Hej.
Har en Skoda med VW 1.8 tsi motor ea888. Har gått kanon. 15000 mil. Årsmodell 2011.
Dragit lite mer olja än instruktionsboken säger men dom är tydligen så. Behandlad på verkstad för 3000 mil sedan med wd40 metoden och det drog ner förbrukningen.
I maj när jag dragit släp (vilket jag gör lite då och då) så gick den ojämt och ville dö. Startade om. Samma sak. Startade om och gasade på och körde en bit så blev den normal igen.
Ingen motorlampa. Inga felkoder med obd2.
I slutet på juni drog jag släp. Gick bra. Gick bra en sväng till stan efter jag lämnat släpen hemma och problemen kom nästa dag. Skulle till stan. I acceleration och uppförs backe skakar bilen. Körde hem och bytte till andra bilen. Hardyskivan bak var dålig, riktigt dålig, och byttes på verkstad. Inga problem med drivaxlar. Trodde allt skulle funka.
Samma vibration igen. Inga felkoder. Bara i acceleration och då motorn belastas. Pressar lite och får felkod. Missfire cyl 3. Märks att den nu går på 3 cyl. Kör hem och bytte stift och tändspole. Hjälper inte.
Gör kompressionstest och har bra komp (11,6-12,3 bar) på alla cylindrar utom cyl 3 som har 0 bar.
Testar wd40 metoden för att se om det är koksade kolvringar. Rinner igenom i vissa lägen av kolvens position, främst nedre läge.
Får ingen kompression. Fortfarande 0.
Fått tips om bränd ventil och sträckt kamkedja samt dålig spridare.
Har som sagt inga mer felkoder.
Tänker så här:
-Dålig spridare känns det inte som eftersom då borde den ge felkod samt inte påverka kompressionen.
-Sträckt kamkedja. Skulle inte det påverka fler cylindrar? Om det nu är samma som i maj, skulle det gå tillbaka om det vore kamkedjan?
-Trasig topp-packning. Har inget kylarvattenbortfall, bubbel i kylaren, olja i vattnet eller pys. Har ej gått varm på det sättet.
-Bränd ventil. Läst att det är ovanligt på den motorn då dom tydligen, från vad jag läst, övervakas av datorn och ska ge felkod. Dessutom borde den i så fall slå i kolven och det borde väl höras? Drar runt motorn som vanligt för hand.
-kolvring som gått. Då borde ju inte wd40 ligga kvar i cylindern i flera timmar (när kolven är i mitten eller högre, i lägre position ringer mer igenom).
Hur kan jag felsöka vidare? Wd metoden ett tag till tills det blir helt tätt? Kan man utesluta något annat?
Måste ju ha kompression. Vevhusventilationen funkar som den ska. Har testat den.
Nån som har något tips? Den sätter ju inga felkoder, dagens bilar brukar ju sätta felkoder för alla småsaker.
Detta är skumt, blir inte klok på det.
Vill helst slippa ett motorbyte eller en motorrenovering för lilla mycket som bilen är värd. I övrigt är den i toppskick och superskön att köra och drar ca 0.7 blandad körning.
Ja. Vad säger ni? Som tur är har jag en gammal Volvo också så jag kan ta mig till jobbet men behöver få till så jag har denna bilen igång.
Har en Skoda med VW 1.8 tsi motor ea888. Har gått kanon. 15000 mil. Årsmodell 2011.
Dragit lite mer olja än instruktionsboken säger men dom är tydligen så. Behandlad på verkstad för 3000 mil sedan med wd40 metoden och det drog ner förbrukningen.
I maj när jag dragit släp (vilket jag gör lite då och då) så gick den ojämt och ville dö. Startade om. Samma sak. Startade om och gasade på och körde en bit så blev den normal igen.
Ingen motorlampa. Inga felkoder med obd2.
I slutet på juni drog jag släp. Gick bra. Gick bra en sväng till stan efter jag lämnat släpen hemma och problemen kom nästa dag. Skulle till stan. I acceleration och uppförs backe skakar bilen. Körde hem och bytte till andra bilen. Hardyskivan bak var dålig, riktigt dålig, och byttes på verkstad. Inga problem med drivaxlar. Trodde allt skulle funka.
Samma vibration igen. Inga felkoder. Bara i acceleration och då motorn belastas. Pressar lite och får felkod. Missfire cyl 3. Märks att den nu går på 3 cyl. Kör hem och bytte stift och tändspole. Hjälper inte.
Gör kompressionstest och har bra komp (11,6-12,3 bar) på alla cylindrar utom cyl 3 som har 0 bar.
Testar wd40 metoden för att se om det är koksade kolvringar. Rinner igenom i vissa lägen av kolvens position, främst nedre läge.
Får ingen kompression. Fortfarande 0.
Fått tips om bränd ventil och sträckt kamkedja samt dålig spridare.
Har som sagt inga mer felkoder.
Tänker så här:
-Dålig spridare känns det inte som eftersom då borde den ge felkod samt inte påverka kompressionen.
-Sträckt kamkedja. Skulle inte det påverka fler cylindrar? Om det nu är samma som i maj, skulle det gå tillbaka om det vore kamkedjan?
-Trasig topp-packning. Har inget kylarvattenbortfall, bubbel i kylaren, olja i vattnet eller pys. Har ej gått varm på det sättet.
-Bränd ventil. Läst att det är ovanligt på den motorn då dom tydligen, från vad jag läst, övervakas av datorn och ska ge felkod. Dessutom borde den i så fall slå i kolven och det borde väl höras? Drar runt motorn som vanligt för hand.
-kolvring som gått. Då borde ju inte wd40 ligga kvar i cylindern i flera timmar (när kolven är i mitten eller högre, i lägre position ringer mer igenom).
Hur kan jag felsöka vidare? Wd metoden ett tag till tills det blir helt tätt? Kan man utesluta något annat?
Måste ju ha kompression. Vevhusventilationen funkar som den ska. Har testat den.
Nån som har något tips? Den sätter ju inga felkoder, dagens bilar brukar ju sätta felkoder för alla småsaker.
Detta är skumt, blir inte klok på det.
Vill helst slippa ett motorbyte eller en motorrenovering för lilla mycket som bilen är värd. I övrigt är den i toppskick och superskön att köra och drar ca 0.7 blandad körning.
Ja. Vad säger ni? Som tur är har jag en gammal Volvo också så jag kan ta mig till jobbet men behöver få till så jag har denna bilen igång.
0
0
0
0