3444
Sök

Någon bra och trevlig stad att jobba och bo i?

FreddeK
15 februari 2007
Trådstartare
Jo som topicen lyder så är jag inne på att röra mig från Eskilstuna efter cirka 24år. (född i gbg)

Så ge mig mycket bra förslag om var man kan bo och jobba. Har mestadels kört truck i tio år så det kan jag ju hålla på med ifortsättningen också.

helst inga förslag på dassiga förorter då jag bor i halvslumm redan nu! är så less på folk som gör som dom behagar och inte rättar sig efter vett och etikett!

Så kom igen ge mig bra förslag nu!

Mvh Freddegrädde

Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 februari 2007
jönköping ?? fin stad det jämter vättern big_smile
fast inte direkt världens billigaste lägenheter där

FreddeK
15 februari 2007
Trådstartare
Team-Adolfsson skrev:
jönköping ?? fin stad det jämter vättern big_smile
fast inte direkt världens billigaste lägenheter där

Har funderat på Jönköping men hur är bostadsmarknaden där? svårt att få lägenheter?

562 Inlägg
15 februari 2007
Stockholm dock ej centrum utan någon förort tex sundyberg? järfälla? solna? (solna har lägs skatt i hela landet, 28% tror jag den är på, om man ska tro jobbar polarna dock)

Och om du bosätter dig i järfälla så ta skälby smile bara villaområden inge slum nära till stockholm centrum bara pendeln in i 18 min smile
Senast redigerat av tobi (15 februari 2007)

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!

892 Inlägg
15 februari 2007
tobi skrev:
Stockholm dock ej centrum utan någon förort tex sundyberg? järfälla? solna? (solna har lägs skatt i hela landet, 28% tror jag den är på, om man ska tro jobbar polarna dock)

Och om du bosätter dig i järfälla så ta skälby smile bara villaområden inge slum nära till stockholm centrum bara pendeln in i 18 min smile

Jao, flyttade nyss till Stockholm och jag kan faktist rekommendera Vällingby. H-vete vilket lugnt område! wink
Flyttade från en stad, Arvika, med 25.000 invånare, och där är det ett jävla liv på helger. I Vällingby känns det som om man har flyttat ut på landet. ;P
Vet inte om det räknas till slum, lite betong är det väl allt på sina ställen, och det ska väl erkännas att jag inte sett såå jäkla mycket av Stockholm, men ändå... smile

De håller ju på att bygga om hela Vällingby centrum, från 99 affärer till 199, så jobb kommer nog, och det är runt 25-30 min in till T-Centralen med tunnelbanan.

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
15 februari 2007
Skaraborgsområdet! Lidköping eller Skövde om du vill ha stadslivet. Lidköping ligger fint vid Vänern med allt vad det innebär, det är låg arbetslöshet och fina omgivningar, bland annat har du Kinnekulle inom synhåll.

Det är lätt att pendla mellan orterna i Skaraborg, bor man i Lidköping har man också Skara, Skövde, Mariestad, Götene och Vara inom en femmilaradie. Större centra(och havet) finns närmast i Trestad (Uddevalla-Trollhättan-Vänsersborg), kring åtta mil söderut, och det är ungefär 15 mil till Göteborg, dit det också går direkttåg.

Dessutom är det billigt att leva och bo här. Lidköping har väl "normalpriser" men lägenheter finns att hyra och det byggs massor av nya bostadsrätter och villor också. I grannkommunerna kan man köpa hus riktigt billigt, pappa köpte nyligen hus bara någora kilometer från Kinnekulle ring, uppe på berget en halvmil från Götene och betalade cirka 500 000 för en välhållen villa med fem rum och kök och stor tomt med bra uthus.

Området är också mycket aktivt med bilsport. Här arrangeras dragracing och bilutställningar och det finns också många jänkebilsklubbar. Folkrace och rally är populärt, rallycross-SM hålls varje år på Kinnekulle Ring och just nu byggs en ny stor motorsportarena i Lidköping.

Kort sagt - här finns vacker natur, bra bostäder till rätt pris, hyfsat gott om jobb, mängder av fritidsaktiviteter... smile
Du är så välkommen till vårt område! smile

Har själv rötterna här men har bott både i Bromma (jobbat i Vällingby - trivsamt, och i city,- rörigt... wink )och Jönköping, som båda är helt okej, men Stockholmsområdet har jag aldrig trivts i. För dyrt och för trångt! wink
Jönköping är mycket trevligt, men inte helt billigt. Annars är det bra kommunikationer, nära till det mesta (eller i alla fall bra vägar) och även där har du vackra omgivningar.

Men det är också svårt att råda när man inte vet vad du är ute efter förutom vettigt boende och jobb? Har du andra intressen än bilar? Vill du ha eget hus? Söker du nattliv? Gillar du att dyka eller köra enduro? Drömmer du om båt? Husdjur? Med fler hintar om vad du söker är chansen större att man kan tipsa dig så du hamnar rätt! Livet är så mycket mer än bostad och jobb! big_smile

Lycka till och fråga vidare om det är något!

