Batteriet är det inte om startmotorn går som normalt när du försöker starta igen. Är det dött eller svagt med strömmen kan det vara batteriet. Eller generatorn.
Vore felet generatorn skulle felet bete sig liknande ovan. Dvs startmotorn skulle inte funka normalt vid startförsök.
Med 14.5v när den går fungerar generatorn.
Just då, i alla fall.
Inget tyder på batteri eller generator baserat på info så här långt.
Antennring/startspärr stannar aldrig en motor som går, och skulle inte gå hela 5sek vid start. Snarare hosta innan fortsatt stendöd. Möjligen.
Tvivlar på att en så pass ny bil har nån stenålderslösning. Skulle nog inte få startmotoringrepp ens utan nått pipande om felaktig nyckel..
Bränslepumprelä? Ja, jo.
Men är nog troligen inbyggt i nån modul, men...Kanske inte.
Nästa steg är felkoder.
Stendöd efter att ha tvärdött och återstartar lätt vid annat tillfälle man ju gissa på en givare, tex vevaxel eller kamaxelsensor. Då bryts soppapumpen ofta.
Men, det är ingen gissning att agera på!!!!
Felkoder!
Senast redigerat av Mossan1 (16 augusti )