På de flesta nyare bilar funkar elhissarna som en saxlyft. Om ni inte vet hur en saxlyft ser ut blir det väldigt svårt att förklara.
Men jag försöker ändå
Längst ner i dörren och längst ner på rutan sitter det en skena.
Mitt i mellan sitter det en ram konstruktion i form utav ett X. Effekten blir ju då när X:et trycks i hop lodrätt så drar den även med sig rutan ner, för X:et är ju fäst i skenorna som satt längst ner i dörren och på fönstret.
Och givetvis åker rutan upp igen när X:et rätas ut.
Men hur trycker man i hop och rätar ut X:et då?
Jo, på ena "benet" av X:et sitter det en lätt böjd halvmåne till kuggkrans. Och på det andra"benet" sitter det en motor med ett kughjul som löper på kuggkransen.
Effekten blir ju då att man kan bestämma X:ets höjd, dvs. rutans läge.
Och mycket riktigt som "frasse4" nämde sitter det ofta en fjäder som eleminerar tyngdkraften, åtminstone för motorn.
Dock får vi nog tänja fantasierna lite och inte tro att det ligger en stor fjäder som man kan hitta i sängar bakom dörrklädseln, Utan bara en gammal tråkig fjäder som vars funktion och konstruktion kan jämföras med en fjäder till dragstarten på gräsklipparen.
Hoppas ni blev klokare!