2804
Sök

Skadad lack efter tvätt?

20 Inlägg
3 augusti
Trådstartare
#1
Hej!

Var idag för första gången vid självtvätten sedan jag köpte bilen för ca 1 månad sedan, det är en Toyota från 2014. När vi var klara vid tvätten så ser jag några små märken på huven, rostmärken, visserligen små men de finns där och de var inte där vid köpet, utan måste ha kommit nu efter tvätten!? Kan en biltvätt "gör det själv" skada lacken så? Vi följde alla 5 stegen, med högtryckstvätt, schampoo m.borste, vax osv. Fattar ingenting, blev så förvånad när jag tittade noga på huven efter...Se bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249584/249584-983dac9fc1483b8c04a82f535c2c51c8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249584/249584-139a11b05919b33ae4edf6e6a9bb300f.jpg

506 Inlägg
3 augusti
#2
Hallå!
Skulle tänka mig att den ni köpt bilen av bara duttat i lite färg över de här lackskadorna utan att göra rent och att ni tvättat bort färgen. Eftersom den inte fäst mot rosten.

Mvh///Micke.E


2 290 Inlägg
3 augusti
#3
MickeEng skrev:
Hallå!
Skulle tänka mig att den ni köpt bilen av bara duttat i lite färg över de här lackskadorna utan att göra rent och att ni tvättat bort färgen. Eftersom den inte fäst mot rosten.

Mvh///Micke.E
Håller med. Hade tvätten på något sätt orsakat skadan hade man sett ren plåt under, det rostar inte direkt.


20 Inlägg
3 augusti
Trådstartare
#4
Tack för svar! Tänkte lite så också att det blir ju inte rost direkt. Så då är det bara att försöka fixa detta som med stenskott typ? Hela processen med rostätare, grundfärg o hela köret eller? Det är ju rätt små skador men ändå...

2 290 Inlägg
3 augusti
#5
ErikaPia skrev:
Tack för svar! Tänkte lite så också att det blir ju inte rost direkt. Så då är det bara att försöka fixa detta som med stenskott typ? Hela processen med rostätare, grundfärg o hela köret eller? Det är ju rätt små skador men ändå...
Ja, precis som med (övriga) stenskott - det är förmodligen precis det som det är. Kan räcka att slipa/skrapa med något innan grund, men rostätare är bra om det fortfarande är kvar rost i porerna efter du skrapat.
Senast redigerat av Mew (3 augusti )


20 Inlägg
3 augusti
Trådstartare
#6
Tack för svar!

Mew skrev:
ErikaPia skrev:
Tack för svar! Tänkte lite så också att det blir ju inte rost direkt. Så då är det bara att försöka fixa detta som med stenskott typ? Hela processen med rostätare, grundfärg o hela köret eller? Det är ju rätt små skador men ändå...
Ja, precis som med (övriga) stenskott - det är förmodligen precis det som det är. Kan räcka att slipa/skrapa med något innan grund, men rostätare är bra om det fortfarande är kvar rost i porerna efter du skrapat.
Tack för ditt svar, då får jag fixa det.

468 Inlägg
4 augusti
#7
Behöver inte ens ha varit färg som tvättats bort, finns ju vax med olika kulörer som den kanske haft på huven. Oavsett, som övriga sagt, bara att ta tag i, lägg i färg med spetsig tandpetare så det inte blir för mycket och fult

20 Inlägg
20 augusti
Trådstartare
#8
Hej!

Har nu fixat med lite färg i stenskotten, blev väl okej, inte så lätt som man kan tro att få det perfekt men det får väl duga haha!

Men ett annat problem, jag skulle ju givetvis testa att lägga på lite färg på några rispor i lacken. Och det blev för mycket färg och blev så jäkla fult. Kan jag få bort den extra färgen på något vis, utan att det skadar den andra lacken, och med något så jag inte gör mer skada? Har testat att polera området men blev inte bättre...sad
Senast redigerat av ErikaPia (20 augusti )

20 Inlägg
22 augusti
Trådstartare
#9
Fick bort den överflödiga färgen med Wurth klarlackspray!


Sök