2797
Sök

hur kör ni i södra sverige egentligen?...

250 Inlägg
22 februari 2007
andreas_940 skrev:
beemern skrev:
förstår inte hur de kan va så jävla kaos där nere så fort de kommer lite snö. fel att skaffa er riktiga vinterdäck eller lära er hantera en bil på vinterföre. är ju helt sjukt hur de kan bli sådär.  och alla kallar de där för jätte snöstorm. men här uppe skrattar vi när vi har att de där nere kallar de värsta snö stormen åså. har då varit me om värre och hade inge svårighet att köra då...

Men seriöst??

Det är precis likadant uppe hos er när ni får snö så snacka inte!

Fatta att det är för folk har så jäkla brott och litar förmycke på "ny" teknik!

De kan hantera bilar och har ordentliga däck!

Det är media som säger snöstorm, grejjen är att de kanske inte är så mycke snö utan det BLÅSER!!! och det bildas drivor på vägarna!

HAHAHA, det har kommit 2 dm snö i malmö eller nått sånt, vid 2 dm börjar vi här uppe på och fundera om det verkligen är lönt att gå ut å skotta uppfarten ens...
Senast redigerat av newkie (23 februari 2007)

------------------------------------------------------

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
22 februari 2007
Var själv ute och körde i går. Körde ifrån Malmö till Kristianstad vid 18 tiden. Vist det stod lite bilar här och var i N gående riktning. Men i södergående var det köer. Stod en lastbil på tvären med långa köer som följd. Sen var det några andra mindre avåkningar som jag också såg. Körde vägen mellan Trelleborg och Malmö också i dag. Dvs den södra delen utav E6:an där var en hel del bilar som var parkerade i väggrenarna. Även en hel del lastbilar, men det är inte så konstigt i med att det är den ända vägen ner till färjelägret. Tycker själv att media överdriver en del. Kanske inte om att man skulle stanna hemma. Men tex om att folk fick evakueras från sina bilar med bandvagn mm. För att de ska skapa en sådan rubrik värkar det räcka med att en handfull mänskor får åka med för att det ska vara med på förstasidan.  Gällande tempot i trafiken kan jag inte mer än hålla med. Med tanke på hur mycket folk som var ute och rörde sig på vägarna i går är 200 som en droppe i sjön.

1 079 Inlägg
23 februari 2007
Det är alltid snökaos här nere i södra delarna så fort det blir lite snö, kommer från norra dalarna och bor i södra sverige nu. En del vet inte hur man kör på vintern, sen att mångas däckval är dubbfria lågbudget däck gör inte saken bättre. Jag personligen kan inte förstå att man snålar på däck som är bland det viktigaste för din och andras säkerhet, där jag kommer ifrån så snålar man aldrig på däck, säng eller skor.

Andra felet är att folket här nere sällan får chansen att uppleva riktigt vinterväglag när de är så tryggt invaggade med saltade vägar sen när det dimper ner någon decimeter så är kaos ett faktum. Det är delvis kommunernas fel när deras version av snöröjning är att salta bort snön. Och man möter saltbilar utan plogblad som ger en halkig snöblaskblandning sen + billiga skitdäck så blir det som det blir. Sen blir det blött, fryser på under natten sen är det isgata/frosthalka. Efter att ha bott i södra delarna av Sverige en längre tid (6år) så är jag ännu större motståndare mot salt, att salta är som att försöka släcka en eld med tändvätska blir en ond cirkel. Saltet gör vägarna ännu blötare det drar ur fukten ur vägarna och gör det ännu halare när det fryser på, det är ofta frosthalka på mornarna och detta pga att det saltades dagen innan. Kommer man in på osaltade vägar där det plogats på traditionellt sätt så är det ofta torra fina vägar.

Sen är det väl media som blåser upp allt större än vad det är, att läsa aftonbladet är som att läsa "en ding ding värld" ; )
Senast redigerat av ruhler (23 februari 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Knegare
718 Inlägg
23 februari 2007
andreas_940 skrev:
beemern skrev:
förstår inte hur de kan va så jävla kaos där nere så fort de kommer lite snö. fel att skaffa er riktiga vinterdäck eller lära er hantera en bil på vinterföre. är ju helt sjukt hur de kan bli sådär.  och alla kallar de där för jätte snöstorm. men här uppe skrattar vi när vi har att de där nere kallar de värsta snö stormen åså. har då varit me om värre och hade inge svårighet att köra då...

