3561
Sök

hur kör ni i södra sverige egentligen?...

62 Inlägg
22 februari 2007
beemern skrev:
förstår inte hur de kan va så jävla kaos där nere så fort de kommer lite snö. fel att skaffa er riktiga vinterdäck eller lära er hantera en bil på vinterföre. är ju helt sjukt hur de kan bli sådär.  och alla kallar de där för jätte snöstorm. men här uppe skrattar vi när vi har att de där nere kallar de värsta snö stormen åså. har då varit me om värre och hade inge svårighet att köra då...

Det verkade ju vara rätt så kaos i Gävle häromdagen också när det kom snö??? Sorgligt,...

4 554 Inlägg
22 februari 2007
Tega skrev:
loudness skrev:
Saab_girl skrev:
hmmm kan de bero på att de inte så ofta kommer så mkt snö här nere, o så oförberett? där uppe ligger de ju snö, tyyyyyp hela vintern..

nån annan förklaring kommer då inte ja på..

oförberett dom varnar ju ett par dagar innan? sen har jag en egen teori och de är att här nerigenom saltar man och de gör man inte uppigenom.. iaf inte i lika stor mängd saltet som för de flesta vet drar till sig fukt och när de blir så här kallt så blir de ju is under snön och nysnö på is är inge skoj... så jag som många andra.. vägverket GE FAN I SALT!

Nu är det ju såhär att den riktiga kyla som finns här uppe finns inte i samma omfattning neråt. Det innebär att här uppe blir det stabilt med neråt pendlar det mellan plus och minus hela tiden vilken innebär underkylt. Det i samband med starka vindar blir blankpolerad is.
Vad är det enda som biter på det runt nollan??

JO SALT!

ja de e klart de hjälper när de är runt nollan men va hjälper de när de va som detta oväder -10 hela tiden och dom saltar?

.......
2 655 Inlägg
22 februari 2007
Trådstartare
GurraG skrev:
någon som verkar gå på medias skitsnack så är det ju beemern

haha näe verkligen inte. desutom har ja bott där nere tidigare. farsan bor där nu, han har inga problem att köra i "snöstormar" verken här eller där nere...

Servicerådgivare
715 Inlägg
22 februari 2007
Känns som de e för många som stannat hemma för jobb och har FÖR mycke tid till att sitta här o skriva massa långa texter smile

men jag vet inte smile

Jag säge som många andra jag tror de e för att folk inte e vana vid snön o kör på som vanligt.. utan att tänka.. jag tycker själv inte de e så svårt att köra när snön kommer man får bara ta de lite lugnare. .. .men jag tycker ju också  de e kul att köra när de e halt..
min mossa tex e livrädd o vågar kanppt gå utanför huset för de e ju halt ute.. ojoj inte lätt asså smile

ha de gyt // chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

845 Inlägg
22 februari 2007
trots att dom går ut och varnar för snöoväder osv så blirden endå kaos neråt.

Servicerådgivare
715 Inlägg
22 februari 2007
HoKkee skrev:
trots att dom går ut och varnar för snöoväder osv så blirden endå kaos neråt.

ja vi e lika dumma här nere varje gång =9

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

845 Inlägg
22 februari 2007
haha ja jävlar.

401 Inlägg
22 februari 2007
konstigt när det är riktig vinter i skåne 1 gång vart 10e år...?
Skicka hit en person från Egypten när det är snö så lär han inte ha VANAN av att köra på snö.
Det handlar om VANA!

If you have a problem,
if no one else can help
and if you can find them...
Maybe you can hire THE A-TEAM!

Fartdåre!
592 Inlägg
22 februari 2007
Snön här nere är ofast mycket blötare o tyngre än i norr, de blåser oxåoftashär vilket gör att de plogade vägarna e fulla med snö igen efter en halvtimme. Sen e de ju plus på dagarna o minus på kvällarna. De blir snor halt.

