riktigt bra och detaljerad som beskriver total ned montering av motorn plus återmontering:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1yrTxnmlOGui6PO4i4MIogZsLgRTSP3Sm?authuser=0

Tyvärr började det inte bra här heller, har ju köpt en komplett packningssats av Ajusa från trodo.se ska innehålla allt som behövs till motorn.
Men när jag skulle montera O-ringarna vid oljekanalerna så tyckte jag att det var lite dålig passform på dom, och sedan när jag drog på O-ringen på oljesugsröret ja då fick jag inte ner röret i hålet. Den O-ringen var väldigt mycket för stor:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1yyDsONWJnvBmDe_WJTvoGVI8PqzWZI8g?authuser=0

Så fick bli ett samtal till Volvo och beställde O-ringar av dom och fick mycket bättre passform plus också uppdaterad design på dom, O-ringarna för oljekanalerna var liksom avfasade på insidan. Lite artikelnummer för den som behöver:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1z-U4Xk0VirYefaKvVApdQ5Mh-syZizNA?authuser=0

Med Volvos O-ring på oljeröret så var det inga som helst problem att få ner den i hålet:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1zFDWPLOFlCC-qK5Cnd9zihqWeQoWQ84S?authuser=0

Sen efter att ha gjort rent kontaktytorna på tråget så blev det på med det vanliga Volvo packningslimmet. Satte en liten extra "dutt" precis i skarven på båda sidorna ifall det är någon ojämnhet just där.
https://lh3.googleusercontent.com/d/1z0KFZpkChtu0ewjmSbTCO3KrwtWGj9q5?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1zB1iwf7VnFSoZEZwpCoom-3v60uKv1UI?authuser=0

Här är det på plats:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1zFI2Aa-O_zxJ25xDyarq_NWhf6oHTd-K?authuser=0

Enligt Volvo boken så var det lite udda montering av tråget, man skulle måtta in bakkant först och kolla med stållinjal så den "lina" upp perfekt.
Men när jag gjorde enligt det så fick jag inte bra passform på skruvarna på slutet så fick släppa på skruvarna och flytta det nån millimeter framåt.
Jag antar att beskrivningen gäller om du har ett original tråg, mitt är ett kapat 960 tråg så den millimeter passningen har nog ingen gjort tongue

2 306 Inlägg
3 augusti
#12
Följer! big_smile Sjukt snygg färg på bilen för övrigt, är väl liiite partisk, men tycker de passar bra i guld. tongue Passar dessutom väldigt bra ihop med kromet på 960!
Senast redigerat av Mew (3 augusti )


100 Inlägg
3 augusti
Trådstartare
#13
Mew skrev:
Följer! big_smile Sjukt snygg färg på bilen för övrigt, är väl liiite partisk, men tycker de passar bra i guld. tongue Passar dessutom väldigt bra ihop med kromet på 960!

Tack så mycket! Jag var faktiskt in och läste typ 2-3 sidor i din projekt tråd och tänkte kommentera att det blev riktigt snyggt med hellackade stötfångare och midjelister men då insåg jag att det fanns 15 sidor till med uppdateringar så har lite mer att läsa ikapp mig på tongue

Och ja denna guldfärg (vet inte om det är exakt samma kulör som din) gör sig grymt bra med krom! Hade inte blivit samma effekt utan det.
Har tänkt köra galaxy fälgar på min sen men osäker om det verkligen kommer bli snyggt, jag har en känsla att Hydra skulle göra sig bättre med denna guldkulör!

100 Inlägg
4 augusti
Trådstartare
#14
Här kommer ännu en update. Efter att ha fått hem toppen från Krillesmotor så vare dags att montera den.
Lämnade in den för portning, fixa ventilsäten, planing och en enkel tvätt.
Hade sån jäkla tur också att jag hittade sprillans nya ventiler hos SCstyling som sålde ut det sista som låg på hyllan:
https://lh3.googleusercontent.com/d/12AG5-PL8_48eQgJMLXX9jJPu9cru7qJC?authuser=0
Går inte direkt att klaga på priset! Köpte även nya ventiltryckare från Trodo.se, beställde INA som fanns "i lager" men när jag fick hem det så var det av märket AE istället... Dom hade bara 5st av INA tryckaren så därför skickade dom AE... Jaja fick såpass bra pris att jag inte orka tjafsa.

