3174
Sök

Starta om605 på pall

6 Inlägg
5 augusti
Trådstartare
#1
Hej jag åkte igår och köpte en om605 turbo auotmatre på pall och de sitter elpump på den just nu och undrade om nån vet eller har startat en sån på pall och isåfall hur man gör. Jag ska byta till mekanisk pump men pengarna finns inte just nu. Jag skulle Järna vilja starta motorn innan jag slösar min tid å sätter i den i min bil och den inte starta
Tack i förhand på svar Med vänlig hälsning, Natanael

6 056 Inlägg
5 augusti
#2
Det är rätt mycket jobb innan man kan starta. Motorns elhärva hänger ihop med en del andra grejer i motorrummet och dessutom är den tätad med någon sorts gummimassa i ändarna. Styrboxen kräver några givare inkopplade för att starta och sedan måste dessutom glödningen med sitt relä fungera. Och då förutsätter jag att du fått motorn från en bil som inte hade startspärr, för annars blir det ännu jobbigare. Men om man är bra på bilel går det fint att göra en ny motorhärva och starta motorn på pall.

6 Inlägg
5 augusti
Trådstartare
#3
Jaha tänkte inte att de va så mycket jobb med tanke på att om man ska starta en 602 på pall är de typ bara disel å ström till startmotorn men om jag slänger på en mekpump på den blir de lättare att starta den då för de är tydligen fly by wire på denna motor jag köpt å eftersom den ska in i en 124 från 96 så skulle de underlätta med gasvajer

6 Inlägg
5 augusti
Trådstartare
#4
Utmarks-Loke skrev:
Det är rätt mycket jobb innan man kan starta. Motorns elhärva hänger ihop med en del andra grejer i motorrummet och dessutom är den tätad med någon sorts gummimassa i ändarna. Styrboxen kräver några givare inkopplade för att starta och sedan måste dessutom glödningen med sitt relä fungera. Och då förutsätter jag att du fått motorn från en bil som inte hade startspärr, för annars blir det ännu jobbigare. Men om man är bra på bilel går det fint att göra en ny motorhärva och starta motorn på pall.

Natanael123 skrev:
Jaha tänkte inte att de va så mycket jobb med tanke på att om man ska starta en 602 på pall är de typ bara disel å ström till startmotorn men om jag slänger på en mekpump på den blir de lättare att starta den då för de är tydligen fly by wire på denna motor jag köpt å eftersom den ska in i en 124 från 96 så skulle de underlätta med gasvajer

motorn kommer från en w202 1997 enligt förra ägaren

6 056 Inlägg
5 augusti
#5
Men om du köpt en lös motor, fick du med styrbox, glödningsrelä och så vidare? Hela elhärvan?

Startspärr blev obligatoriskt 1998 så du har det förmodligen inte på din. Man kunde dock köpa bilarna med startspärr/larm som tillbehör så man kan inte vara säker.

6 Inlägg
5 augusti
Trådstartare
#6
Utmarks-Loke skrev:
Men om du köpt en lös motor, fick du med styrbox, glödningsrelä och så vidare? Hela elhärvan?

Startspärr blev obligatoriskt 1998 så du har det förmodligen inte på din. Man kunde dock köpa bilarna med startspärr/larm som tillbehör så man kan inte vara säker.

Nope fick inte med härvan men har löst en mek pump som ska på idag och har redan fult fungerande glödsystem sen innan

5 685 Inlägg
5 augusti
#7
Går att provstarta med en PWM-dimmer, har gjort det på en M51 med VP37 men elstyrda radpumpar fungerar på så gott som samma sätt vad jag förstått.

Enkelt beskrivet så är det en mekanisk pump men den mekaniska varvtalsregleraren är ersatt med en elmotor som reglerar bränslemängden med hjälp av signaler från motorstyrdonet istället för en mekanisk reglering.

Riskabelt dock då motorn skenar i varvtal om man inte är nog snabb att reglera med dimmern.



Sök