Men seriöst??

Det är precis likadant uppe hos er när ni får snö så snacka inte!

Fatta att det är för folk har så jäkla brott och litar förmycke på "ny" teknik!

De kan hantera bilar och har ordentliga däck!

Det är media som säger snöstorm, grejjen är att de kanske inte är så mycke snö utan det BLÅSER!!! och det bildas drivor på vägarna!

Snicketisnack! Ordentliga däck, visst den köper jag.. Men inte för de hastigheterna som hålls och då är det inte ordentliga däck... En skickligförare håller rätthastighet så man inte åker av vägen beroende på däckens skick.. Har man sämre däck sänker man farten lite och vips.. Man stannar på vägen wink

William 2009-02-20

Smålänning
7 887 Inlägg
23 februari 2007
gemini78 skrev:
Nå nu har det blivit det motsatta här uppe, vi har bara typ 2-3dm snö just nu och ca -30C.
Vi brukar annars ha över en meter snö denna tiden på året.

Bor vid bottenviken här i Norrbotten och här blåser det verkligen mkt emellanåt och vi har stora snödrivor så det går inte att skylla på det heller som orsak till olyckor...

Har själv ibland blivit överraskad när jag kört till tex Luleå och gått ur bilen på en rastplats och ska pinka eller röka, röker inte mer men gjorde, så då har man märkt att man knappt håller sig på benen för det är så halt på vägen men inte är det några problem att komma körandes i 110kmh på E4an ändå.

Har tex varit ner och hämtat flera bilar från södra Sverige och har alltid frågat vilket skick vinterdäcken är i och alla säger samma sak att joo visst men dom är som nya och jättebra.
Men när man väl kommer ner är det som hårda gamla hockeypuckar med slitna dubbar...
Ibland 5-10år gamla... alla fattar väl att man inte ska eller kan köra runt med 10år eller
ens 5år gamla vinterdäck om man vill hålla sig vid liv...

Och dubbfria vinterdäck är helt värdelösa, som många i södra Sverige kör på, har jag märkt att många har när man ska köpa bil.

Vi har haft flera leasingbilar, som tex toyotas rav4 mfl 4-hjulsdrivna " stadsjeepar" och till dom får man inte ens tag på riktiga vinterdäck utan bara dubbfria och dom är bra vid acceleration, i början när dom är nya, men efter bara lite körning är dom värdelösa och bara spinner, även när dom är nya så är det värdelöst att få bilen att stanna trotts abs och andra elektroniska hjälpmedel...

Så vi har slutat helt och hållet att leasa dom bilarna trotts att 4-hjulsdriften skulle vara en stor fördel här uppe, bara pga att det inte går att få tag på dubbade vinterdäck till dom...

Så tror nog på helt enkelt att det är så att det är för att folk har så dåliga däck och ovana av att köra på halt underlag som det sker mer olyckor i södra Sverige.

Mina vinterdäck är ca 6 år gamla, men dom är mjukare än grannens 2 år gamla nordfrost, eftersom min farbror som hade däcken innan mig alltid spolade av dom innan han lade in dom i förrådet, vilket inte många gör. Saltet drar då ut fukten ur däcken så att dom bir stenhårda.

Sen är ju faktiskt inte alla bilintresserade, så dom lyssnar blint på media som ständigt lovsjunger dubbfria vinterdäck och ESP och säger att det är så bra och säkert, och visst, ESP är bra, och dubbfria vinterdäck är bra, i alla fall i snö, men det är ändå inte bättre än folkvett och dubbdäck. Samt att stressamhället har höjt trafikrytmen till extrema nivåer, och eftersom alla kör på dom där bra dubbfria däcken med sina bilar med antisladd så kan dom dra på i 130+ på motorvägen, även om det är blankis.

Om bara medierna kunde sluta överdriva dubbfritt, och antilsladdsystemens förträfflighet, så kanske fler hade kört med hjärnan och anpassat farten till väglaget, och då hade det hänt färre olyckor.