Sen kostade det såklart en del och fixa toppen, men kändes inte helt hutlöst med tanke på att det är 20 ventiler:
https://lh3.googleusercontent.com/d/11pUVc6UfVnCJvRAg6qjkRw1_unrXzj9d?authuser=0

Och eftersom jag är livrädd för aluminium så rensar jag såklart gängorna innan toppen läggs på plats:
https://lh3.googleusercontent.com/d/11MJmdbG_lz7TufWPTKE6bCmq6qVRcamv?authuser=0

På med toppackningen, ser bra ut:
https://lh3.googleusercontent.com/d/11_c131hbU_JLwAaXNz9cLZAsRK-WE8KU?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/11_w7LK_HhjGsRaqxxizVpo8e1YKZ2x7C?authuser=0

Och här ligger toppen och väntar, planad och fin:
https://lh3.googleusercontent.com/d/11OeI2e9Du6a7JcjeRjPpWxv_dVY4BWzl?authuser=0
Nya ventiler:
https://lh3.googleusercontent.com/d/11TVSy-_rB-uTYtDrwfXVcLMWll6F5-6F?authuser=0

Sedan har jag maskerat och lackat hela med Auto-K Silver Motor Spray.

Det gick typ fint med att få dit den, såklart nya topplocksbultar från Victor Reinz och drog alla med 20Nm -> 60Nm -> 130 grader.
Gjorde en liten miss på dom två första bultarna, när jag började vinkel dra och kom upp i ungefär 90 grader så "släppte" spärrskaftet... Kändes precis som när en skruv går av eller sliter sönder gängan...
Fattade ingenting vad som hände, var säker på att den slet upp gängar ur blocket men när jag kände så satt bulten stenhårt...
Testade på nästa skruv och samma fenomen igen, då börja jag fundera vad som var fel och såg tillslut att jag råkat ta 15mm hylsa när det är 14mm skalle... Så det var skönt att det bara var det som var problemet, resten av skruvarna drog jag dit utan problem med 130 grader.
Och noggrann som jag är så beställde jag 2st nya topplocksbultar, så tog ur dom som jag misslyckades att dra och bytte ut dom till nya som jag drog korrekt.
Här är allt klart iaf, har temporärt bara satt dit lite gammal kringutrustning bara för att hålla reda på alla skruvar osv:
https://lh3.googleusercontent.com/d/11akz1PeggAo2IzMuQf6v6BmmMF2kf_Zr?authuser=0

Nästa steg blir väl att få på lite kringutrustning samt ventilkåpa och kamaxlar. Får vi se hur det går.

2 397 Inlägg
4 augusti
#15
Hm, jag är rätt anti-planing på dessa motorer... Du vet väl att toleranserna för hur mycket toppen får bågna LÅNGT överskrider hur mycket toppen någonsin får planas? Dvs är den så skev att det orsakar problem ska den kastas.

Ett av problemen med planing av dessa toppar är att alldeles för många "planare" inte tar kammarna i åtanke... Dom planar bara botten av toppen och är nöjda så... Men då är ju toppen exakt lika skev vid kammarna som den var innan - med den enorma skillnaden att den inte rätar ut sig när man spänner fast toppen. Det gör att kammarna kommer slitas onormalt fort - eller i värsta fall t om nypa.

I bästa fall är planing bara totalt onödigt.


100 Inlägg
4 augusti
Trådstartare
#16
Lucif3r skrev:
Hm, jag är rätt anti-planing på dessa motorer... Du vet väl att toleranserna för hur mycket toppen får bågna LÅNGT överskrider hur mycket toppen någonsin får planas? Dvs är den så skev att det orsakar problem ska den kastas.

Ett av problemen med planing av dessa toppar är att alldeles för många "planare" inte tar kammarna i åtanke... Dom planar bara botten av toppen och är nöjda så... Men då är ju toppen exakt lika skev vid kammarna som den var innan - med den enorma skillnaden att den inte rätar ut sig när man spänner fast toppen. Det gör att kammarna kommer slitas onormalt fort - eller i värsta fall t om nypa.

I bästa fall är planing bara totalt onödigt.

Aha det hade åtminstone inte jag koll på, tog förgivet att det var något som bör göras precis som på en B230 efter 31'000 mil.
Tack för infon åtminstone, men i mitt case är det tyvärr försent att ångra sig. Får hoppas att det inte var allt för mkt som den planades iaf.
Rent generellt tycker jag att Krillesmotor har väldigt bra koll på det mesta och brukar inte försöka sig på att göra "onödiga jobb" för att kunna fakutera mer.