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

FreddeK
15 februari 2007
Trådstartare
oj tack för era inlägg! Ellen vad jag söker är nog ro...gillar att fiska och bilar är stort intresse...
Jag är ingen krogmänniska så det kan kvitta men det är skönt att ha lite folk runtom sig ibland.
vad jag söker är svårt att säga nu...men eskilstuna har jag gjort och att köpa hus här är bara att glömma...snittpriser på villor är 1,5 miljoner....då får man en villa byggd på 60talet.

Vad jag vill jobba med är nog allt möjligt...vore kul att börja köra grävmaskin eller hjullastare...men jag är inte rädd för att hugga i och lära mig nya saker. som det ser ut nu så får jag bara pengar i plånboken från volvo men känner att det ger mig inte ett skit...jobbar som inventerare...ja lät jättespännande. Kan säga att det är 100 000 artikelnummer som skall inventeras varje år...usch!

men jag skall kolla upp Lidköping lite mera på nätet.

Ännu en gång tack för era svar! betyder mer än ni kan ana!

12 Inlägg
15 februari 2007
Självklart ska du till storstan Stockholm....smile
Bra med jobb och mindre bra med bostäder..hehhe...

Det är inte farten som skadar, utan dom plötsliga stoppen.....

406 Inlägg
15 februari 2007
Helsingborg är helt klart svårslaget på somrarna. Lagom stor stad, relativt lugn. Om vi förstått allt rätt så har vi störst race (näst efter Sthlm) på somrarna. Nära till Danmark och resten av alla ölproducerande länder. wink

My way or the highway? I take both sideways

2 258 Inlägg
15 februari 2007
Ja, med den inställningen kan jag åter rekommendera området här i Skaraborg. Och det finns ju fler orter än Lidköping. Dessutom ligger regionen bra till för att bibehålla kontakt med andra områden i landet. 

Undrar du över något vad gäller mina omgivningar får du gärna fråga, jag ska göra vad jag kan för att svara.

Vi köpte vårt hus, 80 kvadratmeter, 5 rum och kök (små rum wink ) för åtta år sedan för 230 000. 4000 kvm tomt, garagelänga. 1 km till sjön med hamn, klippor, sandstrand och grillplatser. I Lidköping är priserna som du beskriver ungefär, men ett par mil utanför får man en rejäl kåk med uthus för 500 000 eller mindre, utan problem. Pappas ställe hade inga renoveringsbehov alls, bara att flytta in. Vi hade lite väl mycket 70-talsstandard så vi har grejat en del med vårt hus.

Gör sökningar på hemnet och bovision till exempel så ska du se. Kolla kommunerna runt Lidköping också, Götene tycker jag själv är suveränt att bo i, Mariestad är inte dumt, och även om man hamnar inåt slätten är det ju aldrig långt till sjön här i området.

Och tveka inte att höra av dig med fler frågor, jag hjälper dig gärna om jag kan! smile

// Ellen

FreddeK
15 februari 2007
Trådstartare
incuz...näj näj inte stockholm! jobb har ni men staden verkar inte ett dugg charmig alls. blir bara fövirrad där...hehe

Ellen: jag ska spana lite mera på dom städer du har angivit. vet du hur det ser ut på arbetsmarknaden i din komun? lager etc?

Mvh fredde

2 258 Inlägg
15 februari 2007
Tja, några stora arbetsgivare i området är Dafgårds i Källby, ligger i Götene kommun bara en mil utanför Lidköping, de vet jag har sökt truckförare ganska nyligen också.
Sedan har Arla en jätteanläggning i Götene också. Och vad gäller Lidköping har jag dålig koll på specifika arbetsplatser, men jag vet att arbetslösheten är låg. Lidköping består av väldigt många mindre företag, så det är mer flexibelt där, inga jättearbetsplatser där "alla" jobbar liksom.
Götene är en sån där liten ort där fler från andra kommunen pendlar in till arbete än som pendlar ut till andra kommuner... smile

I Mariestad är Elecrolux kylskåpsfabrik den stora arbetsgivaren tillsammans med Metsä-Tissue som gör papper, men där vet jag att det varit hot om uppsägningar. Om du redan idag jobbar på Volvo kanske det går att göra en förflyttning inom koncernen, de har ju en stor motorfabrik i Skövde.

Nere i Vara finns några stora lastbilscentraler också, om jag ska tänka truck och lager. Och sätter man sig söder om Lidköping är det många som pendlar ner till Trollhättan med Volvo och Saabs stora fabriker.

