3653
Sök

Köpråd golf gti mk7.5

18 Inlägg
söndag 19:06
Trådstartare
Jesper328 skrev:
kimsahl skrev:
Mossan1 skrev:
Bytet av oljan för kopplingen är viktigt, och det är var 6000mil.
Lite dyrt, men annars kommer problemen smygande.

Tror dom flesta med dubbelkoppling i oljebad har 6000mil.
Även Volvo/Ford's Powershift har det, tex.

Ah men det har jag koll på, därför kollar jag på en som gått 6000 mil där den servicen redan är gjord. Eller hitta en annan lösning. Vet du vad normal serviceansvar kostar för en gti? Om man inte tar ?stora? servicen med växellådas service

Har för mig att en DSG-service kostar kring 9000kr hos t.ex Möller.
Ett servicekit med originalgrejer kostar kring 3000kr, och ett eftermarknads kring 1500kr.

Edit: läste fel, en vanlig mellanservice tippar jag ligga kring 4-5.

DSG servicen som du sa kosta kring 9000kr, är det fortfarande tillsammans med tändstift, motorolja osv osv.

18 Inlägg
söndag 19:08
Trådstartare
Och  för att fortästta på spåret servica, är det bra att gå till Volkswagens egna service lokaler , som i min stad toveks bil. eller räcker de bara med att ta hos en "bra" service verkstad? För tror ju inte garantierna finns kvar på dessa golfar från 2019 på samma sätt.

Forummoderator
18 191 Inlägg
söndag 19:29
kimsahl skrev:
Och  för att fortästta på spåret servica, är det bra att gå till Volkswagens egna service lokaler , som i min stad toveks bil. eller räcker de bara med att ta hos en "bra" service verkstad? För tror ju inte garantierna finns kvar på dessa golfar från 2019 på samma sätt.

En originalverkstad är ju bra om det fortfarande finns en obruten kedja av servicear hos dessa. Då kan du får ersättning via F-bolag när den rasar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 902 Inlägg
söndag 20:30
kimsahl skrev:
Jesper328 skrev:
kimsahl skrev:

Ah men det har jag koll på, därför kollar jag på en som gått 6000 mil där den servicen redan är gjord. Eller hitta en annan lösning. Vet du vad normal serviceansvar kostar för en gti? Om man inte tar ?stora? servicen med växellådas service

Ett servicekit med originalgrejer kostar kring 3000kr, och ett eftermarknads kring 1500kr.

DSG servicen som du sa kosta kring 9000kr, är det fortfarande tillsammans med tändstift, motorolja osv osv.

Nej, enbart DSG.
Not: har FÖR mig att polarn på Möller uppgav att det kostar därikring på den tiden jag körde en Mk7R, typ 6-7 år sedan.
Kan ha varit inkl. oljebyte i Haldexen, men det är ändock en mindre kostnad.

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
14 419 Inlägg
söndag 20:59
Mossan1 skrev:
Lägga I N i köer är ingen idé, för den drar inte mer än sekunder fasthållen på broms stillastående. Så smart är den. Men låter man den flytta sig stup i ett eller krypa sakta sakta framåt gnuggar den lameller.

Vissa Audi har DSG. Andra S-tronic.
Beror på om motorn är rakt eller på tvären

make sens..med vinkeln på motorn smile

som rs3 har den på tvärens så dsg.. rs6 s-tronic   säkert samma låda med olika namn smile

Jesper328 skrev:
kimsahl skrev:
Jesper328 skrev:

Nej, enbart DSG.
Not: har FÖR mig att polarn på Möller uppgav att det kostar därikring på den tiden jag körde en Mk7R, typ 6-7 år sedan.

9k på lådan fick polarn på sin passat    han grät nog inombords.. snålare människa finns inte smile

Kör fort så hinner inget hända...

18 Inlägg
söndag 20:59
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
kimsahl skrev:

En originalverkstad är ju bra om det fortfarande finns en obruten kedja av servicear hos dessa. Då kan du får ersättning via F-bolag när den rasar.

menar du att man inte skulle få täckt försäkring om något hade hänt bara för man inte servat hos Volkswagens egna, eller om någon brutit och servat den hos någon annan?

18 Inlägg
söndag 21:04
Trådstartare
Growe skrev:
Mossan1 skrev:
Lägga I N i köer är ingen idé, för den drar inte mer än sekunder fasthållen på broms stillastående. Så smart är den. Men låter man den flytta sig stup i ett eller krypa sakta sakta framåt gnuggar den lameller.