100 Inlägg
6 augusti
Trådstartare
#17
Här näst har det bara varit lite småsaker, bla mätt upp vattenröret var den ska kapas, markerat ut plats för nippel för vatten utgång till turbon samt markerat borttagning av anslutningen till expansionskärl då jag tänkt köra 940 turbo kylare så ansluter jag expansionskärlet i kylaren istället.
Har lämnat grejerna till brorsan som kan det där med svets och "lödning", enl honom ska man visst "löda" såna här saker.

Sen har det visat sig att vattenrören skiljer sig åt mellan nya och gamla 960, gamla 960 fram till 1994 har ju oljekylare i fronten och en termostat på tråget. Medans nya 960 1995 å fram fick en typ av värmeväxlare, så nya vattenrören har en utgång i botten som går till värmeväxlaren. Som tur var äre ett sånt vattenrör jag har då jag hade tänkt använda mig av den värmeväxlaren.
https://bilder.xoffart.se/sv79k/ovrigt/16ia520_b.jpg
Den markerat med lila finns alltså bara på 960 1995-

https://lh3.googleusercontent.com/d/10pgoCzQzs4fxWMEU-TrXmnN9-O4t0e-e?authuser=0
960 vattenrör vs 850 vattenrör, tänkte ta nån rörstump från 850 röret som får bli vatten ut på 960 röret.

Sedan provade jag att montera ASS motorfästen, först på insugssidan där saknades ett hål. så får bli att borra och gänga upp den.
https://lh3.googleusercontent.com/d/10pvTeOj5meKTS5TGTpsfAaRzxRe7_mX6?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/10rrZFOuuPev6zKjT5QPNqNGKcgEtDz9L?authuser=0

Sedan på avgassidan så vare två hål som saknades, så samma där får borra och gänga upp det:
https://lh3.googleusercontent.com/d/10zobfRSDcpmVs7nQl008DUkV78xDfUL_?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/11JTKZqvlFIK96y929ylu3MoKYnDG2nEg?authuser=0

100 Inlägg
6 augusti
Trådstartare
#18
Sen har det blivit lite lackade delar också, sandblästrat allt och sedan lagt 2-3 lager med AUTO-K Motorspray.
Blir riktigt bra resultat med den:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1vn9_f3ZOkRS_Dv2WmAb5RctHNFT4AJjC?authuser=0

Maskering av:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1voBFdV6MgRUheoeF-k5L6XiBUTy-B0vF?authuser=0

Även konsollen för generator m.m fick lite färg:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1vlN02pmG0dZK28mlZXn6MmbEkWyNuPTq?authuser=0

100 Inlägg
9 augusti
Trådstartare
#19
Äntligen blev jag klar med kabelhärvan till tändspolarna också, har fått tag på en såkallad "JG-box" som man kopplar in på motorstyrboxen och sedan kan den då möjliggöra användning av tändspolar även på Volvo 850!
Blir otroligt skönt att slippa rotor, fördelarlock osv osv och köra med individuella tändspolar precis som på V70.
Man måste dock använda tändspolar från V70 då 960 tändspolar inte funkar, samt att man tar kabelhärvan till tändspolarna från V70.

Här är en original härva jag plockat och skulle använda mig av:
https://lh3.googleusercontent.com/d/14hrR42e0ny3hgx8g3UMDwtfz6LqLLciy?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/14wMCOMsPkMhQca3UZlCZKprhHvLpn3Gn?authuser=0

Köpte krimptång och lite kablage samt hittade alla stift och tätningar hos https://www.nascom.se/sv/ riktigt nice sida faktiskt som har det mesta man kan behöva till el-grejer osv.

Här preppat en kabel och dragit på tätning, och sedan krimpt på ett stift:
https://lh3.googleusercontent.com/d/13OwWWdkIxIa3SLFu0YEhGQwBXkV_jSLT?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/13S3erR0ymh6Ka6zcaa2aDBX6Ow5jlTQq?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/13h8TRBD5CfJZ5SkDQdzQma3qbGGGPw3M?authuser=0
Blev riktigt nöjd med resultatet faktiskt, och när man har rätt grejer fan va lätt det är då!

