OK,
Då tar vi det en gång till:
Compression ratio är geometriskt kompressionsförhållande. Vilket skall vara precis som du skrev. Detta är något man räknar ut och det är alltid det samma (det är förhållandet mellan total volym i en cylinder och volymen i förbränningsutrymmet när kolven står i öd) även om motorn är tokslut.
Det som trådskaparen mätte är kompressionstrycket, dvs det tryck som byggs in i förbränningsutrymmet och detta är en annan sak.
/Göran
Toffe10 skrev:
Sharky skrev:
7-9 bar i komptryck är slut motor....
Håll isär geometriskt komp och kompressionstryck.
/Göran
Toffe10 skrev:
Du ska ha 9 bar i komp på din B230ET enligt haynes boken, så du har lite väl högt...Som tum regel kan man säga att en turbo maskin ska ha 7-9 bar på grund av att kompe blir större när turbon börjar ladda, och en sugmaskin 12-14 bar.....En diesel ska ha 20-24 bar...
B230ET
Compression ratio / pressure bar 9.0 / 8.8
Taget direkt ur Haynes boken....
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI