2672
Sök

Enyaq "Gränsen för batteriskyddet har överskridits"

3 Inlägg
20 oktober
Trådstartare
Hej!

Får ett meddelande varje dag när jag laddar min Skoda Enyaq, får som en pushnotis från skodaappen:

"Gränsen för Batteriskyddet har överskridits."

"För att fortsätta använda fjärrstyrning, inaktivera gränsen"

När jag klickat på notisen öppnas appen, men det finns liksom ingen info vad som är fel eller vad man ska göra?? Mycket förvirrande, för jag har ingen gräns.. Den laddar alltid till 100%.

Bugg i appen?

Mvh

3 Inlägg
22 oktober
Trådstartare
Hittade ett alternativ i appen som inaktiverar meddelande om under "Profil" / "Information" så finns meddelandeinställningar, där har jag nu bockat ur: "Batteriskydd. Meddela mig om olika sätt att öka batteriets livslängd.". Känns lite som man försökt gömma dessa inställningar.. Får se om det hjälper..

3 120 Inlägg
22 oktober
Gurgelburner skrev:
Hittade ett alternativ i appen som inaktiverar meddelande om under "Profil" / "Information" så finns meddelandeinställningar, där har jag nu bockat ur: "Batteriskydd. Meddela mig om olika sätt att öka batteriets livslängd.". Känns lite som man försökt gömma dessa inställningar.. Får se om det hjälper..

Bilen gnäller för att den inte vill ladda till 100% varje gång? Verkar finns 5% inbyggt skydd men kanske vill bilen ha något mer i vardagen om det går att ställa in
Senast redigerat av viccoA (22 oktober )

3 Inlägg
28 oktober
Trådstartare
Hjälpte inte.. Får fortfarande det störiga meddelandet.. Tre, fyra gånger vid varje laddsession..

Jag trodde ju först att det hade med något batterisparande att göra, så att man inte ska ladda fullt varje gång.. Men det verkade inte rätt. Efter en googling på engelska hittade jag en tråd om samma sak.. Det handlar tydligen om att appen blockeras av bilen, för att spara på 12v batteriet.

Problemet alltså delvis löst. Får ju fortfarande det störiga meddelandet! smile

3 120 Inlägg
29 oktober
Aha 12v problematik finns på "ofärdiga" elbilar som tex hemtjänstens Renault Zoe. Andra elbilar laddar 12v närsomhelst oavsett om bilen är igång eller inte.

Börjar ditt 12v batteri bli dåligt? Den ska visa "service charging system" i displayen om 12v är defekt eller dåligt enligt google.

Sök