5st signal-kablar klara, ska gå från JG-boxen till stift-1 på tändspolarna:
https://lh3.googleusercontent.com/d/13rYrMj7DLzrR46tGlFc56DrCLp8urFvb?authuser=0

Sedan dags att stifta ur allt utom svarta jordkabeln den tänkte jag behålla.
https://lh3.googleusercontent.com/d/13w4FeaJBmYNnKJXt7LLKoJfoAH6_1iWz?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/13youAX66tKZThULlHpcyT77YhjhUKWzU?authuser=0

Plus matningen byts också ut då original var för klena kablar, enligt instruktion så ska det vara minst 1,5mm2 plus matning till varje spole.
https://lh3.googleusercontent.com/d/1415C3MAmCBNDTVG9zDDpcZF_Tz587W6e?authuser=0

Provmontering av kontakterna i tändspole, funka hur fint som helst:
https://lh3.googleusercontent.com/d/144ZrIyE1O1ZNEtMu_32n_1xm7pR_OkCt?authuser=0
Det är alltså Bosch tändspolar av modell 0 221 604 001, vilket motsvarar Volvo orignal 30713416 & 9125601. Blir bra mycket billigare än att köpa ett par Bosch som är stämplade med Volvo logga.

Jag gjorde en första provmontering och inser att 850 ventilkåpan aldrig riktigt kan varit tänkt att användas med tändspolar tongue (duh)
Alla hål för montering och jord anslutningar finns, men utformningen på det är helt dumt som ni kan se, t.ex 2ans tändspole måste peka åt fel håll samt att original jordkabeln från 1an och 2ans tändspole blev för kort för att nå till jordpunkten
https://lh3.googleusercontent.com/d/1457B7FC_VnfOV84qsD86EMZFEk7Uk30H?authuser=0

Sedan 5ans tändspole kan bara vara monterad åt ett håll vilket typ blockerar genomföringen för kablaget...
https://lh3.googleusercontent.com/d/146eHKoEbvO9exlHrRJiMUirS6jsfF55x?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/148Wn3K5mBeY0vQf7FmOtPnOK3xSVS_LD?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/149rFSwgQMdWPo6RNNFyupKX-mRXaBmmi?authuser=0

Det gick ändå att få till rätt bra genom att använda mjuktkabelskydd istället för dom där slitsade runda hårdplastskydden.

Men jordkablarna som jag trodde jag skulle kunna ha kvar var bara att göra om dom med, men iom att det är 2 spolar ihop på en jordpunkt och 3 spolar ihop till en annan så behövdes det ganska rejäla kabelskor som var riktigt omöjliga att krimpa. Så fick använda skruvstäd å lite diverse tänger för att klämma det, och det blev ändå rätt bra tillslut:
Dubbel jorden:
https://lh3.googleusercontent.com/d/14FnC25lv3s16CIa3EMRA-OpxPShg1hXB?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/14HiAugplcOnwOLXlTXcI7723kUJNcVkM?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/14SK4S8hFMoP-PFR9_XbKeY00T5uysLze?authuser=0

Trippel jorden:
https://lh3.googleusercontent.com/d/14Lugp96Nkb-ezrOYZGoubBZWYIZ5R7LZ?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/14Sjr9MvKo4vk5qRuVTurxiCfxSOJ5FfU?authuser=0

Med detta avklarat och lindat allt med kabelskydd och eltejp osv så blev jag bra nöjd med resultatet:
https://lh3.googleusercontent.com/d/14Vboo7m7g8XcaPUR8Vnq0poAT_7i3_Dc?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/14XIBSOOCE-6OcFgJhsp5X6rC2pa_A8mN?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/14YlAPLebSoz2-T5-rHrTnRBJPG0tIHVb?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/14bOlu4HfrGl2KRkC20PHO3lOXUgnjNYA?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/14baFM7vRFMcVqPEvH_JgFMsITFAsfSR3?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/14eCfLN16yOBx_oLunYGhn7vlu1k2hYok?authuser=0

En så pass relativt enkel härva har tagit rejält med tid att fixa, egentligen jobbet i sig är väl några strö-timmar här och där men att leta grejer och försöka hitta lösningar är det som tar tid... T.ex kabelskorna som är lite grövre för jordkablarna var iprincip omöjliga att hitta, och sedan försöka krimpa dom var än mer omöjligt med normala tänger.
Men men nu är det äntligen klart iaf så nu kan jag ta ut ventilkåpan till garaget och förhoppningsvis montera dit kamaxlarna big_smile

272 Inlägg
9 augusti
#20
Jättekul att du dokumenterar i detalj smile Trist med motgångarna men resultatet lär ju upphäva dom.

Vad siktar du på för effekt?



Sök