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

Ingen riktig Audi utan quattro!
203 Inlägg
22 februari 2007
Jag tror det handlar mkt om rädslan för oss skåningar, många är inte vana vid snön och tycker därför det är "läskigt" att köra när det är snö. rädslan bidrar nog till att man tabbar sig mer. sj tyckerr jag det är roligt med snö och tar de hela på lite "skoj", man gilar ju att sladda osv. tror man har nytta av att någon gång i livet köpa en 2-740 och sladda lite rundor med, så man får känslan av att kuna kontrollera en sladd osv. ta de med ro! snö är bara vatten/ fast i lite hårdare form smile

/// kör lungt skåningar!

Ingen Riktig Audi Utan quattro
Audi S4 2.2TQ

C70 byggande djurvårdare
545 Inlägg
22 februari 2007
loudness skrev:
Saab_girl skrev:
hmmm kan de bero på att de inte så ofta kommer så mkt snö här nere, o så oförberett? där uppe ligger de ju snö, tyyyyyp hela vintern..

nån annan förklaring kommer då inte ja på..

oförberett dom varnar ju ett par dagar innan? sen har jag en egen teori och de är att här nerigenom saltar man och de gör man inte uppigenom.. iaf inte i lika stor mängd saltet som för de flesta vet drar till sig fukt och när de blir så här kallt så blir de ju is under snön och nysnö på is är inge skoj... så jag som många andra.. vägverket GE FAN I SALT!

aa inte alla som kollar på nyheterna!! ja hade ingen aning om att de skulle komma snö:P

Två ord räcker, SAAB knäcker

.......
2 655 Inlägg
22 februari 2007
Trådstartare
men sen är de väldigt konstigt att även om de blir snö oväder så e ju vinter ändå vinter och att de har blivit över 200 krockar/olyckor raporterade borde väl tyda på att folk inte fattar va vinterdäck är och varför köra som ni gör?, de måste va må´nga som inte kan köra bil så jätte bra och inte bedömma hur de går att köra heller. för hade alla kört efter sin förmåga och efter vädret/sikten/trafiken och hållt avstånd till den framför så hade de inte blivit såhär. nu tycker ja ju inte illa om nån av er eller så men ja tror ni måste köra lite lugnare bara och håll avstånd...

401 Inlägg
22 februari 2007
såg en "kul" grej innan idag kom jag på nyss, eller ja kul o kul, kanske inte för personen själv...

men det var en volvo som hade kört ner i diket halvt, så kör en Hummer H2 och ska dra ut den, men icke! däcken bara spann. SÅ halt är det här.

If you have a problem,
if no one else can help
and if you can find them...
Maybe you can hire THE A-TEAM!

845 Inlägg
22 februari 2007
håller med beemern i de han säger.

863 Inlägg
22 februari 2007
Hehe tycker de är lite kul å kolla på nyheterna när de är seriekrocar med typ 30st bilar då funderar man ju hur folk kör egentligen! Har ingen erfarenhet av södra sveriges snöoväder men de finns ju nåt som heter "anpassa farten efter underlaget" och de måste ju både en och två ha glömt bort där nere dom gångerna de blir sånna jätte smällar! De finns förstås dom som kan köra bil där nere också! Och tur är väl de så de inte hände sånna olyckor varje dag! Tat lugnt där nere!

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

498 Inlägg
22 februari 2007
beemern skrev:
men sen är de väldigt konstigt att även om de blir snö oväder så e ju vinter ändå vinter och att de har blivit över 200 krockar/olyckor raporterade borde väl tyda på att folk inte fattar va vinterdäck är och varför köra som ni gör?, de måste va må´nga som inte kan köra bil så jätte bra och inte bedömma hur de går att köra heller. för hade alla kört efter sin förmåga och efter vädret/sikten/trafiken och hållt avstånd till den framför så hade de inte blivit såhär. nu tycker ja ju inte illa om nån av er eller så men ja tror ni måste köra lite lugnare bara och håll avstånd...