Inget antilsladdsystem kan upphäva naturlagarna. Kör med sinnerna och hjärnan så blir det betydligt bättre. Antisladden sitter där som en backup, vid t.ex fläckvis halka.

Kör försiktigt, och med hjärnan! wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Beredare
561 Inlägg
23 februari 2007
gemini78 skrev:
Nå nu har det blivit det motsatta här uppe, vi har bara typ 2-3dm snö just nu och ca -30C.
Vi brukar annars ha över en meter snö denna tiden på året.

Inte får ni 1m snö över en natt???
Här jag bor, lite utanför Lund fick just 3-4dm då när "snöstormen" kom.ÖVER NATTEN!! Vägarna e verkligen inte att leka med. Hade vi bara fått detta på en längre period så hade det ju inte ställt till så mkt i trafiken.
Alltså, de handlar inte om människor som kör dåligt eller har dåliga däck.

Om vi säger så här då till er som "vana" vid snö....
Om det kom 1m snö över en natt, hur skulle det ställa till det för er då??
(Måste dra till lite eftersom vi här nere är ju vana vid så gott som ingen snö alls!)

Mvh Jonas

KenoshaMuscle
23 februari 2007
Oavsett VAR i landet folk befinner sig, så kör många med inställningen: "det händer inte mig..." och "jag har ju vinterdäck på, så då är ju allt ok!"

Välkommen till verkligheten!

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
23 februari 2007
aa.. men de e så löjligt av media.. likadant vartenda år såfort de kommer lite snö, då e de kaos o katastrof o halka hit o halka dit...  E väl ingen nyhet att de ska komma lite snö o bli halt varje vinter, enligt tidningarna verkar det dock så.

Personligen tycker jag inte de finns någe bättre... åka sideways på E22an e ju hur kul som helst!!

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
24 februari 2007
F-U-K-T-!

Japp. Det är min förklaring till att det är så enorm skillnad. Torr snö och torr luft är något HELT annat än blöt snö och fuktig luft. Fuktig luft ger snorhalka.

En kompis norrifrån var skitkaxig på precis samma vis som trådskaparen. Så råkade han hamna härnere i samband med snöoväder och blev minst sagt chockad - det var INTE vad han hade räknat med.
Efter det blev det inga fler dryga kommentarer om vinterväglaget... smile

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

1 414 Inlägg
24 februari 2007
Jag ser många som kör med värdelösa vinterdäck här nere, bor precis söder om vänern.

Men det är en jäkla skillnad på klimat mellan norra och södra Sverige. I norr kommer det 30 cm snö o det är minus grader hela tiden, då läggs det ett kanonfint snötäcke som är kanonbra att köra på...

Här i södra Sverige ligger vi runt nollan, ena dagen är det snö, andra slask o sen fryser det på igen = konstant is på vägarna. Som någon skrev tidigare är det enda sättet att göra sig av med is = salt.

Men visst finns det många som slarvar med däck och jag har sett flera som borde ta en halk-körningskurs igen för dom verkar ha glömt av vad som gäller...

Själv kör jag med dubbfria höghastighetsdäck eftersom min bil rullar på motorvägar 90% av tiden. Har haft det i 4 år nu och det har funkat klockrent varje vinter...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Kettunen
24 februari 2007
Ähh ge upp denna tråd istället. Skapar ju bara massa tjaffs,...
Dom som kan köra klarar sig bra och dom som inte kan aa dom kan inte helt enkelt, Thats it

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
24 februari 2007
alltså visst jag håller med en del i den här tråden, varför ska de bli kaos och panik av 5cm snö där ner över osv osv.. visst dom kanske inte har värsta vinterdäcken eller sånt.. ja allt ni klagat på.. kan hålla med om att vi här uppöver klarar halkan bättre eftersom vi är van.. men nu ska jag inte ta nåns sida så därför säger jag så här att de som brukar vara problemet är att folk underskattar halkan! även vi hör uppöver gör det! inte jag dock men ni fattar vad jag menar.. alltså över hela sverige så finns det dom som underskattar halkan så det är synd att dra alla som bor neröver över samma kant smile hoppas ni fattar vad jag menar så ingen blir sur på mig smile
Senast redigerat av volvo_glenne (24 februari 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Olofström , Blekinge
211 Inlägg
24 februari 2007
ruhler skrev:
Det är alltid snökaos här nere i södra delarna så fort det blir lite snö, kommer från norra dalarna och bor i södra sverige nu. En del vet inte hur man kör på vintern, sen att mångas däckval är dubbfria lågbudget däck gör inte saken bättre. Jag personligen kan inte förstå att man snålar på däck som är bland det viktigaste för din och andras säkerhet, där jag kommer ifrån så snålar man aldrig på däck, säng eller skor.

