3862
Sök

Besiktning idag - fel på huv

40 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
#1
Jag va på bilprovningen idag i sisjön. Allting gick bra fram tills dess att han började hålla på me  motorhuven. Han klagade på att den inte stängdes när man släppte motorhuven. Men jag förklarade för han att man måste trycka ner huven eftersom det e en sportbil. Men han var väldigt envis och underkände mig bara för att huven "kärvde". Sedan när jag kom hem, så skulle jag öppna motorhuven men det gick inte... Han hade gjort så att spaken som öppnar motorhuven hade fastnat. Med andra ord det går inte å öppna motorhuven nu.

Jag undrar för det första om det ens går å underkänna en bil för att motorhuven inte stängs ordentligt? Har det med trafikfunktioner å göra?

Å för det andra, han paja spaken så jag kan inte öppna huven ens... Det e väl tjänstfel?

Vad tycker ni? Funderar på att dra dit imon å snacka med chefen å få dom fixa min huv...

Tacksam för svar


Kettunen
15 februari 2007
#2
Gör det!!! Hjälper inte chefen så anmäl honom för tjänstefel! Då ryker hans jobb i alla fall så får han känna på samma skit tillbaka

1 926 Inlägg
15 februari 2007
#3
Haha vilken jävla pajas tongue

873 Inlägg
15 februari 2007
#4
Jo det går nog att underkänna på en sådan punkt.
Ponera att det varit en "vanlig" huv som kärvat och krävt våld att stänga.
Då kan ju det betyda att mekanismen som håller den stängd inte heller fungerar som den ska.

Då finns ju risken att den flyger upp när du kör och vållar en trafikolycka.

Hände mig en gång på motorvägen, var bara att sticka ut huvudet genom rutan och köra av motorvägen.
Hade det hänt mitt under en omkörning hade jag kanske varit stekt.
Förbannat läskigt. Funderade på race/traktor style huvlås efter det.

Så man förstår ju varför kontrollpunkten finns även om den kanske tillämpades felaktigt i ditt fall.

Don't get mad, get even.

SSS -12
3 217 Inlägg
15 februari 2007
#5
Kettunen skrev:
Gör det!!! Hjälper inte chefen så anmäl honom för tjänstefel! Då ryker hans jobb i alla fall så får han känna på samma skit tillbaka

Om besiktningsgubben får skit, hur mycket tjänar roller på det då?

Besiktningen är ersättningsskyldig för saker som gått sönder under deras tak, sålänge det inte påverkar säkerheten. Huven ska gå att stänga fast med rätt våld, han har uppenbarligen använt fel våld.

Gå tillbaka och förklara situationen, vill de inte åtgärda felet så gör du en anmälan på det! Det är trots allt deras fel att det har blivit så.

De kan inte säga så mycket, han kan aldrig påstå att huven inte går att stänga när han haft den uppe och den efter det inte går upp igen! Stå på dig

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

873 Inlägg
15 februari 2007
#6
Fuckface skrev:
Besiktningen är ersättningsskyldig för saker som gått sönder under deras tak, sålänge det inte påverkar säkerheten. Huven ska gå att stänga fast med rätt våld, han har uppenbarligen använt fel våld.

Besiktningsmännen använder alltid "fel" sorts våld på golvet på mina bilar.

De förstår inte att ett helt golv måste smekas. Inte hammras på, då blir det ett trasigt golv wink

Don't get mad, get even.

Kettunen
15 februari 2007
#7
Sandman eller e du bara rädd för att all rost ska rammla av haha? tongue

873 Inlägg
15 februari 2007
#8
Rost!?
Aj aj. Inte svära nu wink

Bara lite skönhetsfläckar som kommer med åldern. (fast min äldsta bil har ingen rost alls...)
Allt går bra med lite kärlek, våld och en MIG.

Don't get mad, get even.

40 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
#9
Hahaha tack gubbs! ska dit imon å reda ut det här... vägrar lägga ut en krona till...dom får fixa det :d


Fartglad
336 Inlägg
16 februari 2007
#10
Sandman skrev:
Jo det går nog att underkänna på en sådan punkt.
Ponera att det varit en "vanlig" huv som kärvat och krävt våld att stänga.
Då kan ju det betyda att mekanismen som håller den stängd inte heller fungerar som den ska.

Då finns ju risken att den flyger upp när du kör och vållar en trafikolycka.

Hände mig en gång på motorvägen, var bara att sticka ut huvudet genom rutan och köra av motorvägen.
Hade det hänt mitt under en omkörning hade jag kanske varit stekt.
Förbannat läskigt. Funderade på race/traktor style huvlås efter det.

Så man förstår ju varför kontrollpunkten finns även om den kanske tillämpades felaktigt i ditt fall.

Hehe snacka om att jag skulle bli nojjig efteråt om ngt sånt skulle hända mig. tongue

Power without Quattro is useless!

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
16 februari 2007
#11
jag fick en två för att jag saknade radioantenn bak på min manta -88.. deni, korrumperade besiktningsmän:P

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

519 Inlägg
16 februari 2007
#12
JeyKay skrev:
jag fick en två för att jag saknade radioantenn bak på min manta -88.. deni, korrumperade besiktningsmän:P

Ja den 2an är ju ovanlig, lr inte...
Fast jag tycker dom kunde sätta en "bra att veta" på det ist.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
16 februari 2007
#13
Hur kan man få underkänt pga en saknad radioantenn? O_o


Administratör
2 980 Inlägg
16 februari 2007
#14
FL3JM skrev:
Hur kan man få underkänt pga en saknad radioantenn? O_o

man brukar få det om antennfoten sitter kvar

En kopp av den svarta såsen...

30 Inlägg
16 februari 2007
#15
Goffen skrev:
FL3JM skrev:
Hur kan man få underkänt pga en saknad radioantenn? O_o

man brukar få det om antennfoten sitter kvar

Dom anser att man kan skada sig på den, tex. om du kör över en gammal tant som rullar över bilen... Ställde frågan när jag åkte dit på att jag bara hade antenfästet kvar och fick det som svar.

Riktiga bilar har 3 pedaler!

845 Inlägg
16 februari 2007
#16
haha fan vad surt. wink


KenoshaMuscle
16 februari 2007
#17
Jo, dom e roliga på SBP. Håller med annat inlägg: bara o åka tbx o påtala att dom sabbat huvlåset. Hur dom reagerar på d vete f-n, men nu kan dom ju inte klaga på att huven riskerar å åka opp i alla fall!

Ordentligt huvlås krävs för att garantera säkerheten vid färd så att huven inte åker upp, skadar andra medtrafikanter alternativt skymmer sikten hos föraren med föranledning att ett olyckstillbud kan ske!

Samtidigt har en del besiktningsmän åsikter på att man sätter på EXTRA huvlås (typ hoodpins) pga "vass kant"! Blir ju 100% säkert då tycker ju jag...

Åk in o hör vad de säger. Tycker det är deras skyldighet att åtgärda ett fel som klart o tydligt uppkommit i samband med besiktning. SBP ska tillhandahålla en tjänst - INTE fungera som maktapparat!

MVH

KenoshaMuscle
Senast redigerat av KenoshaMuscle (16 februari 2007)

396 Inlägg
16 februari 2007
#18
Berätta hur det gick när du har varit där!


Sök