Jag har väldigt dålig koll på bilar så ni får ha lite överseende med en eventuellt lite dum fråga. Jag har hittat en BMW 520 d från 2015 som jag vill ha men som gått 28 000 mil och som ligger på gränsen för min budget. Den är fullservad och jag skulle fortsatt serva enligt manual. Jag kör 5000 mil om året. Är det naivt att tro att jag kan klämma ut 5000 mil/år i tio år om jag kör oljebyte var 1000:e mil och i övrigt sköter å servar den bra? Alltså att massa grejer går sönder så som grejer gör på äldre bilar fattar jag ju men jag tänker på själva motorn. Eller får jag räkna med att den kan vara slut vid typ 40-50 000 mil? Tacksam för input!
Jag har väldigt dålig koll på bilar så ni får ha lite överseende med en eventuellt lite dum fråga. Jag har hittat en BMW 520 d från 2015 som jag vill ha men som gått 28 000 mil och som ligger på gränsen för min budget. Den är fullservad och jag skulle fortsatt serva enligt manual. Jag kör 5000 mil om året. Är det naivt att tro att jag kan klämma ut 5000 mil/år i tio år om jag kör oljebyte var 1000:e mil och i övrigt sköter å servar den bra? Alltså att massa grejer går sönder så som grejer gör på äldre bilar fattar jag ju men jag tänker på själva motorn. Eller får jag räkna med att den kan vara slut vid typ 40-50 000 mil? Tacksam för input!
78000 mil vid 19 år är rejält långt för de flesta bilar. Så det kommer vara en chansning vad du än köper...
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Här kommer det finnas många olika åsikter, och lika många rätta svar. Jag personligen håller inte med dig där, jag personligen hade köpt en äldre bil, förmodligen lite äldre (=billigare) än TS tittar på, med motiveringen att även om den skulle rasa och man får köpa en till så är det fortfarande billigare än värdeminskningen på en fabriksny bil. Men här finns det ju inte ett "rätt" svar, utan allt beror på personliga omständigheter, tycke och smak.
Till TS: Jag hade nog rekommenderat att kolla på en asiat, en Toyota, Honda eller liknande, de har kanske inte samma körglädje som en BMW men det är betydligt större chans att den håller "hela vägen".
Sen skulle jag oavsett vilket inte rekommendera att spendera hela budgeten på inköpet. Spara en del av den för ev reparationer - saker kan hända oavsett vad du köper, och då är det surt att stå där utan pengar och med en trasig bil. Skulle det sen inte behövas så är det ju bara bra, extra pengar på banken brukar de flesta inte klaga över.