1950
Sök

Starta enskild firma

12 Inlägg
7 augusti
Trådstartare
#1
Tjena tänkte starta enskild firma istället för att hålla på svart. Har koll på att jag ska registrera bolaget, skatt, moms osv.

Någon som gjort detsamma som har några tips, något jag bör tänka på.

Tanken med detta är att jag ska mest köra rekond, kanske lite mekjobb. Detta är på sidan av mitt vanliga arbete. Så det kommer inte bli nå fullsatsning på detta.

Diagnostekniker
2 595 Inlägg
7 augusti
#2
Nu vill jag inte uppmuntra till svartarbete, men varför?
Om det ändå är lite vid sidan av så.

Hursom, har drivit verkstad som enskild.
Ställ dina frågor.
Har inga direkta tips förutom att bunkra upp alvedon för din framtida huvudvärk.

Up the RA

1 641 Inlägg
8 augusti
#3
Hehe- inte en chans att du kommer vilja köra "eget" bredvid. Det kommer kosta satan, o nåt bättre än alvedon rekommenderas, då dessa e´lika verkningslösa som statens hjälp för små egenföretagare. Landet går åt helvete, så lägg ingen skatt till miljöidioter o andra löss.

Lycka till. Husse

12 Inlägg
8 augusti
Trådstartare
#4
husseman skrev:
Hehe- inte en chans att du kommer vilja köra "eget" bredvid. Det kommer kosta satan, o nåt bättre än alvedon rekommenderas, då dessa e´lika verkningslösa som statens hjälp för små egenföretagare. Landet går åt helvete, så lägg ingen skatt till miljöidioter o andra löss.

Lycka till. Husse
Tur det inte är du som ska köra på då. Du har ingen aning om hur eller vad jag jobbar med så.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 161 Inlägg
8 augusti
#5
Jesper328 skrev:
Nu vill jag inte uppmuntra till svartarbete, men varför?
Om det ändå är lite vid sidan av så.

Hursom, har drivit verkstad som enskild.
Ställ dina frågor.
Har inga direkta tips förutom att bunkra upp alvedon för din framtida huvudvärk.
Haha, jaa det kan behövas. Jag har också haft EF.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 161 Inlägg
8 augusti
#6
Allor skrev:
Tjena tänkte starta enskild firma istället för att hålla på svart. Har koll på att jag ska registrera bolaget, skatt, moms osv.

Någon som gjort detsamma som har några tips, något jag bör tänka på.

Tanken med detta är att jag ska mest köra rekond, kanske lite mekjobb. Detta är på sidan av mitt vanliga arbete. Så det kommer inte bli nå fullsatsning på detta.
Tänk på att firman ekonomi och din ekonomi är samma. Dom hör ihop. Du deklarerar med din lön och din firma tillsammans och det betalar du skatt på. Det är lätt att man får kvarskatt när man driver Enskild Firma.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Diagnostekniker
2 595 Inlägg
8 augusti
#7
Aja för att fortsätta.

Ha tre olika bankkonton.
Företag, skatt, och moms.

Fick jag in en betalning på 1000kr så blev det;
Momskonto - 200kr
Skattekonto - 320kr
Företagskonto - 480kr
Satte alltid av 40% skatt, gött att ha kvar pengar när skatten har betalats in, inte så gött att behöva plocka pengar ur ?företaget? för att betala skatten.

För en kassabok, skit i bokföringsprogram om du inte tänkt omsätta över 1 miljon/år.
Sedan så gör du ett förenklat bokslut.

Du har två val;
1. Lyft momsen på dina bränslekostnader.
2. Kör milersättning på deklarationen.
Jag lyfte momsen då jag tjänade på det, jag fick ju ta bilen in till stan för att köpa en skruv eller något annat till företaget.

Behöver du en ny telefon eller sånt så tar du det på företaget.

Har du t.ex en dator som du köpte förra året för privat bruk, men som nu brukas inom företaget så kan du skriva av halva beloppet.

Staten skall ha dina pengar, helst din skjorta också.
Det är hårt att driva småbolag i Sverige.
Det är dock en rolig erfarenhet ända tills det är dags att deklarera.

Up the RA

12 Inlägg
11 augusti
Trådstartare
#8
Jesper328 skrev:
Aja för att fortsätta.

Ha tre olika bankkonton.
Företag, skatt, och moms.

Fick jag in en betalning på 1000kr så blev det;
Momskonto - 200kr
Skattekonto - 320kr
Företagskonto - 480kr
Satte alltid av 40% skatt, gött att ha kvar pengar när skatten har betalats in, inte så gött att behöva plocka pengar ur ?företaget? för att betala skatten.

För en kassabok, skit i bokföringsprogram om du inte tänkt omsätta över 1 miljon/år.
Sedan så gör du ett förenklat bokslut.

Du har två val;
1. Lyft momsen på dina bränslekostnader.
2. Kör milersättning på deklarationen.
Jag lyfte momsen då jag tjänade på det, jag fick ju ta bilen in till stan för att köpa en skruv eller något annat till företaget.

Behöver du en ny telefon eller sånt så tar du det på företaget.

Har du t.ex en dator som du köpte förra året för privat bruk, men som nu brukas inom företaget så kan du skriva av halva beloppet.

Staten skall ha dina pengar, helst din skjorta också.
Det är hårt att driva småbolag i Sverige.
Det är dock en rolig erfarenhet ända tills det är dags att deklarera.
Hur menar du med dator osv, hur lägger jag in det i företaget,
Sen ta telefon på företag, det går väl inte eftersom det är enskild de blir väl på mig då?

Diagnostekniker
2 595 Inlägg
12 augusti
#9
Du lägger in datorn som en tillgång/inventarie.
Avdrag görs direkt om den kostar mindre än ett halvt prisbasbelopp ~26.000kr.
Köpte du en dator förra året för privat bruk men nu brukar den i företaget kan du dra hälften av kostnaden OM jag minns rätt.
Har förträngt det mesta då de inte gör det enkelt för en att köra bokföring. smile

Du och företaget är samma juridiska person, men köper du en ny telefon så får du dra momsen om den brukas inom din verksamhet.

Precis som med bränslekostnader om du använder din privata bil i tjänsten.
Du får dra moms eller nyttja milersättningen, för en körbok om du väljer det senare.
Du får givetvis inte dra momsen för det bränslet som förbrukas vid privat körning.. smile

Du kan ange din bil som en tillgång i företaget, men detta krånglar till det.
Kommer ej ihåg varför, men jag tjänade som sagt på att använda min ?privata? bil i tjänsten och dra momsen på bränslet.

Up the RA


Sök