Men det där med jobb är så svårt, det som passar en passar inte alls för en annan. Men det brukar vara ganska gott om annonser i lokaltidningarna. Om jag skulle flytta någonstans skulle jag nog trava runt på arbetsplatserna och presentera mig och se om det finns intresse, de flesta jobb kommer ju aldrig ut på annons.

Brorsan kör grävmaskin, är född -85. Han har en Cheva Monte Carlo från 80-talet som han kör med, En Nissan King Cab diesel från 2003 som han kör med och en Cheva -55 som han importerat från USA och renoverar. För ett år sedan köpte han hus utanför Mariestad, med rejäl ladugård och ett par garage samt lite mark. Har för mig han betalade 240 000 för kåken. Här i området funkar det liksom att LEVA, man behöver inte spara i hundra år eller tjäna miljoner för att kunna ha en rik tillvaro. Att det dessutom finns stora naturvärden i krokarna och närhet till sjöar, skog och mark gör ju inte saken sämre.

// Ellen smile

2 258 Inlägg
15 februari 2007
Kom just på, vi har ju massa småhusproducenter i Götene också, de har ju en hemskans massa transporter såklart! Vilka är det nu då? Götenehus? Värsåsvillan? Detta minne... wink
Du hittar det säkert... smile

// Ellen smile

EDIT: Gör ett litet tillägg också: Söker du jobb via ams.se slår du på Västra Götalands län. De kommuner som är inom pendlingsavstånd (max sex mil/mindre än en timme) från Lidköping är:
Lidköping *nähä?* wink
Götene
Skara
Vara
Grästorp
Mariestad
Skövde
Senast redigerat av vulture (15 februari 2007)

FreddeK
15 februari 2007
Trådstartare
Ellen du är ju en klippa=) ser ju faktiskt ut som att västra götalandslän roppar på mig=)

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
15 februari 2007
Bo i Surahammar (billiga hus och mycke entusiastbilar) och jobba i Västerås!!!
Har ju hela ICA centrallagret där Server, Coop mm

och så är inte farbror blå så mycke i Sura
(om man måste "provköra" något från garaget).

Ännu ett förslag bara!

- V8 - 4 ever . . .

2 258 Inlägg
15 februari 2007
Haha, ja, nu vågar jag snart inte skriva mer för då riskerar jag väl att åka dit på "raggning" wink
Fast det är väl ok att ragga nytt folk till en region man själv trivs så himla bra i? big_smile

Och eftersom jag arbetat i de flesta kommuner i länet och bott i ett flertal så har jag ju faktiskt lite kunskaper att dela med mig av. Var ju journalist på flera av lokaltidningarna tills jag blev sjukskriven för sju år sedan, men innan dess flängde jag runt rätt friskt... smile

Vore det inte för den lilla detaljen med jobb skulle jag gärna rekommendera Karlsborg, ligger inklämt på en smal landremsa mellan Vättern och en sjö som heter bottensjön. Skulle ha en övernattningslägenhet där ett år, och upptäckte att det var nära nog omöjligt att INTE få sjöutsikt och krypasvtånd till en fin sandstrand vart man än befann sig på orten?! Till och med skolorna hade egna badstränder!? Men som sagt, jobb är det värre med i den norra länsdelen. Och då funkar det ju inte, liksom. sad

Själv uppskattar jag ju att ha naturen runt knuten men ändå civilisationen inom räckhåll, och då tror jag inte man kan bo så mycket bättre för de här kostnaderna... smile

// Ellen *sitter o äter vid skärmen, familjen är hos svärmor och dit ville jag inte följa med*

220 Inlägg
15 februari 2007
Blir det Lidköping så kan jag tipsa om att Kinnegrip söker folk. Jobbar där själv nämligen;)

2 258 Inlägg
15 februari 2007
Nudu Freddeponken, nu har vi marknasfört området, berättat om huspriserna och de vackra omgivningarna, och så kom Necrodamus med jobb också! big_smile

Dags att komma ner på ett studiebesök och se härligheten i verkligheten också? wink

// Ellen

SLK
610 Inlägg
15 februari 2007
Freddeponken skrev:
Jo som topicen lyder så är jag inne på att röra mig från Eskilstuna efter cirka 24år. (född i gbg)

Så ge mig mycket bra förslag om var man kan bo och jobba. Har mestadels kört truck i tio år så det kan jag ju hålla på med ifortsättningen också.

helst inga förslag på dassiga förorter då jag bor i halvslumm redan nu! är så less på folk som gör som dom behagar och inte rättar sig efter vett och etikett!

Så kom igen ge mig bra förslag nu!

Mvh Freddegrädde

Inte sugen på att komma tebax till GBG ? smile

FreddeK
15 februari 2007
Trådstartare
Necrodamus skrev:
Blir det Lidköping så kan jag tipsa om att Kinnegrip söker folk. Jobbar där själv nämligen;)

aha nice...vad gör man där då? ja du Ellen nu blir det ett projekt...vill helst lämna staden innan sommaren=)

Sök