De flesta av de som vatt med i de krockarna du tar upp är jag rätt säker på att de har vinterdäck, men grejjen är den att det är halt på vägarna och då kvittar de om du har vinterdäck du kommer glida iaf!

Läs vad vi skrivit tidigare i tråden det är fler folk i söder fler att ta hänsyn till vi har mycke högre tempo än vad ni "norrlänningar har sedan är vintern helt olik den som finns i norr.

De flesta skåningar kan visst köra på vinterväglag men som sagt det finns de som har för brottom!! och då blir de som de blir.

Sedan kan alla sitta här o skriva att de är så duktiga på att hålla avstånd o jag vet inte allt!

Sedan har vi som sagt de oerfarna lastbilschaufförerna från södra europa här osså! visst vi ska inte skylla allt på dem men iaf.

blacken
22 februari 2007
Kan inte frekventa avåkningarna bero på att fler och fler använder sig av friktions däck?. och dom är ju inga höjdarpuckar att ha på is.

Hakkapelitta Rules.
(I varje fall på vintern)

Jägermeister
910 Inlägg
22 februari 2007
Nå nu har det blivit det motsatta här uppe, vi har bara typ 2-3dm snö just nu och ca -30C.
Vi brukar annars ha över en meter snö denna tiden på året.

Bor vid bottenviken här i Norrbotten och här blåser det verkligen mkt emellanåt och vi har stora snödrivor så det går inte att skylla på det heller som orsak till olyckor...

Har själv ibland blivit överraskad när jag kört till tex Luleå och gått ur bilen på en rastplats och ska pinka eller röka, röker inte mer men gjorde, så då har man märkt att man knappt håller sig på benen för det är så halt på vägen men inte är det några problem att komma körandes i 110kmh på E4an ändå.

Har tex varit ner och hämtat flera bilar från södra Sverige och har alltid frågat vilket skick vinterdäcken är i och alla säger samma sak att joo visst men dom är som nya och jättebra.
Men när man väl kommer ner är det som hårda gamla hockeypuckar med slitna dubbar...
Ibland 5-10år gamla... alla fattar väl att man inte ska eller kan köra runt med 10år eller
ens 5år gamla vinterdäck om man vill hålla sig vid liv...

Och dubbfria vinterdäck är helt värdelösa, som många i södra Sverige kör på, har jag märkt att många har när man ska köpa bil.

Vi har haft flera leasingbilar, som tex toyotas rav4 mfl 4-hjulsdrivna " stadsjeepar" och till dom får man inte ens tag på riktiga vinterdäck utan bara dubbfria och dom är bra vid acceleration, i början när dom är nya, men efter bara lite körning är dom värdelösa och bara spinner, även när dom är nya så är det värdelöst att få bilen att stanna trotts abs och andra elektroniska hjälpmedel...

Så vi har slutat helt och hållet att leasa dom bilarna trotts att 4-hjulsdriften skulle vara en stor fördel här uppe, bara pga att det inte går att få tag på dubbade vinterdäck till dom...

Så tror nog på helt enkelt att det är så att det är för att folk har så dåliga däck och ovana av att köra på halt underlag som det sker mer olyckor i södra Sverige.
Senast redigerat av gemini78 (22 februari 2007)

En gång är ingen gång...

498 Inlägg
22 februari 2007
@ gemini78

Men generellt så är dubbfria vinterdäck vad som rekomenderas i södra sverige då vi för det mesta har hyffsat snöfria vägar och dubbdäck är ju inte så bra då, dvs bromssträcka osv!

SLK
610 Inlägg
22 februari 2007
andreas_940 skrev:
@ gemini78

Men generellt så är dubbfria vinterdäck vad som rekomenderas i södra sverige då vi för det mesta har hyffsat snöfria vägar och dubbdäck är ju inte så bra då, dvs bromssträcka osv!

Jag skulle rekommendera dubbfria däck till de som bor i Göteborg.. Snö? 10 dar/år

Sök