Vissa Audi har DSG. Andra S-tronic.
Beror på om motorn är rakt eller på tvären

make sens..med vinkeln på motorn smile

som rs3 har den på tvärens så dsg.. rs6 s-tronic   säkert samma låda med olika namn smile

Jesper328 skrev:
kimsahl skrev:

Nej, enbart DSG.

9k på lådan fick polarn på sin passat    han grät nog inombords.. snålare människa finns inte smile

trodde de inte var så pass dyrt, Morsan har en Audi Q3 med ett DSG system, inte DQ381. Tror DQ500. Hon skulle göra 6000 mil servicen och hon fick offert från Toveks på 12000:- Då ingick allt i servicen inkl. servicen på växellådan.  Men hon fick en annan offert från MECA där de tog 7000:- för samma, vilken hon valde MECA då.

136 Inlägg
Igår 10:18
Det finns problem med (nästan) alla bilar, tycker inte du ska låsa in dig för mycket på att något specifikt eventuellt kan gå sönder.

Jag äger en liknande bil, tänk motsvarighet till Golf R och det viktiga för mig vid köpet var att:
* Den ej ska ha varit optimerad.
* Låga mil (Under 6000 precis som du)
* Få ägare
* Servad minst en gång varje år, oavsett om tillverkaren säger att den kan servas vartannan.

Finns det några garantiåtgärder som har gjorts på MK7.5 GTI? Kolla isåfall upp så det har gjorts!

Jag utgår från att samtliga hot-hatches har körts hårt 99% av sin livstid, det är trots allt ofta unge förare utan konsekvenstänk som äger bilarna. Men dessa bilar är också byggda för att köras hårt.

Köp och njut! Jag älskar min hot-hatch!

18 Inlägg
Igår 11:43
Trådstartare
Vansterfilen skrev:
Det finns problem med (nästan) alla bilar, tycker inte du ska låsa in dig för mycket på att något specifikt eventuellt kan gå sönder.

Jag äger en liknande bil, tänk motsvarighet till Golf R och det viktiga för mig vid köpet var att:
* Få ägare
* Servad minst en gång varje år, oavsett om tillverkaren säger att den kan servas vartannan.

Finns det några garantiåtgärder som har gjorts på MK7.5 GTI? Kolla isåfall upp så det har gjorts!

Jag utgår från att samtliga hot-hatches har körts hårt 99% av sin livstid, det är trots allt ofta unge förare utan konsekvenstänk som äger bilarna. Men dessa bilar är också byggda för att köras hårt.

Tack.

Jag pallar bara inte med krångel, men jag vet jag ska inte låsa in mig för mycket på problemen, å andra sidan lär inte så mycket problem tillkomma på en bil som gått 6000mil, i så fall har man eventuellt fått ett måndagsexemplar.
Men jag gillar de kriterierna du gick efter, som du sa, liknande mina.
Jag ska även kolla garantiärenden, vet du vart man kan söka upp det, eller är det på den specifika "bilen" man köper?

18 Inlägg
Igår 15:34
Trådstartare
Sen om någon vet, jag har kollat runt lite på serviceintervaller på DSG DQ381 lådan, vissa hävdar att den ska servas (oljebyte) vid 12000 mil första gången medan andra 6000 mil. Har även hört av mig till Toveks Bil men har ej fått svar, får testa ringa. Men om någon här vet hade de också underlättat!

136 Inlägg
för 10 timmar sedan
kimsahl skrev:
Vansterfilen skrev:

* Få ägare

Tack.

Jag pallar bara inte med krångel, men jag vet jag ska inte låsa in mig för mycket på problemen, å andra sidan lär inte så mycket problem tillkomma på en bil som gått 6000mil, i så fall har man eventuellt fått ett måndagsexemplar.
Jag ska även kolla garantiärenden, vet du vart man kan söka upp det, eller är det på den specifika "bilen" man köper?

Sök upp regnumret på car.info. Där brukar återkallelser visas bland händelser.

Samt läs igenom varumärkesspecifika forum. Det var så jag fick reda på vilka fel etc som var typiska för min bil.

18 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Vansterfilen skrev:
kimsahl skrev:
Vansterfilen skrev:

* Få ägare

Tack.

Sök upp regnumret på car.info. Där brukar återkallelser visas bland händelser.

Samt läs igenom varumärkesspecifika forum. Det var så jag fick reda på vilka fel etc som var typiska för min bil.

Tack!

Sök