3959
Sök

Handbroms på 740 aut

140 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
Tja!

Jag har en Volvo 740 GL -88 automatare, och när jag har bilen i Drive och har handbromsen uppdragen i översta lägen och släpper bromsen så rullar bilen. Handbromsen tar med andra ord knappt nånting.
Jag misstänker att SBP inte lär bli alltför glada när dom märker det på besiktningen om nån månad.

Nån som vet vad som kan vara felet, och är det lätt att åtgärda själv?
Jag antar att det har nåt med handbromsvajern eller bromsbackarna att göra, men är det lätt att fixa? Bara att spänna vajern på nåt sätt eller? (Och isåfall, hur?)

MVH Mattias

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?

Smålänning
7 887 Inlägg
20 februari 2007
Kanske dags att byta belägg...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

406 Inlägg
20 februari 2007
Kan vara den lilla klamman som sitter på baxalxeln och hålelr i vajrarna annars. Den brukar ofta rosta sönder och falla av, så kolla det. Lättast är väl bra att hissa upp bilen på en lyft och kolla lite hur de ser ut under.
MVH

Drop Shop
926 Inlägg
20 februari 2007
vajern spänner du med en stor mutter/skruv innan för askkoppen som sitter i armstödet. Mot baksätet till.

14 Inlägg
20 februari 2007
Hej...volvo handbroms...?
För att få godkända värden på min 745 aut som jag hade var jag tvungen att plocka av skivorna...borsta rent både skivorna och backarna....kolla justeringen på vajern...
Pga att du så sällan använder handbromsen på en aut så samlar den på sig bromsdamm på ett år.....
Det gör även den 855 jag har nu....dax att riva och göra rent...ska besikta snart...

Smålänning
7 887 Inlägg
20 februari 2007
Frågan är varför bilprovningen överhuvudtaget bryr sig om handbromsen på en automatare! Dom låsre ju lik förbannat hela drivlinan med väljaren i parkeringsläge.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

140 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
Tack så mycket för era snabba svar...smile

Då får jag nåt o pilla med i helgen, hehe...smile
En fråga bara. Den där muttern bakom askkoppen i armstödet, kommer man åt den genom att bara plocka bort askkoppen eller måste man riva ut hela armstödet?

Twin_cam: Hehe, du, det undrar jag också....

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
21 februari 2007
kalleman00 skrev:
Tack så mycket för era snabba svar...smile

Då får jag nåt o pilla med i helgen, hehe...smile
En fråga bara. Den där muttern bakom askkoppen i armstödet, kommer man åt den genom att bara plocka bort askkoppen eller måste man riva ut hela armstödet?

Twin_cam: Hehe, du, det undrar jag också....

Bara att ta bort ask-koppen så sitter det en stor "nippel", oftast i plast. 22mm el nåt sånt om det är plast har jag för mig. Annars kan det mkt väl vara som "Karlie" säger om klammern som sitter på bakaxeln. Har vart ute för det på två 745:or. Men tar den fast väldigt dåligt och långt upp så e d troligt att det är dags att byta backarna,dock mkt enkel operation.
Lycka till!
Senast redigerat av Sotar_n81 (21 februari 2007)

"Den kan vara bra att ha"

140 Inlägg
23 februari 2007
Trådstartare
Ska bara säga att handbromsen nu är spänd. Det räckte att spänna inne i bilen (under armstödet)...smile Passade på o lacka om grejerna när jag ändå va i farten också. Bilder på arbetet kommer väl upp senare..smile

550 Inlägg
24 februari 2007
twin_cam skrev:
Frågan är varför bilprovningen överhuvudtaget bryr sig om handbromsen på en automatare! Dom låsre ju lik förbannat hela drivlinan med väljaren i parkeringsläge.

Det står i lagboken att: Man ska ha 2 av varandra oberoende bromssystem.
Ska du slänga i P:et om färdbromsen lägger av???????

Sök