Andra felet är att folket här nere sällan får chansen att uppleva riktigt vinterväglag när de är så tryggt invaggade med saltade vägar sen när det dimper ner någon decimeter så är kaos ett faktum. Det är delvis kommunernas fel när deras version av snöröjning är att salta bort snön. Och man möter saltbilar utan plogblad som ger en halkig snöblaskblandning sen + billiga skitdäck så blir det som det blir. Sen blir det blött, fryser på under natten sen är det isgata/frosthalka. Efter att ha bott i södra delarna av Sverige en längre tid (6år) så är jag ännu större motståndare mot salt, att salta är som att försöka släcka en eld med tändvätska blir en ond cirkel. Saltet gör vägarna ännu blötare det drar ur fukten ur vägarna och gör det ännu halare när det fryser på, det är ofta frosthalka på mornarna och detta pga att det saltades dagen innan. Kommer man in på osaltade vägar där det plogats på traditionellt sätt så är det ofta torra fina vägar.

Sen är det väl media som blåser upp allt större än vad det är, att läsa aftonbladet är som att läsa "en ding ding värld" ; )

Varför ska man ha vindersulor för? går lika bra med sommar däck!

519 Inlägg
24 februari 2007
vulture skrev:
F-U-K-T-!

Japp. Det är min förklaring till att det är så enorm skillnad. Torr snö och torr luft är något HELT annat än blöt snö och fuktig luft. Fuktig luft ger snorhalka.

En kompis norrifrån var skitkaxig på precis samma vis som trådskaparen. Så råkade han hamna härnere i samband med snöoväder och blev minst sagt chockad - det var INTE vad han hade räknat med.
Efter det blev det inga fler dryga kommentarer om vinterväglaget... smile

// Ellen smile

Stämmer bra.har bott i norrland och bor nu i småland.Kommer det 30cm snö uppe  i norr när det är kallt så märkts det knappt när man kör bil då snön är så lätt...och kall snö som ligger packat på vägarna kan man knappt säga att det är halt vägunderlag,fast på vår och höstkant så ar det likadant som söder ut................

Trägnagare
185 Inlägg
24 februari 2007
Min chef sa till mig att det bästa du kan göra när snön kommer är att köra ut på en stor tom plats typ nån parkering och leka lite med bilen så man känner hur den beter sig och då lär man sig det iallafall någorlunda bra... smile

All show and no go!

62 Inlägg
25 februari 2007
Orka höra på er idioter som vet allt...

.......
2 655 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
haha en till som känner sej träffad eller...

4 554 Inlägg
25 februari 2007
alminjo skrev:
andreas_940 skrev:
@ gemini78

Men generellt så är dubbfria vinterdäck vad som rekomenderas i södra sverige då vi för det mesta har hyffsat snöfria vägar och dubbdäck är ju inte så bra då, dvs bromssträcka osv!

Jag skulle rekommendera dubbfria däck till de som bor i Göteborg.. Snö? 10 dar/år

ehm de är nog bättre kusten har dubbdäck där de är större rsik för is på vägen.. bättre norrland är utan för dubben gör ingen större nytta på massa snö..

Neerd
1 596 Inlägg
25 februari 2007
hahaha hur vi kör?? hmm vi kör som man ska, ligger inte som er där uppe och fiskör och sotar igen motorn..nope här är det allt eller inget som gäller...man lär sig av sina misstag:P

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
25 februari 2007
alex_side skrev:
hahaha hur vi kör?? hmm vi kör som man ska, ligger inte som er där uppe och fiskör och sotar igen motorn..nope här är det allt eller inget som gäller...man lär sig av sina misstag:P

Haha okej som man ska????? Inte undra på att ni kör som ni kör när man hör hur ni snackar!!!!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

Sök